Artikkel
  • Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Ilus jutt: kelm lubas Eesti lennundusse šeikide raha tuua

    Kelmuses süüdi mõistetud eksadvokaat Ilmo Maaroos püüdis Araabiast strateegilist partnerit sokutada nii Estonian Airile kui ka Nordic Aviation Groupile.Foto: erakogu

    Kelmuses süüdi mõistetud, vanglakaristuse eest redutanud ja ärikeeldu kandnud skandaalne eksadvokaat Ilmo Maaroos on aastate jooksul loonud kontakte Araabia Ühendemiraatides ning alles hiljuti üritas mees šeikide raha Eesti rahvuslikku lennundust edendama tuua.

    Maaroos püüdis nimelt Araabia äripartnereid sokutada nii Estonian Airile kui ka tema järeltulijale Nordic Aviation Groupile. Maaroosi huvi lennunduse vastu pole üllatav, on ta ju ise piloodipaberitega mees ja püüdnud minevikus korduvalt ajada ka lennundusäri. Ent üllataval kombel oli Maaroosiga ses aktsioonis esiotsa pundis ka kunagine Tallinna abilinnapea ja koos vennaga kindlustusäri ajanud, nüüd Šveitsis resideeruv Ivar Virkus.
    Äripäev kirjutas Virkusest viimati paar aastat tagasi seoses sellega, et ta oli asunud koos vennaga ajama investeerimisäri, mille üks haruettevõte registreeriti offshore-piirkonnas Kaimani saartel, et teenindada rikkaid kliente. Virkus jäi toona napisõnaliseks ja oma ärist lähemalt ei rääkinud. Abilinnapea ametis saatis Virkust omal ajal humoorikas seik, kui tema valjuhäälsest mõttevälgatusest, et Tallinnas võiks olla bordellikvartal, tekkis skandaal.

    Ilmo Maaroos (48)

    Kriminaalkorras karistatud ja ärikeeldu kandnud endine vandeadvokaat.

    Mõisteti 2007. aastal neljaks kuuks reaalselt vangi ligi 18 miljoni krooni väljapetmise eest HETA Pärnu Advokaadibüroo klientidelt.

    Oli pärast süüdimõistmist vanglakaristuse eest redus ja tagaotsitav, kuni pandi neljaks kuuks vangi 2008. aasta septembris.

    Viimastel aastatel on silma paistnud sellega, et püüab Eestisse vahendada Araabia investoreid ja tema mahitusel on mitmed inimesed kaotanud raha Aafrika kaevandusäris.

    Appi tõttas Maaroosi poliitikust peresõber
    2014. aasta septembris saabus Eestisse, täpsemalt suvepealinna Pärnusse külla keegi härra Adnan Ali Hussain Mubarak, keda esitleti kui Ühendemiraatide poliitikut ja ettevõtjat. Ametlikult oli Mubaraki kutsuja ja võõrustaja rollis Pärnu linna toonane volikogu esinaine Krista Nõmm ja saatja ei keegi muu kui firma OÜ Emirest Profit juht ja osanik Virkus. Kusjuures Mubaraki saatjaskonda kaasati isegi riigikogulasest IRLi liige Annely Akkermann, kes on aktiivne Pärnu piirkonnas.
    Võimaliku suurinvestori visiidist suvepealinna ilmus mitu artiklit, isegi nupp Pärnu haigla kodulehel. Pärnu Postimees avaldas artikli „Kontrollturist külastas Pärnut“, kus nimetas Mubaraki osanikuks paaris logistikaettevõttes. Pärnus külastas Mubarak mitut turismiettevõtet. Nõmm nimetas Dubaist saabunud Mubaraki leheveergudel oma piirkonna arvamusliidriks, kes tuli uurima, kas Pärnusse on mõistlik investeerida. Avalikkusel polnud siis aga õrna aimugi, et külalise tõi maale kurikuulus Maaroos. Tagantjärele on lausa naljakas, kuidas Mubarakiga fotodel poseerinud inimesed end nüüd Maaroosist pigem distantseerivad.
    Adnan Ali Hussain Mubarak 2014. aastal teretamas Pärnus toonast linnavolikogu esinaist Krista Nõmme. Mubaraki taga seisab Ivar Virkus.Foto: Pärnu Postimees/Scanpix

    Ivar Virkus (51)

    Kunagine kindlustusärimees, praegu nõustab rikkaid kliente ja resideerib Šveitsis.

