Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Isejuhtiv auto peab valima, kes elab ja sureb

    TalTechi tootearenduse ja robootika programmijuht Raivo Sell on kindel, et isesõitvate autode puhul on tegu paradigma muutusega.Foto: Liis Treimann

    Isesõitvate autode teedele tulek tähendab uusi võimalusi, aga ka probleeme. Näiteks pole siiamaani selge, kes vastutab isesõitva autoga juhtunud õnnetuse eest, samuti pole jõutud kokkuleppele, kas auto peaks õnnetuse korral päästma oma omaniku või hoopis kaasliiklejad.

    Küll on selge see, et isesõitvad autod tulevad. TalTechi tootearenduse ja robootika programmijuht Raivo Sell tõdes, et ühelt poolt on tegu tehnoloogia loomuliku arenguga, samas ei saa mööda vaadata ka igapäevaelu probleemidest: autod seisavad 95% ajast parklas ja see võtab lihtsalt liiga palju linnaruumi.
    Argumente, miks isejuhtivaid autosid on tarvis, on tegelikult palju. Üks peamisi on turvalisus, sest idee kohaselt peaks auto isejuhtimine vähendama inimfaktorist tulenevat ohtu. Ja inimesed teevad roolis olles ebamõistlikke otsuseid, olgu nendeks ohtlikud möödasõidud või kõrvaliste asjadega tegelemine. Samuti tuuakse välja aja tark kasutamine: ummikus istudes saab autos olija foori ja kaasliiklejate põrnitsemise asemel lugeda raamatut või teha suisa trenni.
    Tehnoloogia kiire areng
    Isesõitvatest autodest on kõneldud päris pikka aega, ent suurem areng näib olevat toimunud viimastel aastatel. Google’i Waymo neljarattalised sõidavad USA teedel üpris aktiivselt ringi, kusjuures USA on üks neist riikidest, kes lubavad isejuhtivatel autodel testsõite teha ka tavalistel teedel.
    Traditsioonilised autotootjad BMW ja Volvo on lubanud isejuhtiva autoga välja tulla 2021. aastal. Neist ette tahab rebida mõistagi Tesla. Ettevõtte juht Elon Musk ütles 2017. aastal, et kümne aasta pärast on väga ebatavaline, et ehitatakse autosid, mis pole autonoomsed.
    Optimistlike väljaütlemiste poolest tuntud Muskil on tulnud vähemasti ajalist määratlust silmas pidades oma sõnu siiski süüa: kui veel paar aastat tagasi rääkis Musk, et Tesla tuleb isejuhtiva autoga välja 2019. aastal, siis mõne aja eest tunnistas ta, et kõne alla tuleb siiski aasta 2020.
    Kuigi isejuhtivate autode arendustegevus paistab olevat kiire, on meedia kaudu maailma jõudnud lugusid nendega juhtunud traagilistest õnnetustest, aga ka arvukatest eetilistest ja moraalsetest dilemmadest.
    Kes vastutab õnnetuse eest?
    „On tunda, et meedia ootab õnnetusi, kuigi üle maailma juhtub tavaliikluses sada tuhat õnnetust, kus inimesed saavad võib-olla surma. Aga kui poole aasta jooksul juhtub üks õnnetus isejuhtivaga, siis on see suur meediasündmus,“ kritiseeris Sell. Samas on tema sõnul siiski meedia huvi ja tegelikult ka õnnetused paratamatud.
    Kuigi meedias on aastaid kõneldud Tesla ja Uberi isejuhtivate autodega seotud õnnetustest, on Selli sõnul siiski oluline mõista, et nende õnnetused on olnud suures osas siiski inimese põhjustatud. Ta nõustus, et õnnetused võivad isejuhtivate autode progressi pärssida. Nii tegi seda eelmise aasta esimeses pooles juhtunud avarii, kus Uberi isejuhtiv auto sõitis pimedas otsa jalakäijale. Toona teatas ettevõte testsõitude peatamisest ja tegelikult andis see suure hoobi kogu valdkonnale. Praeguseks on Uber testsõidud siiski taastanud, tõsi, nende ulatus on palju tagasihoidlikum – sõite tehakse väiksel ringil ning üksnes hea ilmaga.
    Kõik see paneb küsima, kes võtab isejuhtiva autoga toimunud õnnetuse eest vastutuse. Sell tõdes, et tegelikult pole praegu kindel, kas vastutuse võtab autotootja või hakkab vastutus jagunema sõitja ja autotootja vahel.
    Vastutuse puhul tekib Selli sõnul omakorda küsimus, kas ja kuidas saab autotootja liiklusõnnetuste andmetega isejuhtivatel sõidukitel manipuleerida ehk kas tulevikus on võimalik, et auto süsteem muudab õnnetuse salvestatud kulgu selliselt, et süüdi jääb vastaspool. Ka see küsimus ootab lahendust.

