Jaga lugu:

Erioskus: nullist miljoniteni

Playtechi Tartu kontorisse tööle kutsutud Iisraeli kodanik Ethan Halevi ei teadnud enne Eestist midagi, nüüd on ta siin asutanud mitu edukat firmat, neist esimese president Ilvese soovitusel.

ViisTek Media asutaja ja endine tegevjuht Ethan Halevi Tallinna vanalinnas asuvas kontoris.
ViisTek Media asutaja ja endine tegevjuht Ethan Halevi Tallinna vanalinnas asuvas kontoris.  Foto: Ivar Kuldver

See oli 2006. aastal, kui Halevile tehti ootamatu ettepanek tulla Playtechi tootejuhiks. „Mulle öeldi, et tule Tartusse ja vaata, äkki hakkab meeldima,“ meenutab Halevi. „Pärast kahte Tartus oldud päeva tundsin, et armastan Eestit ja eestlasi ning kirjutasin töölepingule alla. Palju räägitakse Eesti tehnoloogia võimekusest, näiteks Skype'ist ja TransferWise'ist, aga minu arvates on just inimesed need, kes kujundavad suhtumise sellesse maasse.“

Praegu käib Halevi Eestis kahe kuu tagant ja seda kahel põhjusel: hoiab kuni järgmise aasta alguseni silma peal oma endisel ettevõttel, veebiturundusega tegeleval OÜ-l ViisTek Media, ja tegeleb vastkäivitatud ettevõttega, digitaalset tegutsemisplatvormi pakkuva OÜga Teremarkets.

„Ehkki müüsime ViisTek Media eelmise aasta lõpus Rootsi firmale, on minu eesmärk sellel aastal hoida firmat väga hästi toimimas, et saaksin selle uutele omanikele soliidselt üle antud,“ lausub ViisTek Media asutaja ja endine tegevjuht Halevi.

ViisTek Media kontor asub Tallinna vanalinnas Uuel tänaval. Et külaline saaks aknast parema vaate, tõstab Halevi nõupidamiste laua peal oleva televiisori põrandale. Vestluse ajal mitme teema puhul, näiteks töömeetoditest rääkides, muutub Halevi hasartseks ja hakkab valgetahvlimarkeriga paberile skeeme joonistama. „Selline skemaatiline selgitamine on osa meie uute töötajate koolitusest,“ naerab Halevi.

Online-turundusega tegelev ViisTek Media on kolm korda järjest olnud Gaselli TOPis ja alati üsna tublil kohal: tänavu 219., eelmisel aastal 113. ja tunamullu 295. kohal. „Kui mulle esimest korda helistati, et tulge Gaselli kongressile, ei olnud mul õrna aimugi, mis asi see gasellindus on,“ räägib Halevi. „Muidugi oleme väga uhked, et oleme gasellfirma. Tunneme suurt uhkust ka selle üle, et oleme Eesti ettevõte. Tunnen end tihti hea tahte saadikuna, kui tutvustan ja reklaamin Eestit ülemaailmselt.“

ViisTek Media kümneliikmeline kollektiiv on rahvusvaheline, siin töötab lisaks eestlastele inimesi Brasiiliast, Inglismaalt, Türgist, Kreekast. Üldjuhul on tegu juba Eestis elavate inimestega, aga ühe noormehega tutvus Halevi Brasiilias ja kutsus ta Eestisse tööle. Too tuligi, nagu Halevi ise omal ajal.

„Enamik IT-firmadest otsib kogenud inimest, aga meie käitume vastupidi,“ seletab Halevi. „Me ei taha kogenud inimest, me võtame tööle inimese, kelle koolitame kohapeal välja umbes kuu aja jooksul.“

Eelmise aasta majandusaruande kohaselt vähenes ViisTek Media käive võrreldes 2016. aastaga paarisaja tuhande euro võrra ja kasum kukkus kaks korda. Halevi kinnitusel on kasumi puhul tegu raamatupidamisliku arvestusega. „See tuleneb väljamakstud boonustest ja dividendidest ja nendega seotud maksudest,“ selgitab ta. „Tegelikult on kõik viimased aastad olnud väga edukad.“ Halevi ja kaasomanikud võtsid 2017. aastal dividende ligi 700 000 eurot ja 2016. aastal ligi 800 000 eurot. ViisTek Media tollased põhiomanikud Halevi ja Roy Arad pääsesid tänu sellele ka Dividendide TOPi, olles 141. kohal.

ViisTek Media registreeriti 2012. aasta alguses. Halevi sai tõuke oma firma loomiseks siis, kui oli neli-viis aastat töötanud Tel Avivis riskikapitalifirmas. „Tegelesin eri staadiumis ettevõtetega, aitasin neil kasvada ja saada edukaks. Mingil hetkel hakkasin vaagima, et miks ma aitan teistele kuuluvatel ettevõtetel edukaks saada – ma asutan oma ettevõtte ja teen sellega edukat äri,“ vahendab ta oma tollaseid mõtteid.

Innustust firma loomiseks ja just nimelt Eestisse sai Halevi president Toomas Hendrik Ilveselt. President Ilves oli riigivisiidil Iisraelis ja Eesti saatkond korraldas Jeruusalemmas piduliku vastuvõtu. „Ka mina olin kutsutute seas ja mul avanes võimalus president Ilvesega vestelda,“ meenutab Halevi. „Rääkisin talle, millega tegelen ja mainisin ka seda, et plaanin asutada firma. President Ilves ütles, et miks sa seda Eestis ei tee. Mõtlesin selle üle järele ja sain aru, et see on hea soovitus.“

Halevi ütleb, et tal on talenti kasvatada ettevõtmisi nullist. „Paljud alustavad ettevõtjad püüavad kohe kaasata võimalikult palju raha,“ räägib ta. „Meie alustasime ViisTekiga 20 000 dollariga ja kuus aastat hiljem oli ettevõte väärt umbes 10 miljonit dollarit.“

Küsimusele, kas see ongi summa, mille eest müüdi ettevõte rootslastele, vastab Halevi muiates, et täpset summat ei saa ta avaldada.

Rootsi firma Future Gaming Group International omandas ViisTek Media eelmise aasta lõpus. „Nägin võimalust ühineda Rootsi grupiga, mis on suurem ja millel on rohkem ressursse,“ põhjendab Halevi. „ViisTek Medial on väga hea reputatsioon oma valdkonnas ja tänu sellele rootslased meid üles leidsid. Tegelikult tahtsid ka kaks teist ettevõtet ViisTeki osta, aga FGG pakkumine sobis meie strateegia ja tulevikuplaanidega kõige paremini.“

Halevi järgmine ettevõte, umbes pool aastat tagasi käivitunud Teremarkets on samuti ambitsioonikas projekt. See firma pakub tegutsemisplatvormi ja tuge üle maailma inimestele, kes soovivad interneti teel raha teenida.

„Teremarketsi äriplaan näeb ette, et Eestis on nn tuumplatvorm ja mujal riikides on satelliidid ehk väikesed esindused, kus paar-kolm inimest õpetavad töömeetodeid,“ seletab Halevi. „Näiteks kui keegi Indias tahab avada e-poe, õpetavad meie inimesed, kuidas seda teha. Me anname oskusteabe, aga oma äri peab e-poe asutaja ise juhtima hakkama.“

Teremarketsil on satelliit Indias, Mauritiusel ja Kanadas. Hoogsalt valmistatakse ette laienemist USAsse, Ukrainasse ja mujale. „Ehkki ettevõte on noor, on see juba kasumlik,“ kinnitab Halevi.

Tasub teada

Mis on kiire kasvu põhjused?

Aastatel 2014–2016 kasvas OÜ ViisTek Media käive 3,12 ja ärikasum 3,35 korda.

1. Kindlad töömeetodid. Kuigi ettevõte jõudis juba neljandal tegutsemiskuul kasumisse, ei lasknud omanikud rahal ennast pimestada, vaid keskendusid meeskonna loomisele ja töömeetodite väljatöötamisele ning juurutamisele. Firma edu tagab selge raamistik, iga palgatud inimene peab aru saama, mis on tema konkreetsed tööülesanded ja milline peab olema väljund.

2. Rahavoogude juhtimine. „Üks peamisi põhjuseid, miks idufirmad ebaõnnestuvad, on rahavoogude ebapiisav juhtimine,“ rõhutab ettevõtte asutaja ja endine tegevjuht Ethan Halevi. „Rahavoogude juhtimine nõuab ranget distsipliini ja rahavood tuleb korras hoida kohe algusest peale. Kui seda algusest peale hästi teha, toob see hiljem kuhjaga tagasi.“

Milline vanasõna iseloomustab teie tegevust?

OÜ ViisTek Media asutaja ja endine tegevjuht Ethan Halevi

Who dares, wins – kellel julgust, see ka võidab. See on ViisTek Media moto olnud esimesest päevast peale. Tegelikult kasutavad seda motot paljud, näiteks Briti armee eriüksus Special Air Service.

Ma kohtan tihti inimesi, kes ei julge asju ette võtta. Olen alati tahtnud luua inimestele teatud turvalist keskkonda tegutsemiseks. Inimene võib tegutsedes vea teha, ühekordne viga on hea õppetund. Kui aga inimene teeb kolm korda järjest sama vea, siis see on juba probleem.

Kommentaar: oskab edu planeerida

Einar Roosileht, Ethan Halevi endine töökaaslane Playtechi päevilt

Kohtusin Ethaniga 2006. aastal, kui ta tuli Playtechi tootejuhiks, töötasin sel ajal ettevõttes süsteemiarhitektina. Meil oli Ethaniga tore koos töötada, tekkis kiiresti hea klapp. Mulle sobis tema süstemaatiline lähenemine ja keskendumine selguse loomisele. Lisaks on talle omane soov sind aidata ja ta leiab selleks alati aega. Sellises õhkkonnas on hea koostööd teha.

Muigama paneb esimene Ethani organiseeritud koosolek, kus kümmekond inimest tuli kohale ja paljud neist tulid, kaks kätt taskus. Ethan uuris, et kuidas te märkmeid teete, ja saatis inimesed pikema jututa paberit ja pastakat otsima. Sellel oli mõju – edaspidi tuldi tema koosolekule korralikult varustatuna. Score! Efektiivsus algabki väikestest ja võib-olla pealtnäha tühistest asjadest. Minu arvates on see väike, kuid kõnekas fakt temale omasest lähenemisest.

ViisTek Media edust on minu arust kõnekam nüanss, et Ethan ei läinud välja n-ö ehku peale või nagu tänapäeval popp öelda: startuppima. See kõik ei juhtunud kogemata. Juba enne ettevõtte asutamist kirjeldas Ethan üsna täpselt, mille jaoks see ettevõtmine on, mida tegema hakkab ja kuhu välja jõuab. Nagu nüüd näeme, nii läkski. Ei mingit üllatust. Tegelikult on ju huvitav küsimus, kas edu puhul on tegemist pigem õnneliku juhuse või planeeritava tegevusega. Olen seda meelt, et suures osas on tegemist siiski planeeritava tegevusega ja ViisTek Media on hea näide selle kohta.

Veebiturundaja kolm soovitust

1. Püstita lühiajalised eesmärgid. Sa võid unistada, et oled järgmine Microsoft või Apple, aga kuidas sinna jõuda. Sa pead teadma, mida tahad saavutada järgmise kuu ja järgmise kvartali jooksul. Kui sa tahad Kuu peale lennata, pead sa mõtlema, millistest tükkidest rakett ehitada. Esimesed sammud on väga olulised, sest kui sa teed esimesed sammud vales suunas, võid omadega metsa sattuda. Oluline on omada visiooni ja unistada, aga kindlasti peavad olema käegakatsutavad ja teostatavad ülesanded, mis viivad sind visiooni suunas.

2. Korrigeeri jooksvalt plaani. Meil on kuuplaan, nädalaplaan ja igapäevased koosolekud. Eelmise kuu neljandal nädalal alustame järgmise kuu planeerimist. Juhtkond toob välja näitajad, mis tuleb saavutada, ja tiimijuhtidel peab olema plaan, kuidas need saavutada. Iga nädala lõpus vaatame nädalale tagasi ja uuendame kuuplaani tulemusetest lähtuvalt. Iga päev on meil lühike kümneminutiline koosolek. Tiimijuhid räägivad, mis on nende fookuses, millega tegelevad ning millised on võimalikud riskid.

