Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Pandipakend ähvardab karmi hinnatõusuga

    Pandipakend kergitab tuleva aasta aprillist tootjatele tunduvalt teenustasu, hinnatõusu uurib nüüd konkurentsiamet.

    Pandipakend tuli välja värske otsusega: järgmise aasta aprillist kosuvad käitlustasud pea kolmekordseks – tegemist on tasudega, mida peavad tootjad ja maaletoojad müüki läinud pakenditelt maksma.
    „Usun, et väga paljud tootjad ei ole endale hinnatõusu teadvustanud, kuna aega on umbes kuus kuud,“ ütles üks anonüümsust palunud ettevõtja, kes arvutas välja, milline hinnatõus ees ootab. „Kui ettevõte müüs 2017. aastal viis miljonit pooleliitrist pudelit ja maksis 10 000 eurot, siis alates aprillist peab ta maksma sama asja eest 55 000 eurot,“ kirjeldas ta ja ennustas, et kannatavad tarbijad, kel tuleb leppida kallinevate jookidega.
    Löök väiksematele

    Hinnatõus, mida põhjendatakse abstraktsete poliitiliste otsustega, ei ole aktsepteeritav.

    Jaanis Tammela,
    väiketootja
    Sama tootja mõistab enda sõnul, et elu läheb kallimaks, aga kui hindasid tõstetakse 180 kuni 350% ja mõni kolmas osapool ei sekku, on see valus löök just Eesti väiketöösturitele.
    Seega kui praegu tuleb tootjal näiteks kuni 0,75 liitrise siseriikliku vöötkoodiga pudeli eest Pandipakendile välja käia 0,002 eurot, siis uuel aastal ulatub hind juba 0,0110 euroni. Pudelitel, mille maht aga ületab 0,75 liitrit, tõuseb käitlustasu 0,007 eurolt 0,0197 eurole.
    Nii maandus läinud nädalal konkurentsiameti lauale pöördumine, kus nõutakse hinnatõusu uurimist. Konkurentsiamet alustas menetlust, kuid pöördumise teinud tootja nime ei avalda.
    Pandipakendile annab konkurentsiamet sel aastal hinnangu juba teist korda. Alles septembri teises pooles järeldas amet muu seas, et Pandipakend on sisuliselt monopol. Lisaks uuris amet pandimärgistuse süsteemi, mis pani Pandipakendit seda juba järelevalve ajal muutma ja vähendama ka pakendiartikli registreerimistasu, mis kerkis vahepeal 35 eurolt 60 euroni. Pandipakend lasi registreerimistasu konkurentsiameti huvi ajal 52 euroni, kuid ameti hinnangul on hinna alandamiseks veel ruumi, kui kasutada elektroonilist registreerimist. Pandipakendi sõnul ei toonud nad tasu alla oma vea või ameti surve tõttu.
    Pandipakendi vastu läks tookord võitlusesse väikepruulijate liit, mille üks esindaja, pruulikoja Tanker juht Jaanis Tammela ei välista järgmist pöördumist lisaks ametilt anonüümsust küsinud tootjale.
    Tammela on kindel, et konkurentsiamet hinnatõusu ei toeta. „Igasugune hinnatõus, mida põhjendatakse abstraktsete poliitiliste otsustega, ei ole aktsepteeritav,“ sõnas Tammela, viidates, et Pandipakend nimetab hinnatõusu oluliseks põhjuseks alkoholirallit Lätis.
    Läti alkoholiralli
    Pandipakendi juht Rauno Raal kehitab õlgu, kuuldes väiketootjate mõttest võtta uuesti jalge alla tee konkurentsiametisse. „Aga palun! See on nende õigus.“
    Pandipakend seob mitmeid otsuseid piirikaubandusega. Näiteks avaldas Pandipakend hiljuti, et loobub suurest investeeringust, jättes ehitamata plastpudelitest helbe tootmise tehase. Rauno Raal selgitas siis, et kogutud pakendite hulk on tugevas langustrendis. „Samas voolab Eestisse sisse kümneid miljoneid pakendeid Lätist, mida Eesti pandisüsteemi kaudu taaskasutada ei saa.“ Ka on ettevõte koondanud vähemalt kolm töötajat, kes ei jää ilmselt viimasteks, kes peavad firmast lahkuma.
    Pandipakendi üks omanik on õlletootjate liit, selle juhatusse kuulub A.Le Coqi juht Tarmo Noop, kes on seni väga häälekalt väljendanud nördimust valitsuse sammude üle.

    Probleem ei ole Pandipakendi, vaid riigi tekitatud.

    Tarmo Noop,
    Õlletootjate liidu juht
    „Jämedalt öeldes tõusevad teenustasud kolm korda. Võtame seda kui aktsiisi, mida tuleb maksta. Kui Pandipakend paneb teenustasudele juurde, siis see tõstab ka meie toodete hinda,“ lausus Noop.
    Pandipakendis arutati tema sõnul käitlustasu tõusu ligi kolm kuud – otsustavaks said tootjate järgmise aasta pessimistlikud müügiprognoosid.
    „Piirikaubandus on hüppeliselt kasvanud, 20-25% õllest ostetakse lõunapiiril, samuti kaovad soomlaste ostud põhjapiiril. On selge, et Pandipakendi kulud tuleb katta oluliselt väiksema mahu pealt,“ lisas Noop. „Probleem ei ole Pandipakendi, vaid riigi tekitatud.“
    Nagu öeldud, siis praeguseks on konkurentsiametisse käitlustasu tõusu tõttu pöördunud üks ettevõtja. Konkurentsiamet alustas järelevalvemenetlust, kuid kuna menetlus on algusjärgus, siis sisulisi kommentaare amet ei anna.
    „Midagi pole teha“
    Pandipakendi juht Rauno Raal leiab vastuseks tootjatele, et siiani on käitlustasud väga madalad püsinud. Olukord on muutumas piirikaubanduse tõttu, sõnas Raal, nentides turu tugevat langust.
    „Kui vähenevad müük ja paralleelselt tagastus, siis vähenevad ka tagastamata deposiit ja materjali tulu. Midagi ei ole teha, peame selle turult võtma. Range kulupoliitika on paigas, aga enam sellest ei piisa,“ rääkis Raal.
    Ta selgitas veel, et Pandipakend tahab alati jõuda nulli. “Võime paremal aastal kasumit teha, aga ükski erialaliitudest omanik seda kätte ei saa, sest peame investeerima süsteemi või jätma reservi. Kui süsteem peaks minema pankrotti või kaoks, siis audiitorite nõudel peame hoidma umbes kahe kuu tagatisraha, et maksta see välja tarbijatele.”
    Pandipakendi juht Rauno Raal on kindel, et neid ei saa monopoliks nimetada, kuigi konkurentsiamet seda sisuliselt leiab.Foto: Veiko Tõkman
    Soomlased ostavad Eestist järjest vähem, aga kõige rohkem teeb Raalile muret, et jookide ostmine on kolinud Lätti. Turg langeb järgmiseks aastaks umbes 20%, lisas Raal.
    Pakenditagastuse kukkumine ei suuda Jaanis Tammela sõnul hinnatõusu õigustada. „See peaks olema kulupõhine teenus. On väga palju investeeritud ja masinavärk on tohutu suur, aga see on antud ettevõtmise äririsk. Üritatakse kuidagi statementi teha riigi ja kogu maailma vastu, näidates, et ettevõte ei ole rahul sellega, mida riik teeb,“ ütles ta.
    Monopol või mitte?
    Konkurentsiamet tõi läinud kuul välja, et Pandipakendi roll turul on ääretult tugev. Pandipakendit juhtiv Rauno Raal on seevastu kindel, et neid ei saa monopoliks nimetada. „Konkurentsiamet ei ole ka öelnud, et oleme monopol, vaid on viidanud justkui turul jõudu omavale ettevõttele, millel on suur vahe,“ lausus Raal.
    Väikepruulijaid esindav Jaanis Tammela Raaliga ei nõustu. Tammela sõnul saavutas väikepruulijate liit konkurentsiametisse pöördudes, mida soovis – tõdemuse, et Pandipakend on monopol.
    „Vaidluse üks osa oli, kas nad on monopol või siis monopoolses seisundis. See tõestati ära ja edaspidi ei pea me selle üle enam vaidlema, vaid saame küsida, kas hinnatõus on põhjendatud. Oleme väga rahul, et saime mingisuguse selguse,“ rääkis Tammela.
    Küsimusele, kas Pandipakend on monopol või mitte, vastas konkurentsiameti järelevalveosakonna juhataja Juhan Põldroos, et nad on veendunud, et Pandipakend on turgu valitsev ettevõtja. Seaduse järgi on seda tüüpi ettevõtjal keelatud otsene või kaudne ebaõiglaste ostu- või müügihindade või muude äritingimuste kehtestamine või rakendamine.
    Põldroos märkis, et Pandipakend on ainus akrediteeritud ettevõtja Eestis, kes tagastusrahaga pakendite üleriigilist kogumist ja taaskasutamist korraldab.
    Ehkki pakendiseaduse järgi võib pakendiettevõtja ise pakendijäätmete kogumise korraldada, ei ole see Põldroosi hinnangul tõsiseltvõetav alternatiiv. Üleriigiliselt kaupu turustavad pakendiettevõtjad pole kordagi ise pakendijäätmeid kogunud, lisas ta.
  • Hetkel kuum
TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Balti turul kaubeldi enim tugevast kvartalist teatanud LHV aktsiatega
Kuna LHV teatas täna, et panga esimese kvartali tulude taga olid laenuportfelli ja intressitulude kasv, siis pakkus aktsia investoritele huvi ning vahetas omanikku 442 468 euro eest ning kallines +0,73%.
Kuna LHV teatas täna, et panga esimese kvartali tulude taga olid laenuportfelli ja intressitulude kasv, siis pakkus aktsia investoritele huvi ning vahetas omanikku 442 468 euro eest ning kallines +0,73%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Narva tööstusinkubaator hakkab ettevõtteid Ida-Virumaale meelitama
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Möödunud sügisel lõhutud Eesti-Soome gaasitoru pandi uuesti tööle
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.