Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Leppiman: investorid näevad biometaanis tulevikku

    Ando Leppiman ütles, et neile teada on praegu 5-6 ettevõtjat, kel tõsine huvi hakata biometaani tootma.Foto: Raul Mee

    Näeme siin põllumajanduse, transpordi, keskkonna ja energeetika sünergiat, põhjendab majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi asekantsler Ando Leppiman, miks riik loob aktiivselt võimalusi biometaani turu tekkeks.

    Riik on võtnud eesmärgiks, et aastaks 2020 moodustab taastuvatest energiaallikatest toodetud kütus kogutarbimisest kümme protsenti.
    „Sellest kümnest protsendist umbes kaks protsendipunkti võiks olla biometaan. Koguseliselt on see 15-20 miljonit kuupmeetrit,“ tutvustas Leppiman prognoosi. „Kaugem eesmärk on aga kogu transpordis kasutatav maagaas vahetada biometaani vastu.“
    Järgneb intervjuu MKMi energeetika asekantsleri Ando Leppimaniga.
    Biometaaniga seotud toetuste puhul on riigi finantseerimisskeem mõnevõrra teistsugune: toetatakse infrastruktuuri ja turu arendust, mitte ei anta investeeringutoetust. Miks?
    Mitmed uuringud, näiteks omaaegse Arengufondi oma ja meie enda uuringud on näidanud, et tootjatele investeeringutoetuse andmine ei ole sedavõrd efektiivne, kui see, et luuakse biometaanile turg. Seepärast toetame gaasitanklate rajamist, gaasibusside kasutusele võtmist ja nõudluse tekkimist biometaani järele. Biometaani kasutamisel kompenseerime oma olemuselt sarnaste kütuste, maagaasi ja biometaani hinna vahet. Kasusaajaks on biometaani tootjad kütusena tarbitud biometaani eest.
    Biometaani tootmisel ja kasutusele võtmisel on sünergia põllumajanduse, transpordi, keskkonna ja energeetika vahel. Ühest küljest tekib põllumeestel jäätmetele enam kasutust, teisalt on kodumaise biometaani kasutamisel ka selge majanduslik efekt: mida vähem kütuseid impordime, seda vähem läheb riigist raha välja.
    Gaasi kasutamine transpordis on keskkonnasõbralikum ja majanduslikult soodsam kui vedelkütuste kasutamine, biometaani puhul lisandub veel kohaliku, Eestis toodetava kütuse ja aktsiisivabastuse aspekt. Biometaan on täielikult taastuv transpordikütus, mille kasutamisel on CO2 emissioon kokkuleppeliselt null. Lisaks, kui võrrelda biometaani, diislikütuse ja bensiini elutsükli jooksul avalduvat mõju keskkonnale, on biometaan ligi 75 protsenti nimetatutest keskkonnasõbralikum.
    Biometaani tootjad saavad toetust hakata taotlema 1. jaanuarist. Ajaliselt on kuidagi kokku langenud, et enam-vähem just siis käivitub Eestis esimene biometaanijaam, pilootprojektina rajatud tootmisüksus Viljandimaal Kõo vallas.
    Me ei ole nendega seda koordineerinud. Pigem on ikka nii, et eks ettevõtjad lähtuvad sellest, kuidas riik tegutseb. Ja see, et me olime seda toetuse määrust ette valmistamas, ei olnud ju kuidagi salastatud.
    Määruse kohaselt kompenseeritakse biometaani ja maagaasi hinna vahe kuni 2020. aasta lõpuni. Potentsiaalsetel tootjatel puudub kindlus, et mis saab kolme aasta pärast.
    CO2-kvoodi müügitulud jätkuvad ka perioodil 2020-2030, samuti on olemas võimalus teha turupõhine meede, mille kohaselt on gaasi müüjatel või võrguettevõtetel kohustus hoida oma portfellis teatud protsendi ulatuses biometaani.
    Asjaosaliste seas levib jutt, et selleks numbriks on neli protsenti.
    Praegu tegeleme uue skeemi väljatöötamisega, nii et on vara rääkida numbritest ja skeemi olemusest. Arusaadavalt peame turule kindlustunde andma. Potentsiaalsed investorid on meile öelnud, et näevad biometaani tootmises tulevikku. Me usume, et investeeringud, mis on lubatud biometaani tootmiseks teha, tehakse ka ära.
    Mis investeeringuid te silmas peate, kas Kõo valda ja Kundasse kerkivat biometaani tehast?
    Neid on tegelikult veel tulemas. Konkreetsetest projektidest peaksid rääkima arendajad ise. Meile teadaolevalt on praegu huvi ja valmisolek biometaani tootma hakata 5-6 ettevõtjal ja neil on selleks ka äriplaan olemas.
  • Hetkel kuum
TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Hoolimata Boeingu äparduste jadast jäävad investorid lennukitootjale truuks
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Narva tööstusinkubaator hakkab ettevõtteid Ida-Virumaale meelitama
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Möödunud sügisel lõhutud Eesti-Soome gaasitoru pandi uuesti tööle
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.