Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Taxify läks hiinlaste käpa alla

    JuhtkiriFoto: Anti Veermaa

    Koos 10 miljonit eurot ületava investeeringuga sai Hiina ettevõte Didi Taxifys ka olulise otsustamisõiguse, kirjutab Äripäev juhtkirjas.

    Taxify Uberile pakutav konkurents on tähelepanuväärne nähtus. Eestimaist päritolu, erakordselt noorte liidrite teotahtest ja algatusvõimest 2013. aastal sündinud Taxify mõõduvõtmine nn jagamismajanduse lipulaevaks peetava Uberi-suguse hiiglasega paljudes maailma riikides on midagi, mida Uberi toetajad ja rahastajad ilmselt rahuliku südamega pealt vaadata ei saa.
    Seetõttu on Taxify läinud nädalal avalikuks saanud investeering kahtlemata tugev panus ettevõtte edasisse laienemisse. Teadaolevalt 10 miljoni euro piiri ületav rahapaigutus Hiina Didi-nimeliselt ettevõttelt on vastastikku kasulik: hiinlased saavad ammugi igatsetud akna Euroopasse, Taxify aga saab peale raha ka tehnoloogilist oskusteavet ja kogemust, mida hiinlastel on kogunenud üksjagu – nad tegutsevad nimelt juba mõnda aega samas valdkonnas.
    Otsustamisõigus jaguneb
    Vähem tähelepanu on ehk pälvinud tõsiasi, et koos investeeringuga saavad hiinlased Taxifys ka olulise otsustusõiguse. Alates juuli lõpust kuulub Didi Chuxingile 13,1 protsenti ettevõttest. Taxify juhatuse liikmeks sai Didi strateegiajuht. Veelgi enam: Taxify eelisaktsiad on nüüd Didi omad. See tähendab, et ettevõtte juhtidel Markus ja Martin Villigul on edaspidi otsuste langemisel tarvis Didi nõusolekut. Ka dividende saab Hiina firma eelisjärjekorras. Takkapihta ei saa Villigud järgmise nelja aasta jooksul ilma hiinlaste nõusolekuta oma enamusosalust müüa ega ka avalikku aktsiaemissiooni korraldada.
    Dividende pole Taxifyl kavas niipea maksma hakata ning ka börsile minek ei ole esialgu teemaks olnud. Sellevõrra on Taxify Eesti omanikel kahtlemata õigus: need sätted on pigem formaalsed. Kui palju võiks Didi vastu olla Eesti omanike enamusosaluse müümise soovile või kas selline soov võiks tekkida, pole ilmselt mõtet spekuleerida.
    Ja kuigi ettevõtte igapäevases juhtimises nimetatud klauslid tõepoolest vaevalt midagi muudavad, siis iseenesest võetuna on need siiski päris karmid ja piiravad sätted. Eriti kui arvestada, et Didi võib end soovida Taxifyga siduda pikemaks ajaks ja lähemalt, kui see praegu teada on.
    Väidetavalt võib Didi investeeringu üks eesmärke olla Uberi positsiooni õõnestamine maailmas. Didi on teinud investeeringuid Uberi kohalikesse konkurentidesse näiteks ka Brasiilias ja Kagu-Aasias. Didi enda positsioon on peale Hiina tugev ka Indias, mõlemad suured ja kiiresti arenevad turud.
    Turgude jagamine
    Nii käivet kui ka kahjumit aastate jooksul miljardites dollarites mõõtnud Uberi kõrval on Taxify seni veel tilluke: nii müügikäivet kui ka kahjumit mõõdetakse sadades tuhandetes eurodes (eelmise aasta majandusaasta aruanne on veel esitamata). Sellal kui Uberile on ette heidetud mõõdutundetut rahapõletamist, on Taxify käekäigule Eestis seni pigem positiivses toonis kaasa elatud. Mõlema ettevõtte tegevust Eestis on kindlustanud vastne seaduslik raam, nn Uberi eelnõu seadusekssaamine.
    Maailmas aga konkureerivad need kaks mõlemad riikides, kus seadused ülearu ei pitsita, Uber on mitmelt turult ka lahkuma pidanud, sest pole kohalike seaduste raamides kohta leidnud. Lähemate aastate jooksul jagatakse turud eeldatavasti omavahel ära – seda suuresti ühe või teise võidukäigust huvitatud investorite toel.
  • Hetkel kuum
Statistikaamet vastab kriitikale: kuidas kujuneb elektrihinnaindeks?
Elektrihinnaindeksi arvutamist mõjutab ka riigipoolne sekkumine, muutust hinnaindeksis näeme peagi, selgitab statistikaameti juhtivanalüütik Lauri Veski vastukajana Äripäeva “Makromaania” uudiskirjale.
Elektrihinnaindeksi arvutamist mõjutab ka riigipoolne sekkumine, muutust hinnaindeksis näeme peagi, selgitab statistikaameti juhtivanalüütik Lauri Veski vastukajana Äripäeva “Makromaania” uudiskirjale.
Kui Mars kutsub: Musk soovib 55,8 miljardit Tesla varadest
Tesla autod kutsutakse jälle tagasi uue ohtliku defekti tõttu. Elon Musk on aga hõivatud mujal rindel ning tegeleb oma mitmekümnemiljardilise kompensatsioonipaketi väljanõudmisega.
Tesla autod kutsutakse jälle tagasi uue ohtliku defekti tõttu. Elon Musk on aga hõivatud mujal rindel ning tegeleb oma mitmekümnemiljardilise kompensatsioonipaketi väljanõudmisega.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Politseijuht: nõrkustele keskendumine teeb keskpäraseks
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Ärimehed tegid vanast koolihoonest suure hooldekodu
Mõned aastad tagasi ostsid Lääne-Virumaa õppehoone kaks ettevõtjat Raivo Pihelgas ja Jaanus Valk, kes nüüd on avamas seal enam kui 130kohalist hooldekodu.
Mõned aastad tagasi ostsid Lääne-Virumaa õppehoone kaks ettevõtjat Raivo Pihelgas ja Jaanus Valk, kes nüüd on avamas seal enam kui 130kohalist hooldekodu.
Pindi näeb kinnisvaras virgumise märke
Kevade esimene pool annab kinnisvaraturule alust mõõdukaks optimismiks, teatas Pindi Kinnisvara.
Kevade esimene pool annab kinnisvaraturule alust mõõdukaks optimismiks, teatas Pindi Kinnisvara.