• OMX Baltic−0,04%297,24
  • OMX Riga0,33%919,57
  • OMX Tallinn0,49%2 026,77
  • OMX Vilnius0,07%1 219,34
  • S&P 500−0,24%6 395,78
  • DOW 300,04%44 938,31
  • Nasdaq −0,67%21 172,86
  • FTSE 1001,08%9 288,14
  • Nikkei 225−1,51%42 888,55
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,86
  • GBP/EUR0,00%1,15
  • EUR/RUB0,00%93,77
  • OMX Baltic−0,04%297,24
  • OMX Riga0,33%919,57
  • OMX Tallinn0,49%2 026,77
  • OMX Vilnius0,07%1 219,34
  • S&P 500−0,24%6 395,78
  • DOW 300,04%44 938,31
  • Nasdaq −0,67%21 172,86
  • FTSE 1001,08%9 288,14
  • Nikkei 225−1,51%42 888,55
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,86
  • GBP/EUR0,00%1,15
  • EUR/RUB0,00%93,77
  • 26.01.10, 08:48
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Kuidas teha võrkturundust Eestile?

Eurole ülemineku eesmärki on peamiselt põhjendatud sellega, et see suurendaks usaldust Eesti vastu ja tooks siia tagasi välisinvestorid. Kuid kas Eurole üleminek on tõesti piisav selleks, et investorid tagasi tuua?
Välisinvesteeringute riiki meelitamisega seoses on viimasel ajal avalikkuses peamiselt juttu olnud meetmetest, mida siin kohal nimetaksin passiivseteks ning mis on peamiselt seotud seadusandluse ja maksukeskkonna atraktiivsuse tõstmisega.
Samas on avalikkuses on suhteliselt vähe tähelepanu saanud teine pool välisinvesteeringute meelitamiseks vajalikest meetmetest, mida võiks nimetada aktiivseteks meetmeteks. Siia alla kuuluvad teavituskampaaniad, potentsiaalsete investorite teenindamine ning siin juba tegutsevate investorite kasvu toetamine. Täpselt nii nagu ettevõtted vajab ka Eesti riik  nö müügistrateegiat, turundusplaani ning müügiorganisatsiooni, mis süstemaatiliselt tegeleks Eesti tutvustamisega ja välisinvesteeringute kohalemeelitamisega.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Nn müügiorganisatsioon ei saa piirduda EAS-i või majandusministeeriumi tegevusega, sellesse peavad panustama muuhulgas ettevõtjad koos oma organisatsioonidega, Eesti välisesindused, teised ministeeriumid ja siin tegutsevate investorite baasil organiseeritud võrgustikud. Eestis tuleks just võrgustikke loomisele ja tugevdamisele rohkem tähelepanu pöörata, sest sellisel moel saaks võrdlemisi madalate kuludega saavutada väga häid tulemusi. Näiteks on Prantsusmaal Lyoni linn loonud initsiatiivi nimega „Lyoni saadikud“. Saadikuteks on Lyoniga seotud vabatahtlikud ettevõtjad ja äriliidrid, kelle rolliks on levitada ja tutvustada Lyoni brändi ning positiivset kuvandit oma kontaktidele. Linn toetab loodud võrgustikku värske info ja turundusmaterjalidega ning korraldab ühiseid üritusi. Praktika on näidanud, et selliselt tuttavalt tuttavale antavad soovitused ja info on väga mõjusad ning projekti peetakse Lyonis väga edukaks.
Teise näitena koostööst võib tuua Šotimaal juba aastaid kasutatavat praktikat, kus riigis tegutsema asuvad rahvusvahelised ettevõtted laenavad oma töötajaid ajutiselt riigi investeeringute agentuurile, kus need aitavad välja töötada uusi innovatiivseid tööstusharupõhiseid teenuseid, millega uusi sama sektori ettevõtteid Šotimaale meelitada. Oma inimesi välja laenavad ettevõtted näevad omakorda kasu selles, et nende töötajad omandavad väärtuslike kogemusi ning teadmisi kohaliku ärikeskkonna kohta.
Lisaks võrgustike aktiivsemale kasutamisele on nn aktiivsete meetmete juures veel üks oluline dimensioon - tegevus ei saa olla ainult nõudlusepõhine vaid tegeleda tuleb väga aktiivselt pakkumise poole juhtimisega. See tähendab, et lisaks siia pöördunud potentsiaalsete investorite päringutele vastamisele tuleb ka ise aktiivselt luua pakkumisi ja neid teiste riikide ettevõtjatele tutvustada.
Asjakohane on kombineerida siin kliendipõhist müügisüsteemi ning tootepõhist müügisüsteemi. Kliendipõhise müügisüsteemi puhul tegelevad riigi esindajad ühe ettevõtete rühma vajadustega igakülgselt- proovitakse kaardistada nende kõik võimalikud vajadused (nt tugiteenuste keskus, tootmisüksus või ka nt peakontor) ja teha sellest lähtuvalt riigi poolne pakkumine. Tootepõhine müügisüsteem on selline, kus arendatakse välja konkreetne toode- nt IT arenduskeskus.
Toote puhul tegu tervikliku paketiga, mis hõlmab nii infrastruktuuri lahendust, töötajate koolitamist, valitsuse poolseid maksusoodustusi ning kogu paberimajanduse korraldamist. Välja arendatud toodet pakutakse erinevatele potentsiaalsetele investoritele. Neid kahte lähenemist kombineerides tekib ühelt poolt selgelt piiritletud ettevõtete ja turgude sihtrühm, millega riik aktiivselt tegeleb ning teiselt poolt konkreetsed valmisviimistletud tooted millega on võimalik rahvusvahelisel turul konkureerida. Näiteks Soomes on määratletud üheksa fookussektorit, mille osas eriti aktiivselt välisinvesteeringute meelitamiseks tööd tehakse. Üheksa sektorit on fookuses ka Iirimaa investeeringute agentuuril. Eesti puhul on räägitud eraldi viiest kuni kuuest fookussektorist, mis võiks olla Eesti piiratud ressursse arvestades mingil määral jõukohane kuid ilmselt on fookuse edasine kitsendamine siiski vajalik.
Lõpuks ka Eesti kui brändi tutvustamine ja positsioneerimine. Kui uskuda turundusguru Jack Trout’i seisukohta, siis peaks riik kui bränd tekitama inimeste tajus selgekujulise kuvandi ehk positsiooni, mis võimaldab sellel teistest brändidest eristuda. Milline võiks olla investoritele üks konkreetne kuvand Eestist?

Artikkel jätkub pärast reklaami

Oleme aastaid olnud uhked oma saavutuste üle infotehnologi valdkonnas, kuid ometigi on meie tunnuslauseks mitte midagi ütlev „Welcome to Estonia“, mitte aga näiteks „Home of the IT“ või „Tallinn- The Capital of IT“? Oluline oleks omada meeldejäävat ja usutavat kuvandit ning IT kuvand oleks Eesti jaoks tänu Skype'i loole, E- teenustele ja interneti kättesaadavusele usutav ning seeläbi ka meeldejääv. Arvestades seda, et IT on tänapäeval horisontaalse tehnoloogiana kriitiline osa kõikidest ärivaldkondadest võiks Tallinna tuntus IT pealinnana olla meeldejääv ning selget sõnumit kandev- ehk oluliselt väärtuslikum kui lihtsalt  „Tere tulemast“.
Tauno Olju
Ernst & Young Baltic AS Avaliku sektori nõustamisteenuste juht

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    0 k 27 p 9 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele