Artikkel
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    E-kaubanduse võtmeküsimus on usaldus

    Andres SoonisteFoto: Julia-Maria Linna

    Mida enam ja kiiremini e-kaubanduse maht kasvab, seda rohkem tekib selles äris ka kõlvatut konkurentsi, mis ettevõtmise usaldusväärsust ohustab, kirjutab tarbijakaitseameti peadirektor Andres Sooniste.

    Osa e-kaubandusega tegelevatest ettevõtetest näeb kurja vaeva e-äri usaldusväärsuse suurendamisega, luues erialaliite, töötades välja head tava, andes selle järgijatele usaldusmärgiseid, pakkudes tarbijale rahalist riski minimeerivaid maksevõimalusi (PayPal, krediitkaardimaksed jne) ning võimaldades kiiret klienditagasisidet kuni kliendi kasuks tehtavate otsusteni välja isegi olukordades, kus selleks tegelikult otsest vajadust pole.
    Teine osa ehitab e-kaubanduse usaldusväärsuse kasvu taustal üles kõlvatu konkurentsieelise, mis ei tugine kvaliteedile. Sellised ettevõtted jätavad täitmata elementaarsed nõuded, sealhulgas seadustest tulenevad nõuded e-kauplejatele. Nad müüvad originaali pähe järeletehtud kaupu või kaupu, mille müügiaeg on ammu möödas, ja jätavad riigile maksud maksmata. Nad jätavad pärast raha laekumist kauba tarbijale tarnimata või 14päevase taganemisõiguse kasutamise korral raha tagastamata. Nii mõnigi ettevõtja arvab, et e-kaubanduses ei pea järgima jaemüügile ja reklaamile sätestatud nõudeid ja piiranguid (nt alkoholi ja relvade müügi puhul). Sotsiaalvõrgustikes levinud loosimised ettevõtete kliendibaasi laiendamise eesmärgil on samuti omandanud äraspidise varjundi – tihti juhtub, et võitja ei selgugi. Sageli patustab üks ettevõte mitme reegli vastu.
    Tarbijakaitseamet vaatles selle aasta septembris veidi üle 200 e-kaupleja kodulehe, et välja selgitada, kas e-poed täidavad seadustest tulenevaid nõudeid. Kui enamik e-kauplejaid andis kodulehel korrektselt teada 14päevasest taganemisõigusest ja sellest, mis ajahetkest taganemisõigus kehtima hakkab, siis pärast taganemisavalduse kättesaamist tarbijale raha tagastamise aja märkis korrektselt vaid 18%. Vaid 29% e-kauplejate kodulehel oli õigesti kirjas see, et ettevõtja tagastab raha 14 päeva jooksul alates taganemisavalduse saamisest. Tervelt 42% e-poodidel polnud märgitud, mis ajast või tegevusest raha tagastamise tähtaega arvestatakse. 31% e-kauplejatel puudus kodulehel info selle kohta, et ettevõtja tagastab tarbijapoolsel lepingust taganemisel ka kauba kättesaamisega seotud kulud. 27% andis teada, et postikulu ei tagastata, vaid 19% märkis, et seda tehakse.
    Nõuete eiramine väljendub rahas, mille võrra ebakorrektselt käituvad ettevõtted suudavad turule kaupu pakkuda soodsamalt kui korrektselt tegutsevad ettevõtted. Kõigil sellistel juhtudel jääb kaotajaks tarbija, sageli ka riik ja alati e-äri tervikuna, pidades silmas selle kvaliteeti ja usaldusväärsust.
    Eks ka teistes valdkondades peale e-kaubanduse esineb kõlvatut konkurentsi, mõnel juhul on lihtsalt suudetud kvaliteeti ühtlaselt suurendada ja mõnel juhul mitte. E-kauplejatel on aga märksa raskem pähkel pureda, kui ühte liiki tootele või teenusele keskendunud ettevõtetel on eales olnud. E-äri mudel nagu tavapärane jaemüükki on katus lugematul arvul eri liiki toodete ja teenuste sektoritele, millest mõni võib olla reguleerituse, pikaajaliste traditsioonide ja muu taolise tõttu teistest märksa arenenum ja kvaliteetsem. Teisalt võib selline olukord teha kvaliteedi tõstmise ja usalduse suurerendamise ülesande pisut lihtsamaks. Nimelt on probleemid e-kaubanduses sõltumata toodete ja teenuste erinevustest sarnased. Sageli õnnestuvad pettused selles äris vaid tarbijate teadmatuse või tähelepanematuse tõttu.
    Tarbijal tasub teada, et e-poest ostmine on küll hea alternatiiv tavakauplusest ostude tegemisele, kuid riskide maandamiseks tuleks enne ostu tegemist uurida, kas tegemist on ettevõtte või eraisikuga, ning eelistada turvalisi makseviise (PayPal, Ostukaitse, rahvusvahelised krediitkaardid jne) võimaldavaid kauplejaid. Samuti peaks tarbija teadma, et tal on õigus e-poest ostetud kaup tagastada 14 päeva jooksul alates kauba kättesaamisest põhjendusi esitamata juhul, kui kaup on ostetud ettevõttelt ja mitte eraisikult. Kui e-pood usaldust ei ärata, tuleks kaup sealt ostmata jätta.
    Kui tarbijate teadmised suurenevad ja tähelepanu paraneb, väheneb oluliselt kõlvatu konkurentsi võimalus, sest klientide puudusel tuleb ebakorrektsetel e-kauplejatel peagi pood kinni panna.
     
