Jaga lugu:

Järvamaa firma küpsetab kasumit

Järvamaal Koigi külas puitmaterjali termotöötlemisega tegeleva OÜ Thermoarena juht ja omanik Vahur Pindma.
Järvamaal Koigi külas puitmaterjali termotöötlemisega tegeleva OÜ Thermoarena juht ja omanik Vahur Pindma.   Foto: Väinu Rozental

See, et sa tegutsed viletsa väljanägemisega tootmishoones, ei lähe välispartneritele üldse korda, on Järvamaal Koigi külas termotöödeldud puitmaterjali tootva väikefirma juht Vahur Pindma veendunud.

„Kõik väliskliendid, kellega sa tõsist äri teed, tulevad sind kohapeale vaatama,“ ütleb OÜ Thermoarena omanik ja tegevjuht Pindma. „Tullakse vaatama, kas sa ka tegelikult tegutsed, kuidas sa töötad, millised masinad sul on, millist juttu sa räägid, kui selge silmavaatega inimene sa oled.“

Pindma lisab, et väliskülaliste olulisim küsimus enne tulekut on, mitme autosõidu minuti kaugusel firma lennujaamast paikneb. Koigi küla asub Tallinnast tunnise autosõidu kaugusel, vähemalt suvisel ajal, kui osal teel võib 110ga sõita.

Aastatel 2013-2015 kasvas OÜ Thermoarena käive 2,01 korda ja ärikasum 6,47 korda.

1. Sihipärane turundus. Ettevõtte eksport on järjepidevalt kasvanud. Kui 2014. aastal läks eksporti 71 protsenti toodangust, siis mullu üle 90 protsendi. Thermoarena koduküljel äratab tähelepanu suhtluskeelte valik – infot ettevõtte kohta saab lugeda lisaks eesti, inglise ja prantsuse keelele ka meie jaoks eksootilistes keeltes nagu türgi, araabia ning pärsia.

2. Innovaatiline lahendus paigaldamiseks. Thermoarena põhitoodang on termotöödeldud puidust hööveldatud tooted, näiteks voodri- ja terrassilauad. Lisaks pakub ettevõte spetsiaalset roovitist ning klambreid. Tegu on innovaatilise lahendusega – laudade paigaldamiseks seina või põrandale ei kasutata kruve, vaid lauad kinnitatakse roovidele plastkambritega.

3. Klientide usaldus. Thermoarena on nelja ja poole tegutsemisaasta jooksul võitnud oma peamiste klientide, välismaiste hulgifirmade ja edasimüüjate usalduse. „Sul võib olla väga hea toode, millega turule tulla, aga algul ei võta sind keegi tõsiselt. Pead järjekindlalt tõestama toote kvaliteeti, enne kui kliendid sind usaldama hakkavad,“ rõhutab ettevõtte omanik Vahur Pindma. „Et tõsta toote kvaliteeti ja tootmisvõimsust, pead pidevalt investeerima. Samas investeerida ei ole mõtet, kui sul pole müügivõimekust. Need on omavahel seotud asjad.“

Thermoarena on nelja ja poole tegutsemisaasta jooksul suutnud pälvida klientide usalduse ja see kajastub majandustulemustes. Ekspordile keskendunud ettevõtte käive ja kasum on kasvanud tempos, mis tagas pääsu Gaselli TOPi (253. koht). Thermoarena kiire kasv jätkub – eelmisel aastal oli käive 2,5 miljonit eurot ehk kaks korda enam kui 2015. aastal. Kasum kasvas mullu umbes kolm korda. „Me oleme alles nüüd gaselliks muutumas tegelikult,“ kommenteerib Pindma.

Viimane teeots Thermoarena väravani on porine ja auklik. Tootmishooneks on endine kartulihoidja, mis väljast on jäänud selliseks, nagu see kolhoosiajal ehitati. Hoonesse sisenedes lööb ninna mingi hapukas lõhn. Seda tekitab puugaas, mis eraldub puidu küpsetamisel 200 kraadi juures. Ettevõttes huugavad 24/7 kolm suurt silindrikujulist ahju.

