USA ja Mehhiko jõudsid Põhja-Ameerika vabakaubanduslepingus kokkuleppele, mis paneb surve alla Kanada, kes pole teistega uutes tingimustes ühele meelele veel jõudnud, vahendab Reuters.
- USA ja Mehhiko. Foto: Shutterstock
Kokkulepe aitas autotootjate aktsiatel kallineda ning viis Standard & Poor’s 500 ja Nasdaqi uute rekorditeni. Investorid loodavad, et Kanada kirjutab uuele lepingule samuti alla, mis aitaks leevendada kaubanduspingeid.
Lepingu detailid – mida keegi võitis või kaotas – hakkasid välja ilmuma alles esmaspäeva õhtul. USA president Donald Trump ähvardas Kanadas toodetud autosid tariifidega, kui riik ei liitu uue lepinguga. Ühtlasi rääkis ta, et Kanadal tuleb loobuda oma piimatootjate kaitsmisest.
„Ma arvan, et Kanada puhul on kõige lihtsam kehtestada autodele tariifid. Seal liigub väga palju raha ning läbirääkimised saavad olema lihtsad. Kõnelused võivad kesta vaid ühe päeva ning järgmisel päeval võtame me juba korralikult raha vastu,“ rääkis Trump.
Trump ja Kanada peaminister Justin Trudeau arutasid kaubandusteemasid esmaspäeval peetud telefonikõnes. „Lepiti kokku, et produktiivsete kõnelustega jätkatakse,“ ütles Valge Maja pressiesindaja Sarah Sanders.
Kaalul on palju
Kolme riigi kõnelused, kes vahetavad omavahel igal aastal üle triljoni dollari väärtuses kaupu, on kestnud juba rohkem kui aasta. See on surve alla pannud nii Mehhiko peeso kui ka Kanada dollari. Mõlemad valuutad hakkasid pärast USA ja Mehhiko lepet tõusma.
Poliitiliselt on kolme riigi jaoks väga palju kaalul. Trump ja USA Kongressi vabariiklased tahavad, et farmerite ja teiste inimeste töökohad, mis kõnelustest sõltuvad, jääksid alles.
Mehhiko president Enrique Pena Nieto tahab kokkuleppe allkirjastada enne novembrit, mil ta ametist lahkub. Kanadas toimuvad järgmised valimised 2019. aasta oktoobris.
Kanada välisminister Chrystia Freeland lendab sellel nädalal kõneluste pidamiseks Washingtoni. Tema pressiesindaja ütles, et Kanada kirjutab uuele leppele alla vaid juhul, kui see on riigile kasulik. Trudeau arutas pühapäeval kaubandusleppe teemat ka Mehhiko presidendiga.
Trumpi majandusnõunik Larry Kudlow ütles reporteritele, et Mehhikoga tehtud tehing võimaldab Kanadaga kõnelusi nullist alustada.
Aega on 90 päeva
Kui Kanadaga selle nädala lõpuks kokkuleppele ei jõuta, siis Trump plaanib Kongressile teada anda, et Mehhikoga on uus lepe sõlmitud, millega võib liituda ka Kanada. Valge Maja teatas, et Trump kirjutab leppele alla 90 päeva jooksul. Kongress on selle heaks kiitnud.
„Kanadaga on jätkuvalt probleeme, aga ma arvan, et need saab küllaltki kiiresti ära lahendada,“ teatas üks valitsusametnik Reutersile antud intervjuus. Mitu Kongressi liiget ütles, et kokkulepe on positiivne samm, aga Kanada peab sellega samuti liituma.
Mehhiko välisminister Luis Videgaray ütles Washingtonis toimunud pressikonverentsil, et kui Kanada ja USA kokkuleppele ei jõua, siis teevad USA ja Mehhiko omavahel uue leppe.
Uued reeglid autotööstusele
Mehhiko ja USA kõneluste fookuses oli autotööstusele uute reeglite kehtestamine. Trump on võtnud selle oma südameasjaks, sest ta arvab, et praegune NAFTA kokkulepe on USA töötajatele „katastroofiline“.