  • Hetkel kuum
Mark Gerassimenko: lahendame KOVide rahastuse riigieelarvest sentigi kulutamata!
Võiksime kopeerida Soome süsteemi, kus tulumaks jaguneb üleriigiliseks ja kohalikuks tulumaksuks, kirjutab Mark Gerassimenko arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis.
Võiksime kopeerida Soome süsteemi, kus tulumaks jaguneb üleriigiliseks ja kohalikuks tulumaksuks, kirjutab Mark Gerassimenko arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis.
Müller: intressimäärade tõstmine jätkub, kuid suurem osa on juba seljataga
Intressi tõstmistega veel keskpangad Eesti Panga juhi Madis Mülleri sõnul lõpetanud ei ole. Samas möönas ta, et suurem osa tõusust peaks olema juba seljataga ja inflatsiooni teise laine saabumist ta tõenäoliseks ei pea.
Intressi tõstmistega veel keskpangad Eesti Panga juhi Madis Mülleri sõnul lõpetanud ei ole. Samas möönas ta, et suurem osa tõusust peaks olema juba seljataga ja inflatsiooni teise laine saabumist ta tõenäoliseks ei pea.
Krüptobörs Binance läheb USA reeglite eiramise eest kohtusse
USA järelevalveorgan CFTC andis maailma suurima krüptobörsi ja selle juhid Chicagos kohtusse kauplemisreeglite pikaajalise eiramise eest.
USA järelevalveorgan CFTC andis maailma suurima krüptobörsi ja selle juhid Chicagos kohtusse kauplemisreeglite pikaajalise eiramise eest.
Reaalajas börsiinfo
Palgatööl läbipõlenud viljandlane lõi ettevõtte: saan nüüd teha seda, mida naudin
Palgatööd tehes läbipõlenud muusik ja literaat Üllar Priks ehk Myrakas teeb Viljandis esimesi samme ettevõtjana.
Palgatööd tehes läbipõlenud muusik ja literaat Üllar Priks ehk Myrakas teeb Viljandis esimesi samme ettevõtjana.
Juht laveerib coach'i rollis tundliku infoga
SEB Baltikumi jaepanganduse juht Eerika Vaikmäe-Koit räägib Äripäeva raadios, millistest põhimõtetest ta lähtub, astudes ettevõtte sees coach'i rolli. „Piir eetilise ja ebaeetilise vahel on seal minu arust õhuke,“ tõdeb ta.
SEB Baltikumi jaepanganduse juht Eerika Vaikmäe-Koit räägib Äripäeva raadios, millistest põhimõtetest ta lähtub, astudes ettevõtte sees coach'i rolli. „Piir eetilise ja ebaeetilise vahel on seal minu arust õhuke,“ tõdeb ta.
"Venelased ei peaks mitte üksnes kaotama, vaid ka nägema, et kuningas on alasti" Suur intervjuu Kiievist!
Majandusteadlane Tõmofi Mõlovanov ei usu, et Venemaa muutub enne, kui see on lagunenud. Kiievis Äripäevale antud intervjuus ütleb ta siiski, et Ukraina selle sõja võidab.
Majandusteadlane Tõmofi Mõlovanov ei usu, et Venemaa muutub enne, kui see on lagunenud. Kiievis Äripäevale antud intervjuus ütleb ta siiski, et Ukraina selle sõja võidab.
KÜSITLUS | Millised küberründed on teie firmat tabanud, mida olete neist õppinud?
Äripäev otsib õpetlikke juhtumeid. Näiteks sai üks Eesti tööstusfirma oma pikaajaliselt koostööpartnerilt Šveitsis e-kirja koos arve ja teatega arveldusarve muutumisest. Eesti raamatupidaja tasus lisatud arve ja üllatus, kui Šveitsist tuli peagi meeldetuletus laekumata arve kohta. Nii kaotati küberpetturitele 5-kohaline summa.
Äripäev otsib õpetlikke juhtumeid. Näiteks sai üks Eesti tööstusfirma oma pikaajaliselt koostööpartnerilt Šveitsis e-kirja koos arve ja teatega arveldusarve muutumisest. Eesti raamatupidaja tasus lisatud arve ja üllatus, kui Šveitsist tuli peagi meeldetuletus laekumata arve kohta. Nii kaotati küberpetturitele 5-kohaline summa.
Nädala raadiohitid: teekond finantsvabaduseni ja USA panga kokkuvarisemine
Lõppenud nädala enim kuulatud saated võtsid vaatluse alla investorite teekonna finantsvabaduseni, Silicon Valley Banki kokkuvajumise tagajärjed, Elmar Vaheri skandaali, Tallinna Kaubamaja Grupi tuleviku ja koalitsioonikõnelused.
Lõppenud nädala enim kuulatud saated võtsid vaatluse alla investorite teekonna finantsvabaduseni, Silicon Valley Banki kokkuvajumise tagajärjed, Elmar Vaheri skandaali, Tallinna Kaubamaja Grupi tuleviku ja koalitsioonikõnelused.

Küpsised

Äripäev kasutab küpsiseid parima ajakirjandusliku teenuse, huvipakkuvama sisu ja hea kasutajakogemuse võimaldamiseks. Meie veebilehel on järgmist liiki küpsised: vajalikud-, statistika-, eelistuste- ja turunduse küpsiseid. Küpsiste kasutamise eesmärkide ja töötlemise aluse osas saad rohkem infot Meie Küpsiste Poliitikast. Vajutades „Luban kõik“ nõustud Küpsiste kasutamisega meie ja kolmandate osapoolte poolt Meie Küpsiste poliitikas ja käesolevas Küpsiste lahenduses toodud tingimustel. Vajutades „Muudan eelistusi“ saad oma eelistusi alati muuta ja täiendavalt infot erinevate Küpsiste kohta.

Loe lähemalt meie Privaatsus - ja Küpsisepoliitikast.