Läinud aasta oli üsna katastroofiline USA IPO-turul, sest paljud oodatud firmad jätsid börsile minemata ning vähesed, kes selle sammu ette võtsid, said korralikult kõrvetada. Kuigi turg on praegu suunaga alla, siis lootus säilib, et tänavu lisandub hulganisti uusi börsifirmasid.
- Spotify on hoidnud enda finantse suure saladuskatte all ja börsifirmaks muutumine sunniks neid selle info avalikustama. Foto: Bloomberg
Sel aastal peaks peatähelepanu langema tehnoloogiasektorile, sest mullu jäi sektori börsidebüütide hulk loodetule märkimisväärselt alla, mis omakorda tulenes idufirmade suunas raha kühveldanud investoritest. Ekspertide sõnul trend muutub sel aastal, riskikapitali jääb vähemaks ja see sunnib firmasid avalikku raha kaasama.
IPOde puhul sõltub kõik eelkõige turutingimustest. Esiteks peab aktsiaturg olema vastuvõtlikus seisundis, sest keegi ei taha teha oma debüüti, kui investorid müüvad turge punaseks.
Oluliseks muutub ka ettevõtete rahapõletamise tempo. Juba arvestaval hulgal raha teenivad firmad on kindlasti paremini valmis taluma Wall Streeti analüütikute uurivaid pilke ja meelitama investoreid aktsiaid ostma. Endiselt ainult rahastusest sõltuvad firmad satuvad aga kahtlemata raskustesse enda ärimudeli õigustamisel ja peavad tegema väga hästi müüma oma tuleviku potentsiaali, et veenda suurt hulka Wall Streeti pessimiste.
Kuigi miski pole kindel, on sel aastal oodata mitme suure nime börsidebüüti. Siin on hulga allikate põhjal koostatud nimekiri viiest tõenäolisest ja märkimisväärsest IPOst, mis võivad 2016. aastal toimuda.
Airbnb
Airbnb viib enda loodud süsteemis kokku majutust pakkuvaid ja otsivaid inimesi. Praeguseks tegutseb firma umbes 190 riigis ja selle edu on olnud tohutu. Firma kaasas läinud suvel 1,5 miljardit dollarit, mis määras ettevõtte väärtuseks 25,5 miljardit dollarit. Kui reastada maailma idufirmad väärtuse järgi, paikneks Airbnb kolmandale kohale.
Wall Streetile pakub ettevõte kindlasti huvi, sest selle finantsnäitajad on väidetavalt päris tugevad ja aastane käive on juba kaugelt üle miljardi dollari. Börsile minek aitaks firmal laieneda ja kasutada enda aktsiaid väärtusliku valuutana.
Spotify
Selle nimekirja ilmselt suurim küsimärk. Rootslasest naabrite loodud Spotifyl on praegu umbes 100 miljonit kasutajat, kellest 28 miljonit on maksvad kliendid. Sellele vaatamata on kuulduste järgi firma endiselt miinuses, kuigi osa turge on hakanud kasumeid näitama.
Firma kaasas jaanuari lõpus 500 vahetusvõlakirjadega miljonit dollarit, kuid investorite huvi olevat olnud leige ja kuulda oli, et osa oleks eelistanud IPOt. Spotify on hoidnud enda finantse suure saladuskatte all ja börsifirmaks muutumine sunniks neid selle info avalikustama.
Kindlasti ei lisanud neile kindlust konkurent Deezer, kes tühistas Pariisis mullu toimuma pidanud IPO. Ometi paistab Spotify rahapõletamise tempo olevat päris suur, sest viimase kaheksa kuuga on kaasatud üle miljardi dollari. Erainvestorite huvi leigenemisel võidakse minna IPO teed. Väidetavalt on firmal plaan noteerida aktsiad Stockholmis ja New Yorgis.
Dropbox
Dropboxil pole enam parimad päevad. Amazoni, Microsofti ja Google’i konkurents pilveturul on idufirmat kahjustanud ning nende väärtus on kukkunud. See tõenäoliselt muudab ettevõttel rahakaasamise erainvestoritelt üha keerulisemaks, mistõttu ollakse ilmselt sunnitud börsilt raha kaasama.
See ei tähenda muidugi, et Dropboxi IPO võib kehvaks osutuda. Firma võib otsustada müüa aktsiaid atraktiivse hinna juures, et võita üle skeptikuid. Praeguste prognooside kohaselt peaks firma sel aastal oma börsidebüüdi ära tegema.
Vizio
Ilmselt pole Vizio Euroopa tarbijale kõige tuntum nimi, kuid teisel pool Atlandi ookeani kaunistavad nende tooted üha suuremat hulka inimeste elutubasid. Vizio toodab odavama otsa televiisoreid ja kodukinosüsteeme ning Californiast pärit firma edu koduturul on olnud muljetavaldav.
Vaatamata karmile konkurentsile televiisorite turul, mis on tuntud imeõhukeste marginaalide poolest, on Vizio olnud kasumis viimased üheksa aastat (firma on veidi üle 13 aasta vana) ning neil on väga edukad müügilepingud USA suurimate jaemüüjatega nagu Walmart, Costco, Target jne.
Vizio on esitanud USA väärtpaberikomisjonile enda IPO avalduse ning tõenäoliselt millalgi sel aastal teeb firma enda debüüdi.
Pinterest
Pinteresti IPO on oodatuim sotsiaalmeedia börsidebüüt pärast Facebooki ja Twitterit. Firma turuväärtus on viimase investeerimisringi järel 11 miljardit dollarit, millega see kuulub maailma 10 kalleima idufirma hulka.
Pinterestil on üle 100 miljoni aktiivse igakuise kasutaja ning väidetavalt kasvas nende käive 2015. aastal 500% võrreldes aasta varasemaga. Nad on alles alustanud enda äri rahaks tegemisega, 80% nende kasutajatest on naised ning ekspertide sõnul on potentsiaal väga suur.
Esialgu pole kindel, kas nad teevad IPO sel aastal, kuid õigete tingimuste kokkulangemisel on selleks suur tõenäosus. Kui IPO peaks toimuma, oleks see aasta üks suursündmusi.
Uber
Maailma suurima turuväärtusega idufirma on IPOst veel kaugel, kuid väärib siiski siin kontekstis esiletoomist - ettevõtte IPOt oodatakse väga. Uber on näidanud, et suudab kaasta ulmelisi summasid ja nende maailmavallutuslikel ideedel pole piiri. Nende ideede realiseerimiseks on nad seni suutnud väga edukalt erainvestoritelt raha kaasata ja just see on peamine põhjus, miks neid börsile pole mõtet oodata niipea.
Uberi tegevjuht Travis Kalanick ütles läinud sügisel, et firma pole börsile minekuks lihtsalt valmis. “Andke meile paar aastat aega,” ütles Kalanick. Uberi seis on põhimõtteliselt selline, et nad võivad teha, mida tahavad, sest investoritest neil puudust ei tule.
Seotud lood
15 aastat kestnud keskpankade rahapoliitika tagajärjel ei ole meil enam vabu kapitaliturge ning kogu globaalne majanduskasv tuleneb võlakoorma suurenemisest, mitte tootlikkuse kasvust. See jätkusuutmatu kasv lõpeb peagi väga suure kollapsiga, kirjutab Soome majandusteadlane Tuomas Malinen.