USA autotootjaid koondav American Automotive Policy Council, kuhu kuuluvad General Motors, Ford Motor ja Fiat Chrysler, teatasid, et nad on uue leppe suhtes optimistlikud. Tõsi küll, paljud detailid on nende sõnul vaja veel üle vaadata.
Üks osa leppest on, et 75 protsenti autoosadest tuleb toota NAFTA regioonis. Praegu on kokku lepitud 62,5 protsenti, teatas USA valitsusametnik. Kahepoolses leppes oli kirjas, et suurem osa tuleb toota Mehhikos ja USAs.
See tingimus tähendab, et osa Hiinas toimuvast autotootmisest võidakse tuua Mehhikosse, teatas anonüümseks jäänud Valge Maja ametnik Reutersile.
Trumpi administratsioon ütles, et 40–45 protsenti autoosadest tuleb toota töötajatel, kelle tunnitasu on vähemalt 16 dollarit. See tähendaks, et osa Mehhikos toimuvast tootmisest tuleb tagasi USAsse ning Mehhiko palgad tõusevad.
Mõjutab ka Lõuna-Korea ja Jaapani autotootjaid
Üks Lõuna-Korea autotööstuse allikas ütles, et paljude autotootjate jaoks võib palgakasv olla liiast, sest Mehhikos on tööjõukulud palju madalamad. Lõuna-Korea analüüsib, kuidas lepe võiks nende autotööstust mõjutada. Mõnel Jaapani autotootjal võib tekkida sarnane probleem, aga nende vastused olid peamiselt positiivsed.
„Toyotal on hea meel kuulda, et USA ja Mehhiko on NAFTA moderniseerimisel jõudnud kokkuleppele,“ teatas autotootja. „Me loodame, et kõik muutused on õiglased ja tasakaalus.“
Nissan teatas samuti, et neil on uue leppe üle hea meel. „Me loodame, et see arvestab meie töötajate, tarnijate ja klientide vajadustega.“
USA ja Mehhiko leppisid kokku, et tehing kehtib kokku 16 aastat ning see vaadatakse iga kuue aasta tagant üle, ütles USA kaubandusesindaja Robert Lighthizer.
Esmaspäeva õhtul sõlmitud lepe aitas aktsiaturud kõigis kolmes riigis tõusma panna. Hästi läks autotootjatel, sest suur osa ebakindlusest on nüüd kaotatud. Kõnelustega seotud ebakindlus on juba kuid autotootjate aktsiaid surve all hoidnud.
General Motorsi ja Ford Motori aktsiad tõusid esmaspäeval vastavalt 4,8 ja 3,2 protsenti. Kanada autoosade tootja Magna Internationali aktsia tõusis 4,6 protsenti.
Seotud lood
Täna jõudsid USA ja Mehhiko uuele kaubanduskokkuleppele, mis asendab Põhja-Ameerika vabakaubanduslepingut (NAFTA) ning läbirääkimised Kanadaga soovitakse lõpule viia juba reedeks, vahendab Reuters USA valitsuse kaubandusvaldkonna tippametniku sõnu.
Sujuv makseprotsess on ülimalt tähtis osa e-poe ostukogemusest. Kogu vaev ja pingutus kliendile meeldiva ostukogemuse pakkumisest võib minna luhta, kui toote eest tasudes tabab klienti mõni ebameeldiv üllatus või takistus. Selleks võib olla nii soovitud makseviisi puudumine, tehnilised takistused toimingu lõpuleviimiseks kui ka ebamugav makse kinnitamise protsess.
Enimloetud
3
Tesla ostuga võiks oodata
6
“A kust leiad sina ööga 100 000 eurot?”
Hetkel kuum
Tesla ostuga võiks oodata
“A kust leiad sina ööga 100 000 eurot?”
Tagasi Äripäeva esilehele