Artikkel
  • Kuula

    Merekaru Uku Randmaa: Kui tunnete tiibades jõudu, sirutage need välja

    Ehitusettevõtja Uku Randmaa seiskas oma firmas töö aastaks – loobus käibest ja kasumist, maksis kõik võlad, sest polnud ju kindel, kas ta ka elusalt naaseb. Seda kõike selleks, et teha läbi ümber maailma purjetamisvõistlus Golden Globe Race.

    “Kui sul on unistus, siis hakka lihtsalt seda ellu viima,” ütles ümbermaailmapurjetamisvõistlusel 3. koha saanud Randmaa Pärnu juhtimiskonverentsil.
    Uku Randmaa on tegelikult varemgi ümber ilma purjetanud. Pärast esimese abikaasa surma läks mees merele, et mõelda elu ja prioriteetide üle ning saada jagu leinast. “Mõtlesin tõsiselt selle peale, kuidas elu edasi elada. Kas rügada tööd teha, kasvatada firma kasumit, firmat ennast? Kas elada selleks, et teha tööd, või teha tööd selleks, et elada?” rääkis Randmaa.
    Uku Randmaa merel 13.10.2018Foto: Erakogu
    Ta valis viimase. Ühtlasi sai mehele selgeks, et inimene kui sotsiaalne olend vajab kaaslast. Uku Randmaa abiellus uuesti, perre sündisid kaksikud poisid, lisaks juba täiskasvanud neljale järeltulijale esimesest kooselust.
    Uku Randmaa kaksikutega.Foto: Erakogu
    Oma esimesest ilmareisist kirjutas purjetaja raamatu “Minu maailmameri”, ühtlasi sai Eesti meresõiduajalugu juurde väärika peatüki – kunagi varem polnud eestlane üksinda ümber maailma seilanud.

    Ümber maailma ilma peatusteta soolosõitu merel on teinud enne mind 120 inimest maailmas. Samas avakosmoses viibinuid on 600.

    Uku Randmaa
    Purjetaja ja ehitusettevõtja
    Aga juba enne kaksikute sündi hakkas mehe peas idanema idee võtta osa purjetamise võidusõidust Golden Globe Race, kus kasutatakse sarnast jahti ja varustust, mis oli 50 aastat tagasi, kui peeti esimene sellenimeline võistlus. Selle võistlusega käib kaasas omadussõna “hullumeelne”. “Ookean, väike purjekas ja mees ehedas ja karmis looduses,” loetles Randmaa põhjuseid. Et katsumuse raskusaste paremini nähtavale tuua, selgitas Randmaa, et ümber maailma ilma peatusteta soolosõitu on teinud enne teda 120 inimest maailmas. Samas avakosmoses viibinuid on 600.

    Pangalaenud tuli lõpetada

    Lisaks varustuse hankimisele ja muudele ettevalmistustele, mis kulusid sõiduks valmistumise juurde, tuli ehitusettevõtjal maa peal sõlmida kinni mõned lahtised otsad. “Minu firma tegeleb tootmishoonete ehitamisega, käive aastas ca 2 miljonit. Ma olin oma ettevõttes üheksa ametiga Hunt Kriimsilm – ainuke, kes seal asju ajas. Sellepärast pidin panema ettevõtte pausile. Loobusin kasumist ja käibest. Elu nõuab valikuid ja valikud nõuavad ohvreid. Näiteks pidin reisi eel lõpetama kõik pangalaenud – võib-olla ma ei tule tagasi,” rääkis Randmaa. “Mul oli valida, kas korraldada oma elu ümber või jätta sellele seiklusele minemata.”

    Tähtede järgi ja poole

    Randmaa sõnul ei tundugi nüüd, kus ta juba veidi üle kahe kuu tagasi kuival maal, et oleks olnud nii raske retk. “Aga eks ta ikka on, kui sinna nii vähe inimesi tikub,” muigas ta. “Väga ettearvamatud ilmaolud, torm oli täiesti tavaline nähtus, nädalas sai seda vähemalt kord või kaks.” On seegi näitaja, et kui Golden Globe’i starti tuli 18 jahti, siis lõpetas vaid neli. Tõsi, üks soomlane on veel merel, tema peaks koju jõudma lähinädalatel. Uku Randmaal läks maakerale tiiru peale tegemiseks aega 251 päeva ning 23 tundi.

    Ei olnud nutitelefoni ega GPSi. Navigeerimine käis tähtede ja paberkaartide järgi ja vihmavett tuli koguda purjelt. Viimast seetõttu, et keelatud olid ka 50 aastat tagasi puudunud veemagestajad.

    Uku Randmaa
    Purjetaja ja ehitusettevõtja
    Kindlasti on aga võistluse kõige rängem tingimus see, et tänapäevaseid abivahendeid kasutada ei tohtinud. “Ei olnud nutitelefoni ega GPSi. Navigeerimine käis tähtede ja paberkaartide järgi ja vihmavett tuli koguda purjelt.” Viimast seetõttu, et keelatud olid ka 50 aastat tagasi puudunud veemagestajad.
    “Kaasa tuli võtta kõik eluks vajalik, sealjuures ma ju isegi ei teadnud, kui pikaks see reis kujuneb, kas tuleb aasta või kaheksa kuud. Tekkisid väga lihtsad, aga olulised küsimused – kui palju tuleks kaasa võtta tualettpaberit, kuidas seda säilitada. Mis teha, kui ühel hetkel avastad, et tikud on märjad, välgumihklist saab gaas otsa? Kui palju peaks gaasi kaasa võtma?” jagas Randmaa üksikuid küsimusi, millele tuli enne teele asumist vastus leida.

    Hakake lihtsalt pihta!

    Uku Randmaa alustas Golden Globe Race’i 1. juulil 2018 ja jõudis Prantsusmaal asuvasse Les Sables d’Olonne’i sadamas finišisse 10. märtsil 2019. “Praegu naudin seda, et miski ei kõigu. Ja tunnen rõõmu oma perekonnast ning tavalisest elust,” kinnitas ta.
    Uku Randmaa ei arva, et igale inimesele peaks purjetamine meeldima või sobima. Aga ta soovib, et tema julgustükk annaks inimestele indu unistused teoks teha. “Unistage suurelt, sest unistustel on võime ellu ärgata ja teoks saada. Kui teie unistus on käia seminaridel või koolitustel, siis tehke seda ja nautige tegevust. On ettevõtmisi, mis vajavad tarkust ja selleks tulebki minna õppima. Aga kui on soov midagi muud korda saata ja te tunnete oma tiibades olevat piisavalt jõudu, siis sirutage need välja ja tehke asi teoks!“

    Kui palju see võistlus maksis?

    Meelis Mandeli küsimusele, kui palju see reis maksma läks, vastas Randmaa, et 200 000 eurot, aga ta müüs pärast võidusõidu lõppu oma jahi maha 145 000 euroga ja siis ei olnudki enam väga suur kulu.

    Kes on Uku Randmaa?

    * Ehitusettevõtjast ümbermaailmapurjetaja
    * Kuue lapse isa
    * Purjetanud kaks korda üksi ümber maailma.
    * Pälvis Golden Globe Race võistluse ajal president Kersti Kaljulaidilt Valgetähe IV klassi ordeni.

    Uku Randmaa soovitus, kuidas enda elu muuta?

    Kas lõpetada oma elupäevad tööd rügades? Kas suurendada käivet-kasumit poole võrra? Pühenduda perele? Elada selleks, et teha tööd, või teha tööd selleks, et elada?
    Valikud on meie. Tegelikult ka! Kui on teada eesmärk, peab olema järjekindel ja kannatlik. Miski väärtuslik ei tule lihtsalt. Et midagi saavutada, on vaja millestki ka loobuda. Elu on liiga lühike, et raisata seda vaid töörügamise peale. Tuleb unistada suurelt, sest unistustel on võime täituda.
    Suurim katsumus: kõige raskem on ennast rutiinist ja igapäevase elu virvarrist välja rebida. Meid ahistavad lubadused-kohustused, pangalaenud, materiaalne vara.
    Kui on unistus? Unustage koolitused, seminarid… unustage need, kes ütlevad, et see pole võimalik. Unustage need, kes ütlevad, et aeg ei ole küps. Ärge killustuge pisikeste sebimiste vahel. Tehke seda, mida õigeks peate ja mis pakub teile hingerahu. ELAGE!!!
Raivo Vare Ukraina sõja majandusblogi: USA abipakett – kaua tehtud, aga kas ka kaunikene?
Pikalt viibinud USA abipakett Ukrainale koos teiste riikide osutatava abiga peaks ukrainlastel aitama aasta lõpuni sõjaliselt vastu pidada, kuid järgmise aastaga on seis segane, kirjutab vaatleja Raivo Vare oma sõjablogi 35. sissekandes.
Pikalt viibinud USA abipakett Ukrainale koos teiste riikide osutatava abiga peaks ukrainlastel aitama aasta lõpuni sõjaliselt vastu pidada, kuid järgmise aastaga on seis segane, kirjutab vaatleja Raivo Vare oma sõjablogi 35. sissekandes.
Hoolimata Boeingu äparduste jadast jäävad investorid lennukitootjale truuks
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Tööle marsivad kartmatud noored: lööks jalaga ukse lahti, 3000 eurot või mitte midagi Vana tööstus peletab, kaitsetööstus meelitab
„Sõprade ees oleks see veits flex ka, et saan neli kilo,“ ütleb inseneritudeng Kristjan Taimla. Palgast rääkimine ei ole noorte jaoks tabu, Z-põlvkond arutab seda teemat lõdvalt.
„Sõprade ees oleks see veits flex ka, et saan neli kilo,“ ütleb inseneritudeng Kristjan Taimla. Palgast rääkimine ei ole noorte jaoks tabu, Z-põlvkond arutab seda teemat lõdvalt.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Leedu firma plaanib Eestisse investeerida 18 miljonit
Leedu logistikakinnisvara ettevõte Sirin Development hakkab sel aastal ehitama Eestisse 8 miljonit eurot maksvat laohoonet, kokku plaanib firma investeerida Eestisse 18 miljonit eurot.
Leedu logistikakinnisvara ettevõte Sirin Development hakkab sel aastal ehitama Eestisse 8 miljonit eurot maksvat laohoonet, kokku plaanib firma investeerida Eestisse 18 miljonit eurot.
Tartu ülikooli teadlased kaasasid pool miljonit vähiravi arendamiseks
Tartu ülikooli teadlaste asutatud vähiravi tehnoloogiafirma Vectiopep sai erainvestoritelt ning ülikoolilt 450 000 eurot.
Tartu ülikooli teadlaste asutatud vähiravi tehnoloogiafirma Vectiopep sai erainvestoritelt ning ülikoolilt 450 000 eurot.