Väinu Rozental • 12. august 2015 kell 7:30

Firma, kes lõi ise endale valdkonna

Trinidad Consultingu omanik Ander Tenno.  Foto: Eiko Kink

Kui valdkonda ei ole, siis tuleb see luua - just seda on Eesti esimene kasutajakogemuse disainile keskenduv Tallinna firma OÜ Trinidad Consulting teinud alates käivitamisest ehk 2008. aastast.

"Valdkonda tuleb arendada ja kes see teine ikka seda teeb, kui mitte me ise," on Trinidad Consultingu juhatuse liige, kasutatavuse suuna juht Hegle Sarapuu veendunud. "Enne meid ei tegelenud kasutajakogemuse temaatikaga Eestis süstemaatiliselt mitte keegi. Me oleme kogu aeg selgitanud, mis asi on kasutajakogemus - korraldame oma potentsiaalsetele klientidele konverentse, seminare, meie töötajad käivad ülikoolides loenguid pidamas."

Selgitustöö on kandnud vilja - Trinidad Consulting on viimasel kolmel aastal pääsenud kiiresti arenevate ettevõtete edetabelisse. Viimati, 2013. aastal oldi Gaselli TOPis 396. kohal."Firmas õhkkonna loomiseks võib juht pea peal seista ja teha igasuguseid üritusi, aga kõige parem motivaator töötajatele on see, kui firmal läheb hästi," toonitab Trinidad Consultingu tegevjuht Ander Tenno ning lisab, uhkustunne hääles, et nende firma on olnud esimesest toimimiskuust kasumis.

Tallinna teaduspargis asuvasse Trinidad Consultingu ruumidesse sisse astudes hakkavad esimese asjana silma kõiki seinu katvad skeemid, tabelid ja täiskirjutatud märkmelipikud. Infotahvlite kogupinda on enam kui 60 ruutmeetrit ja kui need on täis joonistatud, võetakse vajadusel kasutusse ukseklaasidki.

 

 

 

Mis on kiire kasvu põhjused?Aastatel 2011-2013 kasvas OÜ Trinidad Consulting ärikasum 2,95 korda ja käive 2,49 korda.

1. Klientide teadlikkus. Kui Trinidad Consulting oma tegevust 2008. aastal alustas, ei teadnud potentsiaalne klientuur, mida tähendab sõna kasutatavus (nüüd öeldakse selle tegevuse kohta kasutajakogemus). Paljuski tänu Trinidad Consultingu süstemaatilisele selgitustööle on termin kasutajakogemus nüüdseks tuttavam. Turg on saanud küpsemaks selliste teenuste osas.

2. Ettevõtte suurus. Trinidad Consulting oli 2011. aastaks muutunud korralikult toimivaks ettevõtteks, mis võimaldas orgaaniliselt kasvada. "Meil töötas sel ajal kümmekond inimest, mis andis juba teatava paindlikkuse - väga väikestes ettevõtetes on see häda, et kui paar töötajat haigestub, on ettevõte kohe töövõimetu," meenutab tegevjuht Ander Tenno tollast aega. Enamik Trinidad Consultingu suurematest klientidest, kellega koostöö kestab tänaseni, tekkisid ajavahemikus 2011-2013. Kui ettevõttel on juba mõned olulised kliendid olemas, tulevad teised riburada pidi lihtsamalt.

3. Tarkvaratoodete müük. Lisaks oma põhitegevusele müüb Trinidad Consulting kahe tarkvaratoote, Atlassiani ja AppDynamicsi litsentse. "Müüme ainult selliseid asju, millesse me ise usume, mida suudame toetada ja mille juurutamise teenus osutada," täpsustab tegevjuht Ander Tenno. Tarkvaratoodete müük annab umbes veerandi ettevõtte käibest.

Joonistused aitavad selgitada

"See on üks osa meie metoodikast, see on väga oluline töövahend läbimõtlemiseks," osutab Hegle Sarapuu infoseintele. "Kõik inimesed, kui nad midagi seletavad, tahavad joonistada. Me teeme need lihtsalt suuremalt ja me ei tee neid alati paberile."

Tenno sõnul aitavad nad klientidel luua paremat tarkvara. "Ma tooksin võrdluse ehitusega - me tegeleme justkui projekteerimise ja järelevalvega. Me ise ei arenda süsteeme, aga meie poolt tehtu saab võtta lähteülesandeks ja lasta programmid valmis kirjutada," selgitab ta. "Me aitame kliendil välja töötada süsteemid, mis vastaksid lõppkasutaja ootustele."

"Ühtlasi maandame me ka kliendi riske, sest mida täpsem on ülesande püstitus, seda paremini saab arendaja teha mahuhinnanguid ehk öelda, kui palju süsteemi arendamine läheb maksma," täiendab Hegle Sarapuu kolleegi ja äripartnerit.

Trinidad Consultingu käimatõmbajad Tenno ja Sarapuu töötasid mõlemad enne eraettevõtlusse sukeldumist IT-ettevõttes ASis Tieto Eesti. Tenno kinnitusel lahkusid nad oma endise tööandja juurest sõbralikult. "Konsultatsioonifirmasid tavaliselt asutatakse nii, et endine tööandja on sinu esimene klient ja nii oli ka meie puhul," lausub Tenno. Esimesel tegutsemisaastal moodustasid tööd Tietole suurema osa Trinidad Consultingu käibest.

Madis Rist, ASi Elisa Eesti interaktsioonidisainer

Nüüdisaegses telekomiettevõttes on tähtis, et teenuste arendus oleks kiire ja tõhus. Uute teenustega turule tulles on väga oluline, et klient saaks seda võimalikult lihtsalt tarbida.Mugav ja loogiline kasutajakogemus, olgu selleks siis seadme ostmine veebipoest või arvete maksmine läbi iseteeninduse, on alati müüginumbritega võrdeline. Rõõmus ja rahulolev klient tarbib ka rohkem teenuseid. Elisa ja Trinidad Consultingu koostöö on kestnud üle kahe ja poole aasta. Neil on hea oskus jääda piisavalt objektiivseks, kuid mõelda sealjuures tellijaga samas võtmes. Tänu sellele oleme oma kliente ja nende vajadusi rohkem tundma õppinud. Trinidadi kasutajatestid ja põhjalikud analüüsid on aidanud parandada Elisa veebilahenduste kasutusloogikat, disaini ning seeläbi tõstnud meie müügitulemusi.

Sigarid tõid firmale nime

Küsimusele, kust firmale ärinimi tuli, vastab Tenno, et neil on sellest kaks versiooni. Tema sõnul polnud neil pikalt ühtki head ideed, ehkki nad olid nime otsimisel isegi ladina keele sõnastikku lugenud. "Käisime tollal Heglega Tallinnas asuvas sigarilokaalis, et ettevõtte loomisega seonduvat arutada ja sigarikultuuri nautida," meenutab Tenno. "Seal jäi mul pilk sigaribrändile Trinidad. Pärast selgus, et tegemist oli Fidel Castro lemmikbrändiga. Nüüd me enam ei suitseta ja neile, kes on väga suitsetamise vastu, ütleme, et nimi on saadud ühe Kuuba linna järgi."

Tenno kinnitusel on ta kogu oma teadliku elu tahtnud olla ettevõtja. "Mul läks kümme aastat aega mõistmaks, et olen halb teadlane (Ander Tenno omab kahte doktorikraadi - toim.) ja halb programmeerija," muigab ta ning jätkab tõsinedes: "Esimeste töötajate tulekuga läheb stressitase ikka korralikult üles, sest järsku sa vastutad, et inimestele on vaja tööd leida ja palka maksta."

Trinidad Consultingu peamisteks klientideks on avalik sektor, suured erasektori ettevõtted ja mitmesugused arendusfirmad. "Tihti võivad need tellijad olla omavahel ka konkurendid," nendib Tenno. "Meile on see küllalt suur tunnustus, et sellest hoolimata ollakse valmis keerulisi analüüsi- ja kasutajaliidese töid meilt tellima."

Hegle Sarapuu ütleb, et neil on konkurente üksjagu, aga sellist teenuste kogumit, nagu nemad osutavad, ei paku keegi. "On analüüsi konkurente, kasutajaliidese konkurente ja disainifirmasid, aga pole kedagi, kes teeks kõiki asju korraga nii, nagu meie teeme," rõhutab ta. "Meie eeliseks on süstemaatiline lähenemine kasutajakogemusele."

Trinidad Consultingu kodulehel on väike loetelu lõbusat statistikat, mis peaks ütlema ettevõtte kohta nii mõndagi. Joodud kohviliitrite ja analüüsilehekülgede arvu kõrval antakse muu hulgas teada, et firma teeb 91 protsenti projektidest õigeaegselt valmis.

"Infotehnoloogias on hea ütlus, et teadmata sinu projekti kohta mitte midagi, võin ma väita, et see jääb hiljaks," muigab Tenno. "Infotehnoloogias läheb üle poole projektidest üle tähtaja. Meie väidame, et tegelikult ei ole raske projekte õigeaegselt valmis saada."

OÜ Trinidad Consulting

Asutatud 12.04.2006.

Tegeleb kasutajakogemuse disaini ja ärianalüüsiga.

Tegevjuht Ander Tenno, juhatuse liige Hegle Sarapuu.

Omanikud: 59,98% Ander Tenno, 25% Hegle Sarapuu, 7,51% Alan Altermann, 7,51% Andrus Sarv.

Gaselli TOPis 396. kohal (2012. aastal oli 86. kohal ja 2011. aastal oli 193. kohal).

Töötajaid 21. 

2014. aastal tegeleti 112 erineva projektiga.

2014. aastal oli käive 1 298 189 eurot ja kasum 139 323 eurot. 

Teenuste müük Eestisse 93,4% ja eksporti 6,6%.

 Olulisemad kliendid: Tallink Grupp, Elisa Eesti, Bigbank, Eesti Telekom, maksu- ja tolliamet jpt.

26.11.2007 - seni tegevusetu ettevõtte OÜ Osiris Invest ärinimi muudeti OÜks Trinidad Consulting.

2008 jaanuar - alustati tegevust.

2009 - palgati esimesed 2 töötajat. 

2011 - partneriteks kaasati süsteemianalüütikutena töötavad Alan Altermann ja Andrus Sarv.

2013 märts - koliti Tallinna teadusparki Tehnopol.

Kes on kes?

Ander Tenno ja Hegle Sarapuu

Ander Tenno on töötanud ASis Tieto Eesti tarkvaraarendajana (2001-2003) ning arendus- ja tootmisjuhina (2004-2008).

Hegle Sarapuu on töötanud ASis Tieto Eesti interaktsioonidisainerina (2006-2008).

Ander Tenno lõpetas 1999. aastal Tallinna Tehnikaülikooli (TTÜ) tehnikateaduste bakalaureusena ja 2000. aastal Soome Aalto ülikooli tehnikateaduste magistrina.

2005. aastal sai Tenno tehnikateaduste doktori kraadi TTÜs ja Aalto ülikoolis.

Hegle Sarapuu on õppinud TTÜs äriinfotehnoloogiat ja arvutisüsteeme.

Allikas: OÜ Trinidad Consulting, Äripäev

Üks küsimus

Milline vanasõna iseloomustab teie tegevust?

OÜ Trinidad Consulting juhatuse liikmed Ander Tenno ja Hegle Sarapuu:

Tark on see, kes tunneb, et ta alles rumal on. Me saime sellest vanasõnast ruttu aru, kui olime oma firma teinud. Kui sa firmat tehes arvad, et oled kõva mees, mõistad üsna kähku, et kõvaks meheks saab alles tasapisi, kui üldse kunagi. Meie firma asutamise aeg sattus kõige hullemasse masu-aega ja see sundis meid väga palju asju ringi tegema. Ning liigne enesekindlus kadus kiiresti, koos pangaarve tühjenemisega.

Kasutajakogemuse pakkujate kolm soovitust

1. Ninakust vähemaks. Kui sa oma vanas töökohas olid tegija, siis ära arva, et kui sa firma teed, oled samasugune tegija. Meie oleme omal nahal tunda saanud, mida tähendab, kui ühtäkki ei ole enam endist toetussüsteemi, referentse, võimalusi jpm. Oma bränd tuleb ikka ise välja töötada. Ja kindlasti ei tasu ettevõtet asutada näiteks kohe pärast ülikooli. Palju mõistlikum on enne palgatöötajana kogeda, kuidas edukas ettevõte tegutseb, ja mitte hakata seda ise välja mõtlema.

2. Mõtle kõik hoolega läbi. Ettevõtte tegemine vajab väga hoolikat läbimõtlemist, mida sa üldse tegema hakkad. Sellest triviaalsest soovitusest saad aru alles siis, kui oled selle läbi tunnetanud. Meil on alles 2007. aasta lõpus tehtud planeeringud, kui me mitme kuu jooksul oma tulevase tegevuse peale mõtlesime. Kõik need põhimõtted, mis sinna kirja said pandud, kehtivad ka praegu.

3. Suhtle kliendiga ausalt. Oma tööprotsessi pole mõtet saladuses hoida, lootes, et tänu sellele tellib klient sinult rohkem. Kui klient ei saa aru, mida ja kuidas sa teed, siis ta reeglina ei telli üldse midagi. Ausalt tuleb kliendiga rääkida ka siis, kui midagi on halvasti. Kõige hullem on ennast ära peita ja ignoreerida fakti, et asi on halvasti, ning uskuda, et äkki läheb paremaks.

OÜ Trinidad Consulting põhiomanik Andres Tenno unistab

Mulle väga meeldib ütlus, et ettevõtte edukust saab hinnata selle järgi, mis juhtub peale tegevjuhi lahkumist. Kui mina ja Hegle (juhatuse liige ja kaasomanik Hegle Sarapuu - toim.) ei oleks viie aasta pärast ettevõttes igapäevaselt tegevad, on Trinidad Consulting endiselt edukas ja jätkuvalt kasvav ettevõte. See on meie eesmärk. Ettevõtte tegevus peaks toetuma laiemale hulgale kolleegidele ja meie firmas on see seni ka väga hästi toiminud.

Pane tähele

* Äripäeva gaselli rubriik, kus kirjutame kiiresti arenevatest väikefirmadest ja nende omanikest, ilmub kaks korda kuus.* Äripäeva Gaselli TOPi lähteandmeteks on ettevõtte müügitulu ja kasum enne makse aastatel 2011, 2012 ja 2013. 2011. aasta müügitulu peab ulatuma 100 000 euroni ja aastatel 2011-2013 kasvama käive ja kasum vähemalt 50%.* TOPi jõudis tänavu 1106 ettevõtet.

Viimati ilmusid:* "Tõmbab triipu, paneb märki, väänab plekki" Harjumaa firmast OÜst KiirWarren.KL * "Rabab mõnuga rabas" Läänemaa firmast OÜst Skywind* "Tandemina ehituses" Hiiumaa firmast ASist LeVa 

Gaselliliikumist toetab LHV

 

OÜ Trinidad Consulting majandustulemused | Create infographics

Hetkel kuum