Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Arvata võib mida iganes, teadjaid on vaja

    Urmas ArumäeFoto: Erakodu

    Inimesed ei ole lollid: neile tuleks meedias arvamuste kõrvale ka teadmisi jagada, leiab vandeadvokaat, EBSi õiguse ja avaliku halduse õppetooli dotsent Urmas Arumäe.

    Äripäeva arvamustoimetajalt Vilja Kiisler kirjutas, et väheste tippude ja keskpäraste tekstimeikarite kõrval tuleb lõpuks “kari käpardeid, kes on selle töö peale sattunud jumal teab miks“. Tavalugejana pean sellist avaldust üsna mõistetavaks.
    Kiisleri väide, et „arvamusliidrite kunagise autoriteedi on välja vahetanud elukutseliste arvamusdiilerite laiaulatuslik sehkendamine, millest lugejal aimu pole“, oli mulle osaliselt üllatus. Mul polnudki sellest täit aimu.Arvamusdiilerite all peab Kiisler silmas suhtekorraldajaid, PR-firmasid, varikirjutajaid – tekstivabrikuid, mille peamine eesmärk on infovoo moonutamine kliendile sobivas suunas.
    Mida me loodame arvamuslugudest teada saada?
    Aga mida me üleüldse ootame nendelt nn arvamusliidritelt (või siis nende eest tekste koostavatelt arvamusdiileritelt)? Mida loodame arvamuslugudest teada saada? Ega ometi seda, et asjad nii ongi, nagu arvatakse? Arvamus on veendumusel või oletusel rajanev seisukoht, mõte, hinnang kellegi või millegi suhtes. Arvata võib mida iganes.
    Meie keskpärasusele keskendunud meedia võimaldab nn liidritel midagi arvata, aga ei küsi nende isikute seisukohta, kes asja kohta midagi teavad. Mõistagi on ette tulnud ka erandeid: arvaja ja teadja võivad ühes isikus ka kokku langeda. Teadmine ja arvamine ei pea teineteist tingimata välistama ja teadja võib vabalt ka arvamusi avaldada (vastupidist on ehk keerulisem ette kujutada). Meediaväljaannetes ei olegi teadmiste lehekülgi – on vaid arvamuste leheküljed ja arvamustoimetused.
    Arvamusliider on meedia leiutis
    Mõiste “arvamusliider” kõlab üsna kentsakalt – sama kentsakalt kui “tippadvokaat”, “tipp-poliitik”, “tipplaulja” või mõni muu “tippwhoever” (olgu rõhutatud, et selliseid tiitleid omistab inimestele meedia). “Liider” või “tipp” – kellega võrreldes? On siis teised, keda liidriks/tipuks meedia valikute tõttu pole arvatud, rumalad, saamatud, jobud (loetelu saab lugeja ise jätkata)? Kas tagasihoidlik tark teadlane, kes tänases ajas ja ruumis ning hetkel parimate võimalike teadmiste tingimusis  teab midagi kellestki või millestki, on kehvem kui “liider”, kes sama asja kohta midagi arvab? Kas see “arvamusliider”, kes parasjagu oma arvamusega leheveergudele sattus või sinna sokutati, teab asjast rohkem kui teised arvajad, kes toimetusele nii “liidrid” või “tipud” ei tundu? 
    Ehkki mõiste “arvamusliider” ja muud “tipptegelased”on minu hinnangul meedia leiutis, on annus tõtt ka selles, et üldjuhul tuntud ühiskonnategelaste (poliitik, kultuuriinimene vms) seisukohavõtud kujundavad avalikku arvamust. Samas, ainult oma veendumustele või oletustele rajanevate seisukohtade varal masside mõjutamine on kahtlane ettevõtmine ja eks see räägib üht-teist ka mõjutatavatest endist.
    Peaksime vähemalt avalikku diskussiooni tublide arvajate kõrvale kaasama  ka neid, kes asja kohta midagi teavad. Sümptomaatiline on muide see, et kui mõnes jutusaates hakkabki keegi teadlik element midagi selgitama, võetakse ta n-ö rajalt maha väitega, et “Meil on kogupere saade” vms. Inimesed ei ole ju lollid ja neile tuleks meedias arvamuste kõrvale ka teadmisi jagada. Teadmise all pean silmas  näiteks õpitut, omandatut, tarkusi. Kui me oleme veendunud, et midagi (kellegi või millegi suhtes) pole võimalik kindlalt teada, saab teadmisest arvamus.
  • Hetkel kuum
TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Hoolimata Boeingu äparduste jadast jäävad investorid lennukitootjale truuks
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Narva tööstusinkubaator hakkab ettevõtteid Ida-Virumaale meelitama
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Möödunud sügisel lõhutud Eesti-Soome gaasitoru pandi uuesti tööle
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.