Kogemus, kuidas teha pole mõtet

Aastaid panganduses töötanud Pindma ostis selle hoone 2012. aastal. Ta oli varem puidutöötlemisega veidi kokku puutunud, omades koos äiaga väikest saeveskit Antslas. „Sain kogemuse, et niimoodi asi ei tööta. Sul peab olema mingi oma idee, sa pead erinema teistest, sa pead väärtustama kohalikku toorainet,“ põhjendab Pindma, miks ta otsustas hakata tegelema puidu termotöötlemisega. „Teine asi, mis andis julguse seda teha, oli see, et ma olen natuke keemiatööstusega seotud.“ Pindma on üks kolmest aktsionärist, kellele kuulub kodukeemiaettevõte Orto.

Termotöötlemisel küpsetatakse puit lõpuni läbi. „Sisuliselt aurutatakse temast välja nii tselluloosid kui ka muud orgaanilised ühendid. Lõpuks jäävad järele eelkõige vett mittesisaldavad rakud,“ selgitab Pindma. „Termotöödeldud puit on tavapuidust umbes viiendiku võrra kergem, ta ei paisu, ta ei kõverdu. Ta on halvem soojusjuht, kuna temas on rohkem õhuvahesid. Kuna kuumutamise käigus küpsetatakse orgaanilised ained välja, siis ta ka ei mädane enam, sest seal ei ole vett ega toitaineid, mida seened ja bakterid armastavad.“

nimi:Vahur Pindma,

amet:OÜ Thermoarena omanik

tekst:Milline vanasõna iseloomustab teie tegevust?

Halva plaaniga mäng on parem, kui mäng ilma plaanita. See tarkusetera pärineb Paul Kereselt. Ta õpetas algajaid maletajaid, et niisama nuppe tõsta pole mõtet, alati peab olema mängu plaan ja strateegia. Ka äritegemises on mängu elemente, ka äritegemises pead sa alati mõtlema mitu käiku ette.

Me hakkasime eelmise aasta sügisel tootmisjäätmetest saepurubriketti tootma. Et briketti tulevikus hästi müüa, peab olema piisavalt ruumi briketi ladustamiseks. Selleks ostsime naaberkrundi, millel asuva endise väetisehoidla renoveerime laohooneks. Ehkki eelduste kohaselt on meil seda ladu vaja kolme aasta pärast, pidime otsuse tegema praegu.

Thermoarena ostab sisse kvaliteetse oksavaba saetoodangu, küpsetab selle ära, sorteerib ning seejärel asub termotöödeldud puitu hööveldama, servama või muudmoodi töötlema. Toodanguks on voodri- ja terrassilauad, millest üle 90 protsendi läheb eksporti.

Kui võrrelda saematerjali, hööveldatud materjali, immutatud materjali ja termotöödeldud materjali, siis iga töötlemisastme juures muutub kaup umbes kaks korda kallimaks. „Ma tean, et meie termotöödeldud laudu on Saksamaal müüdud tükikaupa,“ seletab Pindma. „Kunagi üritasin meie toodangut pakkuda Eesti ehitusmaterjalide poodidesse, aga nad ei tihanud võtta, sest pidasid seda liiga kalliks. Mulle öeldi, et immutatud terrassilaud on odavam ja nad müüvad pigem seda.“

nimi:Toomas Tamsar,

amet:juhtide koots

tekst:Vahur lähtub otsustamisel tervest mõistusest

Vahurit kui koolivenda tunnen üle 30 aasta, eelmisel aastal tegime aga koostööd – olin talle kootsiks. Iseloomustan Vahurit tema lahkel loal, kootsina ma seda muidu kindlasti ei teeks.

Vahur on äge tegelane, nagu on seda ka tema kolleegid Thermoarenas, nii palju kui ma neid tundma sain. Vahur on hästi hands-on, ta teeb asju lihtsalt ja praktiliselt, samas nähes väga hästi suurt ning mõnikord ka keerukat pilti. Ta on julge, ta usub endasse ja teeb otsuseid, milles on lõpuni veendunud. Mulle meeldib, kuidas Vahur lähtub otsustamisel tervest mõistusest. Strateegiat kujundab ta suhteliselt lihtsalt, püüdes aru saada, milles on kõige olulisem küsimus.

Ma jälgin Thermoarena tegemisi huviga. Ikka on ju tore vaadata, kui ettevõtmine, millesse endal kas või pisike panus antud, areneb ja kasvab. Usun, et viie aasta pärast võitlevad nad järgmise tasandi kasvuraskustega, kui on vaja hakata enam aega ja ressurssi panustama organisatsiooni arendamisele ja muule, mis ei pruugi korraga raha tagasi tuua, aga mille mittetegemine toob kaasa probleeme. Loodan, et Thermoarena kasv, eriti väljapoole Euroopat, on hästi jõuline.

Nagu pärleid sigadele

Eelmise aasta sügisel hakkas Thermoarena paljuski olude sunnil tootma saepurubriketti, mille müük on üle ootuste hästi läinud. Thermoarena vaevles probleemi käes, mida teha töötlemise käigus tekkiva saepuru ja höövlilaastuga. See tootmisjääk on pruuni värvi ja lõhnab natuke hapukalt, samas ei ole tegu ebatervisliku ega kemikaalidega töödeldud jäägiga.

Saepuru pakuti esmalt loomakasvatajatele, mõni viis mõne koorma ja ütles, et rohkem ei taha, sest sead hakkasi lõhna tõttu köhima. Seejärel pakuti saepuru pelletitootjatele. Nood ütlesid samuti ära ja põhjendasid seda sellega, et kui nad pruuni värvi pelletiga turule tuleksid, arvaks osja, et see on koorepurust tehtud.

Asutatud 11.10.2012.

Toodab termotöödeldud puitmaterjalist voodri- ja terrassilaudu.

Tegevjuht ja omanik Vahur Pindma.

Gaselli TOPis 253. kohal.

Töötajaid 15.

Objekte, kus on kasutatud ohtralt termotöödeldud puitu: Nooruse Spa Hotel Narva-Jõesuus, kaubanduskeskus Pärnu Keskus, Eesti suursaatkond Pekingis jt.

Investeerinud kokku 1,03 miljonit eurot.

2012 oktoober – alustas termotöötlemisega.

2016 – käivitas uue suure ahju.

2016 sügis – hakkas tootma saepurubriketti.

2017 – käivitab uue hööveldamis- ja järkamisliini.

Vahu Pindma

Lõpetanud 1991. aastal Tallinna Tehnikaülikooli majandusteaduskonna tööstuse planeerimise erialal.

Töötanud aastatel 1991-2001 juhtivatel kohtadel Balti Ühispangas, Raepangas, Forekspangas, Optiva Pangas ja Sampo Pangas.

Omab osalusi mitmes ettevõttes, neist tuntuim on kodukeemiaettevõte AS Orto (33,33%).

On ASi Estravel nõukogu esimees, ASi Elcogen ja ASi Orto nõukogu liige.

On figureerinud Äripäeva Investorite TOP50s.

Hobid: vibulaskmine, kestvussport.

Allikad: OÜ Thermoarena, Äripäev

Lõhkise küna ees olev Thermoarena hakkas katsetama, kas jääkidest oleks võimalik briketti toota. Selgus, et saab küll. Ehkki algul peljati, et tarbija ei võta briketti omaks, läks kõik vastupidi.

„Kui inimene pani ahju meie briketi ja sai aru, et see põleb ühtlaselt, kaua, annab energiat rohkem ja tuhka jääb vähem, siis järsku muutus meie brikett defitsiidiks,“ räägib Pindma. „Kui poes on müügil võrreldava hinnaga erinevad briketid, siis teadlik tarbija sai kiiresti aru, millise kauba puhul on hinna ja kvaliteedi suhe parem.“

Pindma andmeil on nende briketi kütteväärtus ligi kolmandiku võrra suurem ja tuhasus poole väiksem. „Kui tavalisel puitbriketil on niiskusesisaldus 12-18 protsenti, siis meie omal 3-4 protsenti, sest meie toore on ahjust läbi käinud ja seal ei ole enam vett sees,“ lausub ta. „Ja kuna küpsetatud puidus ei ole ka orgaanikat, jääb tuhka palju vähem järele.“

Pindma sõnul olid nad sigade ette justkui pärleid loopinud. „Sead hakkasid meie saepuru tõttu köhima, aga tegelikult osutus see väga heaks briketi tooraineks,“ muigab ta ja lisab, et briketitootmine on muutunud Thermoarena uueks ärisuunaks. „Kui seni oli saepuru meile suur peavalu, siis praegu annab briketitootmine ühele inimesele tööd. Plaanime aastas pressida umbes 1000 tonni briketti.“

OÜ Thermoarena omanik unistab

Iga ettevõtja peaks mõtlema ja vastama küsimusele, miks ta üldse ettevõtlusega tegeleb ning kuhu ta jõuda tahab. Mina tunnistan ausalt, et ilmselt liiga suureks Thermoarena kasvama ei peaks. Me kasvame nii palju, kuni saame ja kuni see asi meile huvi pakub. Parim eluunistus on alati see, kui töö ja hobi sulle huvi pakub ja sa saad neid asju arendada kuni mingi piirini. Ma tahan, et ettevõte töötab ja kasvab, tahan kasvust rõõmu tunda – see on nagu aedniku rõõm saagi üle. 

Termotöötleja kolm soovitust

1. Jooksuga edasi. Kui sa tahad olla edukas, pead sa jooksma ja ennast kogu aeg tõestama. Ei ole võimalik kõndida ehk n-ö rahulikult mõelda. Ettevõtja, kes tahab kogu aeg edasi liikuda, võiks lähtuda raamatus „Alice Imedemaal“ kirja pandud tõdemusest maakera pöörlemise kohta: kui sa seisad, siis sa lähed tagasi, kui sa kõnnid, siis sa seisad, ja kui sa tahad edasi liikuda, siis sa pead jooksma.

2. Ole õppimisaldis. Ettevõtte juht(kond) peab ennast kogu aeg harima. Maailm ja keskkond muutuvad, sa pead paindlik olema ja kogu aeg arvestama, et midagi ei saa valmis. Ettevõte on nagu Tallinna linn, mis ei saa kunagi valmis. Ettevõte peab tootmishierarhias pürgima kogu aeg pisut kõrgemale. Iga asi, mis su ettevõte järgmisel etapil teeb, peab olema natuke keerukam ja spetsialiseeritum.

3. Suhtu töötajasse kui partnerisse. Ei tohi olla suhtumist, et üks on miljonär ja teine kerjus. Juht peaks oskama mõelda samamoodi, nagu mõtleb töötaja. Ole tark töötajatele selgitama, et sisuliselt ei maksa sina talle palka, vaid kõigile maksab tegelikult toodangu ostja. Seega kogu kollektiiv peab tegutsema selle nimel, et klient ostaks toodangut.

Pane tähele

* Äripäeva gaselli rubriik, kus kirjutame kiiresti arenevatest väikefirmadest ja nende omanikest, ilmub kaks korda kuus.

* Äripäeva Gaselli TOPi lähteandmeteks on ettevõtte müügitulu ja ärikasum enne makse aastatel 2013, 2014 ja 2015. 2013. aasta müügitulu peab ulatuma 100 000 euroni ja aastatel 2013-2015 kasvama käive ja ärikasum vähemalt 50%.

* TOPi jõudis tänavu 875 ettevõtet.

Loe Äripäevast

Viimati ilmunud lood gasellettevõtetest

* „Soome kaitsevägi päästis masust“ Jõgevamaa firmast OÜst Ponte 21.02.2017 lehes.

* „EASi nõul loodud firma kasvab mühinal“ Pärnumaa firmast OÜst Rager 21.03.2017 lehes.

* „Võru elektrifirma on särtsu täis“ Võru firmast OÜ Kagu Elekter 5.04.2017 lehes.

Loe veebist: www.aripaev.ee/gasell

Gaselliliikumist toetavad LHV ja Markit.

 

Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Veebilehe kasutamist jätkates nõustute küpsiste kasutamisega. Loe lähemalt