    1999-2001 ehk Jüri Mõisa ja Tõnis Paltsu ajal oli Tallinna abilinnapea.

    Oli uurimise all, kuna sõlmis abilinnapeana kinnisvaraärimees Toomas Tooliga soodsa lepingu. Uurimine aga süüdistuseni ei jõudnud.

    Hansapank süüdistas Virkust 1990ndade lõpus selles, et enne aktsiaseltsist Eesti Kindlustus lahkumist korraldas ta firma varade ebaseadusliku müügi ja tekitas sellega miljoneid kroone kahju.

    Ajab äri koos venna Alvar Virkusega.

    Mubaraki võõrustanud Krista Nõmm on Maaroosi peresõber, täpsemalt tema abikaasa lapsepõlvesõbranna. „Kohtumisel Mubarakiga oli kandev roll Ivar Virkusel, kellega koos kohtumist planeerisime. Virkust ma varem ei tundnud. Jah, kohtumise eel selgus, et Maaroos tunneb Mubaraki, kuid kuna olin tol ajal esindusfunktsioonis ja minu roll oli linnakülalisi vastu võtta, siis ma ei näinud Mubaraki seotuses Maaroosiga ja oma tutvuses Maaroosiga takistavat asjaolu,“ meenutab Nõmm.
    Virkuse sõnul sattus tema Mubaraki saatjaks pooljuhuslikult. „See kuidagi tõesti veidralt mängiti välja nii, nagu mina pidingi temaga ringi käima. Mulle see roll väga hästi ei istunud, aga oli hariv päev,” naerab Virkus. Ta tunnistab, et on Maaroosi tegemistega „pisut seotud“, sest andis ühele Maaroosi partnerile laenu Aafrika kaevandusäri jaoks, mistõttu on aeg-ajalt selle vastu huvi tundnud ja ka Maaroosiga suhelnud.

    Adnan Ali Hussain Mubarak

    Mubarakist on teada väga vähe.

    Pärnu Postimees on kirjutanud Mubarakist tema visiidi ajal Pärnusse kui logistikaettevõtete Overseas Port Management ja KGL Logistics osanikust. Samuti toodi välja, et ta on töötanud Araabia Ühendemiraatide valitsuses. See napp info pärines ilmselt Mubaraki maaletoojalt Ilmo Maaroosilt.

    Rahvusvahelises meedias ei ole Mubarakist juttu olnud.

