• OMX Baltic0,04%302,27
  • OMX Riga0,05%893,37
  • OMX Tallinn0,14%2 069,46
  • OMX Vilnius0,3%1 201,12
  • S&P 5000,52%6 204,95
  • DOW 300,63%44 094,77
  • Nasdaq 0,47%20 369,73
  • FTSE 100−0,43%8 760,96
  • Nikkei 225−0,84%40 147,04
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,17
  • EUR/RUB0,00%92,15
  • OMX Baltic0,04%302,27
  • OMX Riga0,05%893,37
  • OMX Tallinn0,14%2 069,46
  • OMX Vilnius0,3%1 201,12
  • S&P 5000,52%6 204,95
  • DOW 300,63%44 094,77
  • Nasdaq 0,47%20 369,73
  • FTSE 100−0,43%8 760,96
  • Nikkei 225−0,84%40 147,04
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,17
  • EUR/RUB0,00%92,15
  • 10.08.16, 08:30
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Prükkar omal soovil

Kaupmees surub omatahtsi prügi peale ja tarbija võtab selle mõtlemata vastu. Kauba pakendamismaania on jõudnud absurdsuseni, kirjutab ajakirjanik Eliisa Matsalu.
Inimesed suplevad Indias Mumbais rannas, mis on täis plastprügi.
  • Inimesed suplevad Indias Mumbais rannas, mis on täis plastprügi.
  • Foto: EPA
„Miks sa kiusad kassapidajat ja puuvilju kottidesse ei pane?“ küsiti minult hiljuti. Küsimus oli arusaamatu, sest ma pole kordagi kohanud ühtegi kassapidajat, kes lindil lahtiseid puu- ja juurvilju nähes nina krimpsutaks. Vaeva mõttes ei ole ju vahet, kas kaalule tõstetakse kilekott või paar apelsini-kaalikat. Veel vähem on vaeval vahet poodides, kus klient ise juurikatele hinnasildi külge peab kleepima. Küll aga tekitab hiljem tüli suur hulk pisikesi kilekotte, millesse suurt midagi ei mahu, mis kiiresti purunevad ja mõttetuks prügiks muutuvad.
Kahjuks on tarbijale harjumuspärane, et poest ostetav toidukraam pakitakse igapidi ära. Pakendimaania on jõudnud absurdsuseni. Tihtipeale ei anta enam tarbijale validagi, kuidas ta oma toodet kätte saada tahab. Nii hakkavad puu- ja juurviljalettidel üha rohkem silma vahtplasti ja kile sisse pakendatud üksikud pastinaagid, kõrvitsaviilud, tšillipiprad. Kui poes on selline vaatepilt ning turule enam minna ei jõua, jääb pakenditeadlikul tarbijal korv lahjaks.
Ajab ahastusse

Artikkel jätkub pärast reklaami

See ajab mind ahastusse. Kui poleks nõudlust, ei oleks ka ülepakendatud toodet. Teisalt, kui kilekotti pakkimine on vältimatu, küll see siis ka juurde ostetaks.
Üldiselt aga suurendab mõttetu kile ja plastmassi tootmine kulu, mis hiljem prügist lahtisaamiseks kulub. Kui sellest üldse saadaksegi lahti. Vaikse ookeani hiiglaslikud prügisaared ei tule enamikule lääne elanikkonnast enam üllatusena, ent mis silmist, see südamest.
Nii tootja kui ka tarbija peaks rohkem mõtlema sellele, mida on tegelikult vaja ja mida mitte. Tonnide viisi kilet ei ole tarvis. Võin kihla vedada, et iga üksikult pakendatud juurikas pestakse pakist välja võttes niikuinii üle.

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 16 p 1 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele