Artikkel
  • Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Eksportijate klassikalised eksimused

    Rootsi ekspordimüügi konsultandid Markus Johnsson ja Per-Eric Örtengren, kes koolitasid 9.-11 maini Tallinnas 26 Eesti ettevõtte ekspordi müügijuhte, tõid oma koolituste käigus välja ka enimlevinud vead, mida teevad paljude riikide noored eksporti alustavad ettevõtted. Siinkohal loetlen ja kommenteerin neid lühidalt:

    1. Koduturul tekkinud probleemide eest välismaale laienemine. Nii kurb kui see ka poleks on see üks levinumaid ekspordi alustamise põhjuseid. Siiski – enamasti kipuvad samad probleemid jälitama ettevõtjaid ka välisturgudel, mistõttu oleks palju odavam lahendusi kodus otsida.
    2. Kõigi ettevõtte toodete üheaegne ekspordisoov. Kuigi sageli ettevõtted ei pruugi osata eristada, milliste toodete-teenustega minna erinevatesse välisriikidesse, on valikute tegemine siiski hädavajalik. Esiteks võimaldab ühe või paari toote välja selekteerimine paremat kontsentratsiooni kasumlikumatele toodetele, teiseks hoiab kokku turunduskulusid, kolmandaks võimaldab paremini aidata edasimüüjatel tegeleda kliendivajaduste rahuldamisega.
    3. Eelarvamuslikud ideed. Siia kuuluvad kõik need mõtted, mis ei baseeru turu-uuringutel vaid on idanenud eksportiva ettevõtte juhtide peas sõltumatult. Liigagi sageli hakatakse valesid tooteid müüma vale distributsioonivõrgu kaudu valedele hulgimüüjatele vaid seetõttu, et eeldatakse, et sihtriigis on vanuselised, soolised, elatustasemest tingitud, jms olemuslikud käitumisharjumused sarnased koduturuga. Kuid enamasti see nii siiski pole. Näiteks kui Eestis võib eeldada, et keskmine inimene ostab ratta, et metsas trenni teha, siis pajudes Euroopa riikides ostab ta ratta hoopis tööl käimiseks. Erinevad klientide vajadused tingivad ka huvi teistsuguste toodete järele ja huvi hoopis teises hinnaklassis ja sihtrühmas.
    4. Koostöö alustamine messidel. Igal eksportijal on heameel kui messidel tema toodete ja nende edasimüümise vastu elavat huvi tuntakse. Tuleb aga arvestada, et tihti on tegu kerge õnne otsijatega, kes suure tõenäosusega tõsist töö teha ei viitsi. Siinkohal oleks reegel messidel esindusõiguste lepinguid mitte sõlmida ja teha seda alles pärast partneri tausta põhjalikku kontrollimist. Harvad pole juhtumid, kus eriti naiivsed loovutavad messil lausa mitmeaastaseid eksklusiivseid esindusõigusi, jäädes uskuma edasimüüja juttu. Tulemuseks võib olla potentsiaalse konkurendi või tema esindajaga siduvasse lepingusse astumine, millega teie toode aastateks turult elimineeritakse.
    5. Üleplaneeritud kontrollimatu laienemine. Liiga palju, kaugeid ja väikeseid turge on teie äri surm. Killustatus, kus edasimüüjaid on palju eri maailma otstes, kellest igaüks toob heal juhul mõne diili aastas, on ilmne ressursi raiskamine ja muudab kogu ekspordimüügi kontrollimatuks. Tark valib korraga ühe turu ja keskendub sellele maksimaalselt igas aspektis edasimüüjaid abistades ja nende tegevuse efektiivsust kontrollides.
    6. Esimese ettejuhtuja määramine ettevõtte esindajaks. Kõlab ehk uskumatult, kuid siiski liiga sageli ei nähta esindaja valimisega vaeva. Kui aga ei klapi äriline mentaliteet, puudub usaldus, ei sobi isikuomadused, vms, siis peate arvestama, et Euroopas kehtivate seaduste alusel on teie esindaja ja edasimüüja omad kõik kliendid, keda ta teile on aidanud leida. Ja kui lähete omavahel riidu, pole teil õigust neile klientidele iseseisvalt pakkumisi teha.
    Rootslastest konsultandid rahvusvahelisest koolitusfirmast ITM Worldwide viibivad Eestis seoses EASi aastase ekspordi müügijuhtidele suunatud programmiga „Ekspordirevolutsioon“. Antud programmi on valitud 26 Eesti ettevõtet, kellel on agressiivsed ekspordialased laienemisplaanid ja kes on võtnud uutele turgudele sisenemiseks tööle noored ekspordi müügijuhid. ITM Worldwide on viimase 16 aastaga õpetanud, treeninud ja nõustanud ekspordialal sadu ettevõtteid kokku 24 riigis.
    Ekspordirevolutsiooni kohta saab täiendavalt infot Marketingi Instituudi kodulehelt: www.mi.ee
  • Hetkel kuum
Noored küsivad palka nii, et maa must? Väga hea!
Noorte kõrge palgasoov on normaalne ja viib edasi, pole siin iriseda midagi, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Noorte kõrge palgasoov on normaalne ja viib edasi, pole siin iriseda midagi, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Equinor maksab erakorralist dividendi ja ostab aktsiad tagasi
Norra energiaettevõte Equinor kinnitas tavapärase dividendimakse ning lisas sellele samas suuruses erakorralise dividendi, pakkudes aktsionäridele tulu kokku 0,70 dollarit aktsia kohta.
Norra energiaettevõte Equinor kinnitas tavapärase dividendimakse ning lisas sellele samas suuruses erakorralise dividendi, pakkudes aktsionäridele tulu kokku 0,70 dollarit aktsia kohta.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Kriis pani juhid liikuma. „Rahapakiga enam kedagi üle ei osta“
Viimaste aastate kriisid on muutunud erinevatel põhjustel juhtide vahetused tavapärasemaks, kuid ainult suurema palgaga üldjuhul enam tippjuhti konkurendi juurest üle ei meelita, rääkis värbamisagentuuri Fontese partner Eva Lelumees.
Viimaste aastate kriisid on muutunud erinevatel põhjustel juhtide vahetused tavapärasemaks, kuid ainult suurema palgaga üldjuhul enam tippjuhti konkurendi juurest üle ei meelita, rääkis värbamisagentuuri Fontese partner Eva Lelumees.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Kohus jättis Merko vaidluses riigiga tühjade pihkudega
Tallinna halduskohus, mis korra juba pikale veninud vaidluses riigilt Merkole pea miljoni kahjuhüvitist välja mõistis, jättis värske otsusega ehitusfirma kaebuse rahuldamata.
Tallinna halduskohus, mis korra juba pikale veninud vaidluses riigilt Merkole pea miljoni kahjuhüvitist välja mõistis, jättis värske otsusega ehitusfirma kaebuse rahuldamata.
Leedu firma plaanib Eestisse investeerida 18 miljonit
Leedu logistikakinnisvara ettevõte Sirin Development hakkab sel aastal ehitama Eestisse 8 miljonit eurot maksvat laohoonet, kokku plaanib firma investeerida Eestisse 18 miljonit eurot.
Leedu logistikakinnisvara ettevõte Sirin Development hakkab sel aastal ehitama Eestisse 8 miljonit eurot maksvat laohoonet, kokku plaanib firma investeerida Eestisse 18 miljonit eurot.