Artikkel
  • Kuula

    Tartu linnapea: rattaringlus võiks minna erakätesse

    Balti riikide suurim omataoline, 2,5 miljonit eurot maksma läinud rattaringluse süsteem, mille käivitas ja mida arendab Tartu linn, võiks tulevikus minna erakätesse, rääkis linnapea Urmas Klaas Äripäeva raadio hommikuprogrammis.

    Tartu linnapea Urmas Klaasi sõnul on rattaringlus käivitunud üle ootuste edukalt.Foto: Jassu Hertsmann
    Rattaringluse eraisikust operaatori kätte andmise võimalikust ajast ja üksikasjadest on veel vara rääkida, kuid linn ei kavatse jääda tulevikus ise rattarendi teenuse pakkujaks. „Kaalume võimalust anda eraettevõtjast operaatori kätte – oleme seda arutanud,“ kinnitas Klaas.
    Juunis käivitunud Tartu rattaringlus koosneb 750 jalgrattast ja 69 mitmel pool linnas asuvast parklast. 510 ratast on elektrilised, 240 tavalised jalgrattad.
    Projekti kogumaksumus ulatus 2,5 miljonit euroni. Raha saadi Euroopa Regionaalarengu Fondi linnapiirkondade meetmest (1,7 miljonit eurot, linna omaosalus 250 000 eurot) ja Euroopa Komisjoni rahastatavast projektist SmartEnCity (ligi 800 000 eurot, sh linna omaosalus 133 000 eurot). Süsteemi ülalpidamine maksab Klaasi sõnul pool miljonit eurot aastas. „Kui meil on aastas 20 000 alalist kasutajat, kellest igaüks maksab 30 eurot, on jooksvad kulud kaetud,“ kinnitas linnapea.
    Rattaringlus on käivitunud Klaasi sõnul üle ootuste edukalt – süsteemil on 26 000 aktiivset kasutajat. „Lähtume linna rattaliikluse strateegiast, mis näeb ette, et vähemalt 1 protsent autojuhte võiks vahetada oma liikumisharjumuse ratta vastu,“ rääkis Klaas. „Alustasime suurelt ja näeme ette rattaringlust veelgi suurendada, siis on asjast kasu. Kui alustanuks 10, 20, 100 rattaga, ei näe me efekti, mida see linnale annab.“
    Efekti all peetakse silmas esmajoones ummikute vähendamist, liikumiskiirust ja linlaste tervist. Oluline on valglinnastunud Tartu naaberomavalitsuste kaasamine – sealt linnas tööl käijad suurendavad autostumist. Tartu vald, Kambja vald ongi juba avaldanud soovi rattaringlust laiendada.
    Rattaringluse ratas Tartu tänavapildis.Foto: SILLE ANNUK / Postimees / Scanpix
    Kindlustada ei taheta
    Samas tuleb Tartu linnapea väitel silmas pidada ka kaudset tulu, näiteks ökoloogilise jalajälje vähendamist. Teadlased on Klaasi sõnul ka uurinud, mida üks rattakilomeeter majandusele laiemalt tähendab, aga see arvutus on pigem teoreetiline.
    Linnapea väitel soovib linn kõigepealt ise uudset süsteemi tundma õppida, et saada selle arendamiseks vajalikke kogemusi. Samal ajal kui avalikkus on rääkinud peaasjalikult rattaringluse kasutusmugavusest ja ajakirjandus toonud välja rataste väärkasutuse juhtumeid, on linn Klaasi sõnul otsinud lahendusi, kuidas süsteemi efektiivselt juhtida ja majandada.
    Probleeme jagub arendajal rohkem kui küllaga. Klaasi sõnul võiks rattaringlus näiteks anda reklaampindu, mida saaks lisatulu teenimiseks välja müüa, kuid senised pakkumised pole osutunud otstarbekaks. Süsteem on sedavõrd uudne, et ükski kindlustusfirma pole soovinud seda kindlustada, tõi linnapea näiteks.
    Kuula intervjuud Tartu linnapea Urmas Klaasiga siit (alates 17.30):
  • Hetkel kuum
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Tehnoloogiasektor sügavas languses: Nvidia kaotas oma väärtusest kümnendiku
Selle nädala jooksul on “Suurepärase Seitsme” aktsiate langus kustutanud nende turukapitalisatsioonist kokku enam kui 900 miljardit dollarit, mis on lähedal grupi ajaloo suurimale nädalasele kaotusele.
Selle nädala jooksul on “Suurepärase Seitsme” aktsiate langus kustutanud nende turukapitalisatsioonist kokku enam kui 900 miljardit dollarit, mis on lähedal grupi ajaloo suurimale nädalasele kaotusele.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Amazoni rüpes edu nautiv Eesti ettevõtja: Jeff Bezose juhtimisprintsiibid sobivad meile hästi
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti sai Euroopa rahakotist 122 miljonit eurot
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Usaldamatus valitsuse majanduspoliitika suhtes on järsult kasvanud
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.