• OMX Baltic0,01%300,04
  • OMX Riga0,11%893,97
  • OMX Tallinn0,00%2 068,71
  • OMX Vilnius0,21%1 204,98
  • S&P 5000,00%6 227,42
  • DOW 300,00%44 484,42
  • Nasdaq 0,94%20 393,13
  • FTSE 1000,47%8 815,71
  • Nikkei 2250,06%39 785,9
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,71
  • OMX Baltic0,01%300,04
  • OMX Riga0,11%893,97
  • OMX Tallinn0,00%2 068,71
  • OMX Vilnius0,21%1 204,98
  • S&P 5000,00%6 227,42
  • DOW 300,00%44 484,42
  • Nasdaq 0,94%20 393,13
  • FTSE 1000,47%8 815,71
  • Nikkei 2250,06%39 785,9
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,71
  • 25.11.14, 06:45
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Põlevkivi – riigi, mitte ainult ettevõtete huvi

Väga lühinägelik on lükata kõik põlevkivi väärtustamisega seotud riskid ettevõtete kanda, sest nii loobub riik liiga suurest osast teenitud tulust, kirjutab Maailma Energeetikanõukogu Eesti rahvuskomitee peasekretär Mihkel Härm.
Maailma Energeetikanõukogu Eesti rahvuskomitee peasekretär Mihkel Härm.
  • Maailma Energeetikanõukogu Eesti rahvuskomitee peasekretär Mihkel Härm.
  • Foto: Erakogu
Põlevkivi on Eesti riigi rikkus ning riigi kohustus on oma vara eest võimalikult suurt tulu teenida. Suurema tulu teenib aga see, kes võtab kõrgema riski. Riigile kui ressursiomanikule kuuluvate riskide lükkamine ettevõtete kanda kahjustab tegelikult riigi huve.
Riskide jagamine ressursi omaniku, töötleja ja finantseerija vahel ei ole Eestile unikaalne küsimus. Sellega on paljud riigid enne meid pidanud tegelema. Eesti on aga üks väheseid riike maailmas, kus ressursi omanik üritab oma tulusid maksimeerida nii, et annab sisuliselt kõik riskid töötlejate ja finantseerijate kanda. See asjaolu paneb mõtlema, kas oleme avastanud midagi geniaalset või vastupidi – oleme ehk unustanud teiste kogemustest õppida.
Maailmapanga raport „Fiscal Systems for Hydrocarbons“ tõdeb, et enamik maailma riike kasutab üht või teist laadi paindlikku maksusüsteemi. Edukamad on raporti autorite hinnangul riigid, kus ressursi väärtuse risk on ressursi omaniku kanda.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Loomulikult võib väita, et tänane põlevkivi kasutamise maksustamise süsteem ju toimib. Toimib küll, aga kui kaua ja kui edukalt, on juba ise küsimused.
Norras, maailma ühes edukamas fossiilkütuste abil arenenus riigis, mõisteti juba ammu, et naftatööstuse erinevate osapoolte kanda tuleb jätte erinevad riskid. Naftatööstusega paralleele tuues on Eesti põlevkivitööstus kõige sarnasem toornafta rafineerimise äriga – konkreetse fossiilkütuse müügikõlbulikuks muutmiseks on välja ehitatud kapitalimahukas tööstus. Peaaegu eranditult kasutatakse tööstuse omaniku tootluse reguleerimiseks lõpptoote turuhinnast sõltuvat mudelit.
Rakendades täna Eestis kehtivat süsteemi, saavutatakse ühiskonnale väga ebasoovitav lahendus, kus kasumid erastatakse, aga kahjumid sotsialiseeritakse. See pole hea poliitika.
Kui riik tahab põlevkivist teenitavat väärtust kasvatada, tuleb võtta rohkem riske enda kanda. Seetõttu ei saa ka nõustuda TTÜ teadurite Alari Purju ja Kati Kõrbe seisukohaga, et põlevkiviga seotud riske peaksid kandma ettevõtted. 18. novembri Äripäevas ilmunud arvamusloo autorid on unustanud, et põlevkivi on riigi, mitte pelgalt ettevõtete huvi.
Jättes kõik riskid ettevõtetele, tõstab riik põlevkivisektori investeeringute nõutavat tulukust. Teisisõnu, uute investeerimisotsuste tegemiseks on vaja oodata kõrgemat naftahinnaprognoosi, madalamat palgataset või väiksemaid ressursi- ja keskkonnamakse. Kulukomponentides pole ilmselt alanemist oodata ning nii sõltuvadki uued investeeringud Eesti põlevkivitööstusesse eelkõige kõrgetest naftahinnaprognoosidest.
Riik on tahtnud ellu viia riske alandavat ressursi- ja maksupoliitikat, kuid selle käigus on õnnestunud astuda samm hoopiski teises suunas. Täna julgetakse põlevkivisektoris investeerida ainult väga kõrge tootlusega projektidesse, tasuvusajaga 4–5 aastat, mistõttu puudub riigil igasugune kindlus selles osas, millal tööstus täielikult kinni pannakse. Sektorist saadav riigitulu on muudetud väga prognoosimatuks.
Loogiline energia- ja maksupoliitika näeks ette, et riik ei tekita teadlikult määramatust juurde, vaid vastupidi, suurendab investeerimiskindlust strateegiliselt olulistes valdkondades. Riigi huvi peab olema põlevkivist maksimaalselt palju väärtust kätte saada ja seda saab teha tööstusega riske jagades.

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 13 p 16 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele