Kristel Härma • 5. aprill 2016 • 2 min
Jaga lugu:

Panama leke: pankade Eesti filiaalid küsimärgi all

Swedbanki nime kohtab Panama lekkinud dokumentides 764 korral, kuid seoseid Eestiga nad veel ei tea.  Foto: Erik Prozes

Panama advokaadibüroost lekkinud dokumentidest käib läbi mitu ka Eestis tegutsevat suurpanka, kuid Eesti filiaalide seotus kahtlaste tehingutega on ikka veel küsimärgi all.

Eestis tegutsevatest pankadest viidatakse Nordeale kui maailma ühele aktiivsemale pangale, mis aitab oma rikastel klientidel offshore'ide kaudu makse vältida. Nordea panga nimi jookseb väidetavalt läbi rohkem kui 10 000 lekkinud dokumendist. Eestis filiaale omavatest pankadest tuleb esile ka SEB 47 juhul, millest ei nähtu aktiivset firmade vahendamist offshore'idesse, ja Swedbank 764 korral.

Samuti on Panama advokaadibüroost Mossack Fonseca lekkinud salajastest dokumentidest seni teada, et Eestiga on seotud 880 offshore-ettevõtet, 7 klienti, 22 kasusaajat ja 80 osanikku. Pangad Eestiga seotud juhtumitest veel täpsemalt ei tea.

Rootsi finantsinspektsioon on kutsunud Nordea lekkinud andmete tõttu aru andma, millist abi andis pank oma jõukatele klientidele, et maksude maksmisest kõrvale hoida. Nordea Eesti filiaali kommunikatsioonijuht Jane-Liina Liiv ei öelnud, kas ka siin selliseid juhtumeid uuritakse. „Nordea International Private Banking Luxembourg on eraldiseisev üksus, nende kliendibaas on pangasaladusega kaetud ja meil siin puudub sellest ülevaade ja juurdepääs,“ ütles ta.

Swedbanki pressiesindaja Mart Siilivaski sõnul on ka neil praegu vähese informatsiooni tõttu veel võimatu öelda, kas lekkega on seotud Eestis mõni nende klient. „Kui meile saab teatavaks, et kõnealune info viitab negatiivselt mõnele Swedbanki kliendile, reageerime sellele täie tõsidusega,“ kinnitas Siilivask.

SEB Eesti kontorist vastati üksnes, et nad ei nõusta kliente maksudest hoidumise teemal.  

Swedbank on hiljuti seda tüüpi klientide teenindamise reegleid karmistanud. Loodud on ka erikomitee, kuhu kuuluvad juristid, riskijuhtimise ja ärivaldkonna inimesed, ning nende klientide tehinguid jälgitakse pidevalt. Samuti käivad nad selliste klientide tegevuskohtades ise ettevõtete äritegevuse sisu ja ulatusega tutvumas. „Kui tuvastame midagi kahtlast, lõpetame kohe kliendisuhte ja teavitame sellest vastavaid institutsioone seaduses sätestatud korras,“ ütles Siilivask.

Nordea Grupp on enda ametlikus teadaandes öelnud, et alates 2009. aastast on Nordea Luksemburgis asuva rahvusvahelise privaatpanganduse üksuse ennetavad meetmed rangemad, kui seadus ette näeb, ja seetõttu on offshore-firmasid kasutavate klientide arv sellest alates ka vähenenud. Samuti teavitab pank sellest aastast kehtiva finantskontosid käsitleva automaatse teabevahetuse standardi tõttu maksuhaldureid klientide varadest ja tuludest.

Jaga lugu:
Seotud lood
Hetkel kuum Äripäevas

Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Veebilehe kasutamist jätkates nõustute küpsiste kasutamisega. Loe lähemalt