• OMX Baltic0,37262,63
  • OMX Riga−0,07876,89
  • OMX Tallinn0,241 698,23
  • OMX Vilnius0,59993,51
  • S&P 5000,455 495,52
  • DOW 30−0,2340 736,96
  • Nasdaq 0,8417 025,88
  • FTSE 100−0,788 205,98
  • Nikkei 225−1,6135 576,81
  • CMC Crypto 2000,000,00
  • USD/EUR0,000,9
  • GBP/EUR0,001,19
  • EUR/RUB0,00100,54
  • OMX Baltic0,37262,63
  • OMX Riga−0,07876,89
  • OMX Tallinn0,241 698,23
  • OMX Vilnius0,59993,51
  • S&P 5000,455 495,52
  • DOW 30−0,2340 736,96
  • Nasdaq 0,8417 025,88
  • FTSE 100−0,788 205,98
  • Nikkei 225−1,6135 576,81
  • CMC Crypto 2000,000,00
  • USD/EUR0,000,9
  • GBP/EUR0,001,19
  • EUR/RUB0,00100,54
  • 23.01.13, 23:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

KUIDAS hinnata, kas idee toob kasumit või mitte?

Uusi äriideid vajavad nii alles alustavad kui ka juba tegutsevad ettevõtjad. Üks võimalus on esialgu erinevaid äriideid proovida, kuid mingil hetkel tuleb nende seast valida, mida kõrvale jätta ning millega edasi töötada.
Kõigepealt tasub teha äriidee teostatavuse analüüs. Esmase äriidee hindamisel saadakse vastus küsimusele, kas äriideed on põhimõtteliselt võimalik realiseerida ning kas sellele on mõtet täiendavat aega ja vaeva kulutada. Järgmine samm on ärimudeli väljatöötamine ning hiljem äriplaani koostamine.
Äriidee teostatavuse analüüsi käigus tuleks endale esitada allpool toodud küsimusi ning kui tarvis, siis neile vastamiseks ka lisainfot koguda.
 
Mis on mis
Ärimudeli komponendid
Põhistrateegia- Missioon- Toodete/turgude ulatus- Eristumine konkurentidest
Strateegilised ressursid- Tuumkompentetsid- Strateegilised varad
Partnerlusvõrgustik- Hankijad- Koostööpartnerid- Muud olulised suhted
Kliendisuhted- Sihtturg- Klientideni jõudmine- Hinnakujundus
 