    Estonian Airiga kosja sobitama
    Kui Pärnus räägiti peamiselt turismiäri võimalustest, siis järgmisena korraldas Virkus Mubaraki kohtumise Estonian Airi juhtkonnaga Tallinnas. Lennufirma kontaktisik oli Estonian Airi toonane juhatuse liige Indrek Randveer, keda Virkus tundis Hansapanga päevilt. „Ta tuli meie juurde jutuga, et Araabias on olemas potentsiaalne investorite huvigrupp, kes võiks olla huvitatud investeerima Estonian Airi,” meenutab Randveer nüüd. „Et tema (Mubarak – toim) saaks esindada lennufirmat, kes tahaks teha (Estonian Airiga – toim) tihedamat koostööd lendamaks Aasia maadest Euroopasse. See tundus natuke veider. Milleks Eesti? On ju olemas oluliselt võimsamaid kohti. Aga kuna näiteks Alitalial on investor just nimelt Aasiast, siis teema tundus huvitav, et mitte kohe veega alla lasta.”
    Toimuski kohtumine Estonian Airi tegevjuhtide, sh juhatuse esimehe Jan Palméri osalusel. Külaliste teadmised lennundusest ei tundunud Randveeri sõnul kuigi põhjalikud, aga jutud headest kontaktidest olid jumekad, mistõttu otsustati võimalust kombata. „Kui silme ees hakkasid käima Araabia šeikide kullakangid, mis võiksid Eestimaa poole tulla, siis see tekitas põnevust ja huvi – mine tea, äkki tuleb asja. Aga me ei pööranud sellele liiga palju tähelepanu,” meenutab Randveer.
    Kohtumise järel kirjutas just Randveer Virkuse esindatud firmale Emirest Profit huvikirja, et Estonian Air on huvitatud võimalikust koostööst Ühendemiraatide suunal. „See oli mitte kellelegi mitte mingeid kohustusi võttev kiri, vaid selline „loomulikult oleme valmis äri tegema“. Sest olukord oligi selline, et me otsisime iga võimalust äri teha ja laiendada. Pärast selle kirja väljastamist ei tulnud mingit tagasisidet. Sinna see ka suri,” resümeerib Randveer.
    Maaroos lähenes uuele lennufirmale
    Virkus kinnitab, et tegu polnud blufiga. „Nad on reaalsed inimesed. Inimesed on intelligentsed ja toredad, ei ole mingid koomikud või näitlejad,” teatab Virkus, kelle sõnul jäi asi katki pigem Estonian Airi leige suhtumise tõttu.
    Tänaseks pankrotistunud Estonian Airile koostööpartneri sokutamise lool on aga ka pikantne epiloog. Nimelt mullu sügisel, kui sinivalged raudlinnud olid igaveseks maandunud, saatis varem Virkuse varju hoidnud Ilmo Maaroos juba ise uue riikliku lennufirma Nordic Aviation Groupi (NAG) ühele nõukogu liikmele sama huvikirja tagasi, väites, et lennufirma eelmise juhtkonnaga läbi räägitud pakkumine on endiselt jõus.
    Potentsiaalsete strateegiliste partneritena NAGile mainis Maaroos maailma mõningaid suuremaid lennufirmasid nagu Emirates, Etihad ja Gulf Air. Mubaraki kohta jutustas Maaroos oma kirjas, et kuivõrd Mubaraki tütar läks õppima Serbiasse, olevat Mubarak kunagi korraldanud selle, et 40% Air Serbiast osteti Emiraatide poolt.
    „Võimalus selliseks koostööks on jätkuvalt olemas, kuid peavad olema väga konkreetsed ja selged nägemused, mida oodatakse,” kirjutas Maaroos NAGile. „Minu huvi selles on lihtne: kuivõrd meie üks ettevõte – Emirest Profit OÜ – tegeleb uute turgude avamisega Lähis-Idas ja sealt partnerite leidmisega, siis ka antud juhul osutame turundusteenust. Tingimused saab alati kokku leppida.” Kirja saanud NAGi nõukogu liige sõnab, et jättis Maaroosi pöördumise tähelepanuta, sest teab tema varasemat äristiili.
    Ilmo Maaroosil on Araabia Ühendemiraatide ID-kaart.Foto: erakogu
    Ehib end võõra nimekaardiga
    Puänt kirjeldatud epiloogi puhul on aga see, et Ivar Virkuse sõnul oli suhtlus NAGiga Maaroosi täielik isetegevus, kuigi Maaroos presenteeris end Virkuse ettevõtte kaudu. „Kindlasti ei ole kaunis, mis ta teeb,” leiab Virkus. „Aga eks see natuke tema käekiri on,” lisab ta. Erilise üllatusena paistis Virkusele tulevat, et Maaroos esitleb end Emirest Profiti partnerina ja jagab vastavaid nimekaarte. Emirest Profit kuulub Virkusele ja tema vennale Alvar Virkusele, juhatuses istub Ivar Virkus üksi. „Ma kehitan selle peale õlgu, mul jumala ükskõik. Vähemalt viisakas, et end juhatuse esimeheks ei pannud. Partneriks võib ju igaüks end nimetada,” jääb Virkus siiski rahulikuks. „Kuna see ettevõte on niikuinii tühi ja kasutu, las inimesed mängivad. Peaasi, et lõbus on.”
    Ilmo Maaroos kasutab Emirest Profiti nimekaarti, mis tuli üllatusena ettevõtte tegelikule juhile ja osanikule Ivar Virkusele.Foto: erakogu
    Kokkuvõttes näib, et Maaroos mängib kohati väga virtuoosselt mitme otsaga mängu. Eestis on ta aastaid rääkinud, et tal on superkontaktid välismaal, Emiraatides aga omakorda räägib, et esindab siin Eesti ja Euroopa suurettevõtteid või koguni riigistruktuure. Nii käibki ta kaugetel maadel ja võtab mõnikord ka eestlasi kaasa. Araablasi toob ta omakorda siia, jättes mulje, et tal on siin tipptasemel sidemed. Inimesed, keda Maaroos vahendab või kokku viib, pole kaugeltki kõik ise blufoloogid. Küll aga näib, et maha jäävad Maaroosist sageli katteta lubadused, võlgades äripartnerid ja õhulossid. Selle kõige juures elab Maaroos ise üle oma võimete – teda usaldanud inimeste kulul, lennates Emiraatide vahet ja üha rääkides, lubades, vahendades.
    Maaroos pole soovinud intervjuud anda ei „Pealtnägijale“ ega Äripäevale. Temaga ühendust hoidvad tuttavad-äripartnerid märgivad, et Maaroosil oleks palju rääkida, kuid ta ei taha seda teha.
    Ilmo Maaroos on sage külaline Araabia Ühendemiraatides. Fotol on ta sealses kõrbes.Foto: erakogu
    Maaroos esindas kütuseärimeeste Emiraatide partnerit
    Et Ilmo Maaroosi sidemeid Araabia Ühendemiraatides pole pelgalt fiktsioon, näitab veel üks tema tööots. Maaroos esindas Eestis nimelt Emiraatide ettevõtet Emaruss, kellega kavatseb Abu Dhabis emulsioonkütuste äri püsti panna eestlaste seltskond eesotsas Arco Vara endise suuromaniku Richard Tomingasega.
    Tomingase ja tema kompanjonide Kristjan Olei ja Sven Viidase Novus OIL on sõlminud Emarussiga kirjaliku kokkuleppe, mille kohaselt alustatakse Abu Dhabis emulsioonkütuste tootmist plaaniga kasvatada sellest rahvusvaheline äri. Emarussi taga on väidetavalt Ühendemiraatide suursaadik Prantsusmaal Maadhad Hareb Meghair Al Khyeli. Kristjan Olei sõnul on Al Khyeli käinud paaril korral Emarussi esindajana Eestis Novus OILi seadmetega tutvumas.
    Maaroos tuli ses loos mängu Emarussi Eesti esindajana. Näiteks on tema nimi koostööleppe dokumendi koostaja real.
     

    Unknown body type: x-im/content-part infopank

    Olei toonitas mullu oktoobris, mil Äripäev kõnealusest Abu Dhabi kütuseprojektist kirjutas, et Maaroosi ei tohiks seostada Novus OILiga, kuna Maaroos on selles projektis Emarussi, mitte nende kontaktisik. „Mina tema tausta eelnevalt rohkem ei teadnud kui ajakirjandusest. Tausta järgi on üldse Eestis väga keeruline koostööpartnereid valida, keegi ikka ütleb midagi head või halba. Pigem vaatame, mida inimesed reaalselt teevad,“ rääkis Olei.
  • Hetkel kuum
Seotud lood

Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Kui Mars kutsub: Musk soovib 55,8 miljardit Tesla varadest
Tesla autod kutsutakse jälle tagasi uue ohtliku defekti tõttu. Elon on aga hõivatud mujal rindel ning tegeleb oma mitmekümnemiljardilise kompensatsioonipaketi väljanõudmisega.
Tesla autod kutsutakse jälle tagasi uue ohtliku defekti tõttu. Elon on aga hõivatud mujal rindel ning tegeleb oma mitmekümnemiljardilise kompensatsioonipaketi väljanõudmisega.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Amazoni rüpes edu nautiv Eesti ettevõtja: Jeff Bezose juhtimisprintsiibid sobivad meile hästi
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti sai Euroopa rahakotist 122 miljonit eurot
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Usaldamatus valitsuse majanduspoliitika suhtes on järsult kasvanud
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.