3. Anna töötajale vabadus. Mulle on oluline kindlad töömeetodid ehk raamistik. Iga töötaja on nagu pusletükk, mis sobitub raamistikku. Raamistikus on aga töötajal vabadus toimetada. Seni, kuni töötaja täidab juhtkonna seatud eesmärgid, võib ta võtta lisapuhkust või käia kontoris kas või ainult tund-kaks päevas. Annan töötajatele palju vabadust, ma tahan, et inimesed tuleksid oma ideedega ja et igaüks pidevalt areneks.

OÜ ViisTek Media asutaja unistab

Tahan muuta maailma paremaks. Ma ei ole USA president, aga mu uus ettevõte Teremarkets on see, mida mina saan teha. Saan aidata inimesi ja võimaldada neil leida interneti abil tööd. Kui inimesed istuvad kodus, igavlevad ja on tööta, võib neil igasugu halbu mõtteid pähe tulla. Parem on, kui riik ei pea maksma neile toetust, vaid nad saavad ise olla endale kasulikud.

Mis on mis?

OÜ ViisTek Media

* Asutatud 02.01.2012.

* Tegeleb online-turunduse ja interneti teel teenuste pakkumisega.

* Juhatuse liikmed Björn Mannergvist ja Tobias Fagerlund, endine tegevjuht Ethan Halevi.

* Ainuomanik Future Gaming Group International AB (Rootsi).

* Gaselli TOPis 219. kohal (2017. aastal oli 113. kohal ja 2016. aastal oli 295. kohal).

* Töötajaid 10.

* Kogu teenus müüakse eksporti, käibest umbes 90% saadakse väljastpoolt Euroopa Liitu. Peamised ekspordimaad on Austraalia, Uus-Meremaa, Kanada, LAV.

* Pakub teenust umbes 80 brändile üle maailma.

* Ettevõte on toetanud Tallinna Kalevi jalgpalliklubi ja naiste varjupaika Nõmmel.

* 2012 detsembri lõpp – ettevõtte moodustasid Iisraeli kodanikud: Ethan Halevi (35%), Roy Arad (35%), eraisikuid koondav Lemming Ltd (30%).

* 2012 märts – saadeti esimene arve kliendile.

* 2016 – koliti uuele kontoripinnale Uuel tänaval.

* 29.12.2017 – senised omanikud müüsid ettevõtte Rootsi firmale Future Gaming Group International AB.

Kes on kes?

Ethan Halevi

* Lõpetanud Inglismaal Westminsteri Ülikoolis arvutiteaduse eriala (2004).

* Töötanud Inglismaal lennundusvaldkonnas (pakkus online-teenust), Eestis Playtechis tootejuhina ja Swedbankis projektijuhina ning Iisraelis riskikapitalifirmas konsultandina.

* On ainuomanik valdusfirmas OÜs Loviise Venture ja digitaalset platvormi pakkuvas OÜs Teremarkets.

* Abielus eestlannaga, pere elab Kanadas ja kasvatab kolme last.

Allikas: OÜ ViisTek Media, Äripäev

Pane tähele

* Äripäeva gaselli rubriik, kus kirjutame kiiresti arenevatest väikefirmadest ja nende omanikest, ilmub kaks korda kuus.

* Äripäeva Gaselli TOPi lähteandmeteks on ettevõtte müügitulu ja ärikasum enne makse aastatel 2014, 2015 ja 2016. 2014. aasta müügitulu peab ulatuma 100 000 euroni ja aastatel 2014-2016 kasvama käive ja ärikasum vähemalt 50%.

* TOPi jõudis tänavu 901 ettevõtet.

Loe Äripäevast

Viimati ilmunud lood gasellettevõtetest

* „Kuidas igavat asja huvitavalt teha“ Tallinna firmast OÜst 1Office Estonia 09.05.2018 lehes.

* „Betoonimehed põllu veerelt“ Pärnumaa firmast OÜst Nurmet 15.05.2018 lehes.

* „Metsameeste jaoks kas või masinaid lammutamas“ Ida-Virumaa firmast OÜst MFO 18.06.2018 lehes.

Loe veebist: www.aripaev.ee/gasell

Gaselliliikumist toetavad LHV ja Markit.

Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Veebilehe kasutamist jätkates nõustute küpsiste kasutamisega. Loe lähemalt