    Saate "Globaalne pilk" isejuhtivate autode osa oli eetris 14. märtsil kell 11. Saadet saab järele kuulata Äripäeva raadio veebikeskkonnas.

    Kas päästa juht või kaasliikleja?
    Teine eetiline dilemma seostub samuti õnnetustega ning taandub küsimusele, kas raskes liiklussituatsioonis peaks auto püüdma päästa oma omanikku või kaasliiklejaid. „Omanik on ju selle auto ostnud ja tal on õigustatud ootus, et see auto teda võimaluse korral säästab,“ selgitas Sell.
    Selle aruteluküsimusega pole samuti ülemäära kaugele jõutud, sest Selli sõnul läheb arendajatel kogu võhm isejuhtiva auto võimalikult turvaliseks tegemisele. Samuti on päris ranget käitumismustrit autodele raske ette kirjutada, sest tegu on iseõppivate süsteemidega.
    Hoia oma auto andmeid
    Isejuhtivad autod ühes oma kaamerate ja sensoritega on tekitanud ka üksjagu privaatsusküsimusi. Sell tõdeb, et tegu on pigem ajastu eripäraga. „Sõltub natuke asukohast, aga põhimõtteliselt on võimalik igat inimest väga täpselt jälgida. Mõnes suurlinnas, näiteks Londonis, on tegelikult terve linn kaameraid täis,“ ütles ta ja lisas, et samuti kasutatakse juba nutikaid liiklusmärke, kus samuti kaamerad sees.
    Küll aga tasub privaatsusprobleeme vaadata teise nurga alt. Selli sõnul peab tulevikus hakkama autoomanik eriti tähelepanelikult jälgima, kas tema auto andmed on kustutatud, kui ta oma neljarattalise maha müüb. „Kuidas ma saan garanteerida seda, et kui ma oma auto ära müün, siis andmed, kus ma täpselt sõitsin, kuna ma koju läksin, kuidas ja mis koodiga ma garaažiukse avasin, ei lähe kaasa,“ loetles ta.
    Seesugused probleemid annavad võimaluse ka häkkeritele ja loovad võimaluse terrorismiks. Juba tänapäeval saab autosid distantsilt seisma panna. See probleemide rägastik tahab lahendamist ka isejuhtivate autode puhul.
  • Hetkel kuum
TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Hoolimata Boeingu äparduste jadast jäävad investorid lennukitootjale truuks
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Tööle marsivad kartmatud noored: me teame, et väärime kõrget palka Vana tööstus peletab, kaitsetööstus meelitab
„Sõprade ees oleks see veits flex ka, et saan neli kilo,“ ütleb inseneritudeng Kristjan Taimla. Palgast rääkimine ei ole noorte jaoks tabu, Z-põlvkond arutab seda teemat lõdvalt.
„Sõprade ees oleks see veits flex ka, et saan neli kilo,“ ütleb inseneritudeng Kristjan Taimla. Palgast rääkimine ei ole noorte jaoks tabu, Z-põlvkond arutab seda teemat lõdvalt.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Narva tööstusinkubaator hakkab ettevõtteid Ida-Virumaale meelitama
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Ringkonnakohus otsustas Potapenko ja Turõgini USA-le välja anda
Tallinna ringkonnakohus nõustus esmaspäevases otsuses valitsuse järeldusega, et Sergei Potapenko ja Ivan Turõgin tuleks USA-le välja anda.
Tallinna ringkonnakohus nõustus esmaspäevases otsuses valitsuse järeldusega, et Sergei Potapenko ja Ivan Turõgin tuleks USA-le välja anda.