Tasub teada
Ärimudel seisab neljal jalal
1. Põhistrateegia ehk kuidas ettevõte konkureerib
Milles nähakse oma missiooni? Milliste toodete või teenustega konkureeritakse?Millistel turgudel see toimub? Ja milles seisneb konkurentsieelis?Klassikalise käsitluse põhjal on põhieesmärk saavutada kululiidri positsioon (madalamad kulud võrreldes konkurentidega), eristada tooted konkurentide omast (nt kasutusmugavuse, lisafunktsioonide, erilise teeninduse, kasutamiskulude, mainekuse jne abil) või keskendada tegevus kitsama turuniši teenindamisele.Konkurentidest eristumine peab olema selline, mida tarbija väärtustab.
2. Strateegilised vahendid ehk teadmised ja varad
Nende abil saab edestada konkurente ning tarbijatele täiendavaid hüvesid pakkuda.Teadmised ja oskused võivad olla näiteks tootearendusoskused, tõhus müügitegevus või müügijärgne teenindus.Strateegiliste varade all peetakse silmas midagi haruldast ja väärtuslikku, mida ettevõte parasjagu omab (nt asukoht, kaubamärgid, patendid, kvalifitseeritud töötajad, kliendiandmebaasid või olulised partnerid).Konkurentsieelise loomine tugineb tuumteadmiste ja -oskus­te ning strateegiliste varade olemasolule.Palju loeb ka sellest, kas tänu neile on lootust kujundada oluline ja pikemat aega kasutatav konkurentsieelis või on ettevõtte esialgse edu korral konkurentidel lihtne selle tegevust jäljendada.Püsiva konkurentsieelise loomine on tähtis ka investorite huvi äratamiseks.Strateegiliste vahendite hindamine aitab otsustada, mida peab ettevõte kindlasti ise tegema (seda, mida ta teeb teistest paremini, nt disainib uusi tooteid) ja mida võib näiteks allhankijatelt või teistelt partneritelt sisse osta (nt nende toodete valmistamise, logistika, raamatupidamine jne).
3. Partnerid ettevõttest või väljast
Partnerluse võrgustikku kuuluvad hankijad, allhankijad, sisseostetavate teenuste pakkujad, aga ka teised olulised partnerid.Viimased võivad olla koostööpartnerite võrgustikud, ettevõtteid ühendavad organisatsioonid, teiste ettevõtetega koostöös asutatud ühisettevõtted või strateegilised liidud.
4. Klientidest sõltub tulemus
Kliendisuhted koosnevad kolmest osast:sihtturu määramine – ettevõttele tuleb kasuks, kui sihtturg on võimalikult konkreetselt kindlaks määratud.klientideni jõudmine – tuleb otsustada, kuidas toode või teenus turule läheb. Kas suheldakse vahetult klientidega või kasutatakse vahendajaid? Kas müüakse traditsiooniliste poodide või võrgukaubanduse abil? Milliseid tugiteenuseid klientidele pakutakse?hinna kujunduse eripära – kas auto rentimise eest tuleb maksta kasutusaja või kilomeetrite läbimise järgi? Kas konsultant võtab tasu tunnitariifi alusel või täidetud ülesande põhjal? Mõelda tuleb ka sellele, millelt eelkõige teenitakse: kas suurem tulu saadakse toote müügist või hoopis hiljem sellele lisatarvikuid müües ja hooldust pakkudes?
Uus ettevõte peaks kõik ärimudeli komponendid põhjalikult läbi mõtlema ning omavahel kooskõlastama – näiteks sihtturu valik mõjutab omakorda vajadust kindlate strateegiliste ressursside või turunduskampaaniaid korraldavate partnerite järele.
Allikas: USA teadlane Gary Hameli
 
Mis on mis
Ärimudel
kirjeldab, kuidas ettevõte konkureerib teiste firmadega, kasutab oma ressursse, korraldab suhteid partnerite ja klientidega – et luua uusi väärtusi ja teenida kasumit.Ärimudeli väljatöötamine järgneb teostatavuse analüüsile, kuid eelneb äriplaani kirjutamisele. Kui teostatavuse analüüs on andnud positiivse vastuse, st usutakse, et tooted või teenused tasub ellu viia, on vaja täpsemalt läbi mõelda, kuidas rajada elujõuline ettevõte.
 
Samm-sammult
Mida mõõta ja hinnata?
Ärikontseptsioon
Kes on kliendid?Millist toodet või teenust kliendile pakume?Milliseid hüvesid kliendile pakume või milliseid kliendi probleeme lahendame?Kuidas erineb toode või teenus konkureerivatest toodetest?Milliseid alternatiivseid turunduskanaleid saame kasutada erinevate kliendigruppide korral?Mida paremat suudame klientidele konkurentidega võrreldes pakkuda?Konkurentsieelis on võtmeküsimus ja sellel võib olla erinevaid vorme. Eelis võib seisneda kuludes, aja kokkuhoius, mugavuses, kõrgemas teenindustasemes jne.
Tegevusvaldkond ja sihtturg
Millised muutused toimuvad tegevusvaldkonnas, kuhu tahame siseneda?Milline on tegevusvaldkonna kasvutempo ning milline elutsükli etapp seda iseloomustab?Kas on olulisi takistusi sisenemiseks? Kui jah, siis millised need on?Milline tehnoloogiline arengutase tegevusvaldkonda iseloomustab ja kui suured on kaasnevad kulutused?Millised on tüüpilised kasumimarginaalid tegevusvaldkonnas ja kui atraktiivne see valdkond üldiselt on?Kes on tegevusvaldkonna arvamusliidrid ning kuidas nad seda mõjutavad?Kuidas kommenteerivad olukorda tarnijad, konkurendid, jaekaubandus jt koostööpartnerid?Millised demograafilised näitajad iseloomustavad sihtturgu?Milline on peamiste klientide üldiseloomustus? Kas on teisi võimalikke kliendigruppe?Kas on suheldud võimalike klientidega ning millist infot neilt on saadud?Kes on olulisemad ja lähimad konkurendid? Kuidas neist eristuda?
Uute ettevõtete jaoks atraktiivsemaid tegevusvaldkondi iseloomustavad sageli järgmised omadused:suur ja kasvav tegevusharu (kusjuures kasv on olulisem kui suurus)tooted või teenused on kliendile olulisedpigem noor kui küps tegevusalaüle keskmise kasumimarginaalidei ole palju konkurente.
Uute ettevõtete puhul tasub keskenduda kitsamale turunišile kahel põhjusel:võimaldab siseneda tegevusvaldkonda nii, et ei pea kohe konkureerima kõige tugevamate konkurentidega.nišistrateegia võimaldab keskenduda just sellele, et teenindada valitud sihtturgu kõrgel tasemel. Ei ole vaja püüda pakkuda laial turul kõigile kõike, mis on uustulnukale enamasti ka üle jõu käiv.
Toode või teenus
Millised on toodete või teenuste omadused ning nende abil tarbijale pakutavad hüved?Milliseid tootearendusülesandeid saab käsile võtta ning kui kaua see aega võtab?Kas on võimalik kaitsta oma tooteid intellektuaalomandina?Toodete/teenuste erinevus turul juba pakutavatest?
Meeskond
Milliseid teadmisi ja kogemusi omatakse?Millised on puudujäägid ning kuidas on kavas neid ületada?Milliseid äriidee elluviimiseks kasulikke tutvusi ja kontakte omatakse (koostöövõimalused, info saamine, kogemuste vahetus jms)?
Ärivõimalus võib küll olla, kuid sama oluline on ka küsimus, kes on isikud, kes selle võimaluse teostavad.Lisaks teadmistele ja kogemustele tuleb mõelda ka nende isikute eesmärkidele, ambitsioonidele ja pühendumisele. Samuti sellele, kas nad ikka toetavad äriidee elluviimist kavandatud kujul.
Finantseerimis­vajaduste hinnang
Selles etapis saab olla vaid ligikaudne hinnangKui suur on stardikapitali vajadus (ettevõtte rajamise kulu)?Kui palju on käibekapitali vaja edaspidi?Kui suured on püsikulud?Kui kaua läheb aega, et jõuda positiivse rahavooni?Milline on tasuvuspunktile vastav läbimüügi maht?Milline on investeeringu üldine atraktiivsus (arvestades enda tulevikuprognoose, aga ka konkurentide majandustulemusi)?
Kui mingis osas on hinnangud negatiivsed – näiteks haru atraktiivsus on madal, olulist konkurentsieelist ei ole, meeskonnal on olulisi puudujääke, rahaliselt näib asi vähetasuv või liiga riskantne, vajaliku stardikapitali leidmine on probleemne – tuleb äriidee teostamisest loobuda või minna uuele ringile ja asuda esialgset ärikontseptsiooni muutma.
Kui vastustest selgub, et kontseptsiooniga on otstarbekas edasi töötada, võib hakata ärimudelit koostama.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 02.09.24, 09:00
Kolme ettevõtte kogemus Foruse kõnekeskuse teenusega: kuidas koostööpartneri abiga kulusid kokku hoida?
Kõnekeskuse ja klienditoe teenus läbi välise partneri kogub viimastel aastatel populaarsust – see on hea võimalus kokku hoida tööjõukuludelt. Kui teised sarnase teenuse pakkujad vastavad vaid klientide kõnedele, teeb Foruse eriliseks operatiivsus reageerida kiirelt kohapeale patrullekipaaži ja tehnikutega.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele