• OMX Baltic0,47%300,39
  • OMX Riga−0,03%888,78
  • OMX Tallinn0,34%2 065,56
  • OMX Vilnius0,31%1 207,37
  • S&P 500−0,13%6 251,65
  • DOW 30−0,05%44 348,01
  • Nasdaq −0,07%20 571,86
  • FTSE 1000,34%8 971,41
  • Nikkei 225−0,28%39 459,62
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,86
  • GBP/EUR0,00%1,15
  • EUR/RUB0,00%91,25
  • OMX Baltic0,47%300,39
  • OMX Riga−0,03%888,78
  • OMX Tallinn0,34%2 065,56
  • OMX Vilnius0,31%1 207,37
  • S&P 500−0,13%6 251,65
  • DOW 30−0,05%44 348,01
  • Nasdaq −0,07%20 571,86
  • FTSE 1000,34%8 971,41
  • Nikkei 225−0,28%39 459,62
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,86
  • GBP/EUR0,00%1,15
  • EUR/RUB0,00%91,25
  • 24.11.14, 15:23
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Bigbank: eraisikute laenud avalikuks!

Finantsreklaamide piiramise asemel võiks Eestis kasutusele võtta krediidiregistri, mille abil saavad pangad hinnata inimeste reaalset laenuvõimekust ning seeläbi parandada laenupakkumise kvaliteeti ja vähendada laenuhätta sattunud inimeste arvu.
Bigbanki juhatuse esimees Kaido Saar peab kiirlaenureklaamide piirangut valimiseelseks populismiks.
  • Bigbanki juhatuse esimees Kaido Saar peab kiirlaenureklaamide piirangut valimiseelseks populismiks.
  • Foto: Andres Haabu
„See, et hätta sattunud inimesed võtavad ühe laenu tasumiseks teisest pangast või kiirlaenufirmast uue, reeglina kallima laenu ning sukelduvad üha sügavamatesse probleemidesse, on üldteada fakt,” ütles Bigbanki juhatuse esimees Kaido Saar. „Paljusid selliseid inimesi aitaks finantsnõustamine ning laenude refinantseerimine, kuid teine pank ei tea laenaja tegelikke probleeme ning kodupank, mis on reeglina suur universaalpank, sellist infot jagada ei soovi. Nii juhtubki, et uus laen mitte ei lahenda probleemi, vaid lükkab selle plahvatumist edasi," rääkis Saar. Tema hinnangul oleks inimeste laenukohustuste avalikustamine päästerõngas pankadele, inimestele endile ja ühiskonna üldisele laenuvõtmise moraalile.
Saare sõnul on telereklaamipiirang pigem valimiseelne populism, mida kinnitab selle kehtima hakkamise aeg 1. märts 2015, mil valitakse riigikogu. Riik peaks hoopis looma sellise krediidiregistri, kus on üleval inimeste kõik finantskohustused. Ta märkis, et praegu on kasutada üksnes info võlgade kohta, kuid puudub teave erinevate liisingute, järelmaksude ja teiste laenude kohta. „Avaliku krediidiregistri põhjal saaks pank arvutada välja konkreetse inimese maksevõime ning teha sellest lähtuvalt otsuse ning vajadusel nõustada,” kõneles Saar.
Ta tõi välja, et mitmes riigis on selline asi ammu olemas, Saksamaal toimib süsteem alates 1930. aastast. „Euroopaga võrreldes vaadatakse Eestis inimese laenuvõimekust irooniliselt öeldes seapõrna või kohvipaksu pealt – kumb  parasjagu käepärast on. Reklaamipiirangu kehtestamisega soovivad erakonnad saavutada eeskätt kiiret võitu enne valimisi, kuid piirang ei muuda inimese rahavajadust olematuks ning ei vabasta kedagi võetud kohustusest,” rääkis Saar.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Bigbanki juhatuse esimees tõdes, et reklaamimahud ei pruugi sellest muutuda ning pigem kolivad need välipindadele ja internetti. „Tulevikus hakkame telereklaame nägema tänaval plakatite ja posterite kujul – reklaamiraha paigutub ümber, leiab teised kanalid,” ütles Saar.
Tema hinnangul on reklaamipiirangu kehtimine finantsteenustele pigem aja küsimus ning tema hinnangul lõpetatakse see ilmselt mõne aasta pärast jälle ära, sest poliitikud saavad aru, et see pole mõistlik. „Piirangust saavad kasu suured pangad, mitte kliendid,” lisas Saar.

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 2 p 16 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele