Septembri alguses ilmusid mu radarile odavlennufirmad. Arvasin, et maailmamajanduses valitsevate ebakindlate meeleolude tõttu võiks lennundusse investeerida küll, aga nüüd ma selles enam nii kindel pole.
Olen hoidnud silma peal kolmel ettevõttel, kellest kahest kirjutasin ka
oma septembri kommentaaris. Suurim huvi oli mul
Iiri odavlennufirma
Ryanairi vastu, mille aktsia on pärast septembrit tõusnud 8 protsenti, kuid vaatamata sellele on aktsia jaanuari tipust langenud üle 10 protsendi.
Septembris oli minu radaril ka
Briti odavlennufirma
EasyJet, kuid selle aktsia on pärast seda langenud eurodes arvestatuna ligi 10 protsenti.
Septembris ei maininud ma odavlennufirmat Norwegian Air Shuttle, kuid tegelikult mõlkus ka see mul meeles. Viimase aktsia on aga langenud eurodes arvestatuna koguni 31 protsenti. Ettevõte veab vägikaigast
USA regulaatoriga, kes tahtis üle Atlandi lennud ära keelata, kuna Norwegian maksab USA turul konkureerivate teiste lennufirmadega võrreldes oma pardatöötajatele väiksemat palka.
Eelistaksin Ryanairi
Kolmest tugevaim on minu arvates Ryanair. Seda näitavad nii aktsia hind kui ka ettevõtte optimistlikud prognoosid. Detsembris kasvas Ryanairi reisijate arv 25 protsenti, 7,5 miljonile. Terve eelmise aasta jooksul kasvas reisijate arv iga kuu üle 10 protsendi. Eile teatas ettevõte, et suur nõudlus on Portugali ja Hispaania lendudele – mujal maailmas valitseb terrorioht. Ryanairi turundusjuht Kenny Jacobs ütles, et ettevõte on praeguste näitajate üle õnnelik, samas kui konkurendid hoopis vähendavad liine.
Lennufirmad, sealhulgas odavlennufirmad, lõikavad kasu odavast naftast, kuid kõiksugu regulatiivsed vaidlused ja terroriaktid vähendavad nõudlust. Mulle tundub, et sellele on kõige paremini suutnud vastu pidada Ryanair.
Suured kalad tõusuvees, kuid…
Mu osturadaril vilkusid korraks ka sellised suured kalad nagu KLM-Air France,
Lufthansa,
Finnair ja SAS. Nende lennufirmade aktsiatel on viimased neli kuud väga hästi läinud. Kütusekulude vähenemine ja kokkuleppele jõudmine ametiühingutega tähendas peadpööritavat tõusu. Näiteks KLM-Air France rallis 29 protsenti, Lufthansa 30 protsenti, Finnair 84 protsenti, SAS 70 protsenti. Euroopa lennufirmasid hõlmav MSCI Europe Airlines Index on tõusnud 5 protsenti.
Lennundussektorit haavavad kergesti geopoliitilised sündmused. Lisaks terrorismile ohustavad seda ka epideemiapuhangud. Ebola on küll taandumas, kuid esile on kerkinud uus oht – Zika viirus, mis on otsapidi jõudnud ka Põhjamaale.
Lennundussektor pakub mulle endiselt huvi, kuid mulle ei meeldi kõik ettenägematud ohud, mis võivad lennunduse aktsiad vabalangusse viia.
Ryanairi ostmist ma siiski ei välista, jälgin aktsiahinna kulgu ja langetan millalgi otsuse.
Seotud lood
Poola Keskpank oli kolmandas kvartalis juba teist kvartalit järjest maailma suurim kullaostja ning üldiselt on märgata Ida-Euroopa riikide aktiviseerumist kullaturul, selgub Maailma Kullanõukogu (WGC) avaldatud andmetest.