• OMX Baltic1,33%273,94
  • OMX Riga−0,11%871,18
  • OMX Tallinn2,32%1 749,54
  • OMX Vilnius0,09%1 058,76
  • S&P 5000,00%6 051,09
  • DOW 30−0,2%43 828,06
  • Nasdaq 0,12%19 926,72
  • FTSE 100−0,14%8 300,33
  • Nikkei 225−0,95%39 470,44
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,95
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%108,5
  • OMX Baltic1,33%273,94
  • OMX Riga−0,11%871,18
  • OMX Tallinn2,32%1 749,54
  • OMX Vilnius0,09%1 058,76
  • S&P 5000,00%6 051,09
  • DOW 30−0,2%43 828,06
  • Nasdaq 0,12%19 926,72
  • FTSE 100−0,14%8 300,33
  • Nikkei 225−0,95%39 470,44
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,95
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%108,5
  • 26.07.16, 07:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Arvestatav äriidee - osaluse jagamine

Kui äriidee teostamiseks on võrrandis olemas tubli meeskond ja vettpidav äriplaan, aga puudub raha, mida pangast ei saa ja toetusena ei taha, siis on lahendus leida vajalik kapital ühisrahastusplatvormi kaudu.
Skillific talendiotsingumootori looja Rainer Aunpu kaasas kevadel firmasse kapitali osaluspõhise ühisrahastusplatvormi Fundwise kaudu.
  • Skillific talendiotsingumootori looja Rainer Aunpu kaasas kevadel firmasse kapitali osaluspõhise ühisrahastusplatvormi Fundwise kaudu. Foto: Raul Mee
Kevadel kaasas osaluspõhise ühisrahastusplatvormi Fundwise kaudu firmasse edukalt kapitali Skillificu talendiotsingumootori looja Rainer Aunpu. Tema sõnul oli neil seda ette võttes kaks eesmärki. Esiteks, saada korralikult nähtavust, et toetada firma brändingut, müüki ja uute kasutajate liitumist, ning teiseks, koguda kokku 90 000 eurot. Mõlemad eesmärgid said täidetud.
“Esialgu otsisime Skillificule seemnerahastust ingelinvestoritelt. See oli keeruline, kuna kõik huvilised eelistasid tulla kaasa siis, kui juba mingi kriitiline hulk investoreid ja raha on koos. Keegi ei tahtnud võtta juhtrolli,” rääkis Aunpu, miks otsustati just ühisrahastuse kasuks. “Tundsime, et välisinvestorite jaoks oleme veel liiga võõrad ja ärilist tõestust projekti elujõulisuse kohta napib. Samas olime kogenud, et meie kontseptsioon kõnetab laiemat publikut.”
Kampaania ärgitab tegutsema
Märtsis toimunud kampaaniaga jäi Aunpu väga rahule. Ainus, millega nad meeskonnaga ei osanud arvestada, oli see, et info jõudmine ja otsuste tegemine võtab siiski päris pikalt aega.
“See nõuab n-ö seedimist. Meie kampaania aeg oli minimaalne, alla nelja nädala. Osal investoritel jäi positiivse otsuse tegemiseks aega lihtsalt puudu. Teisalt olime tänu lühikesele kampaaniale ka oluliselt aktiivsemad ja agressiivsemad nii investoritega otsesuhtluses kui ka turunduses,” mainis ta.
Tulemusena saadi firmasse juurde 64 uut osanikku, kellega on sõlmitud osanike leping. “Üldjuhul ei anna sellise mudeli kaudu investeerimine investorile mingit erilist mõjuvõimu ettevõtte juhtimisel. Tegemist on puhtalt finantsinvesteeringuga,” lisas Aunpu.
Positiivne kogemus
Rattaäri läks investorite abiga veerema
Ardo Kaurit, Ööbik Cycles üks asutajatest
Pikema aja jooksul oli meil valikus mitu varianti, sh stardilaen, starditoetus, hüvitisepõhine rahastus. Aktsiakapitalipõhine rahastusviis oli tol hetkel (2015. aasta lõpus – toim.) veel Eestis vähetuntud, kuid Fundwise'i platvormi turuletulek andis meile võimaluse seda proovida.
Noore ettevõtjana, kel puudub vara, on üsna keeruline pangast isegi KredExi käendusel laenu saada. EASi pakutav starditoetus tundus aga liialt keerukas ning samuti ei lahendanuks see käibevara puudumise probleemi, sest vajalik oli enne ise raha leida ning pärast EAS maksab osaliselt kulutused tagasi.
Ühisrahastusplatvorm annab kindlasti lihtsa võimaluse jõuda rohkemate inimesteni nii kasvava platvormi kasutajaskonna kui ka Fundwise’i meeskonna abiga, kuid see ei tähenda veel investeeringute leidmist. Kampaania peab olema hästi ette valmistatud, äriplaan vettpidav ning kindlasti peab endasse usku jaguma. Väga hea noorele ettevõtjale on kindlasti see, et lisaks investeeringutele saab osanikeringi erineva taustaga andekaid inimesi.
Kampaaniat läbi viies tuleb arvestada kindlasti sellega, et töömaht on suur ning pinge kasvab iga päevaga. Kui eesmärk peaks jääma täitumata, siis olete aga kindlasti teadmiste ja kogemuste võrra rikkamad. Meie uskusime enda tootesse ja äriplaani ning ka sellesse, et leidub inimesi, keda meie projekt kõnetab. Olime saavutatud tulemusega rahul (firma kogus investoritelt 91 500 eurot – toim.).
Kampaania õnnestumiseks koondati kõik jõud. “Valmistasime oma rahalisi võimalusi arvestades maksimaalselt materjali erinevate turunduskanalite jaoks. Kirjutasime ise artikleid, käisime TV-s, saatsime välja personaalseid pressiteateid ja üleskutseid potentsiaalsetele investoritele. Aktiveerisime maksimaalselt kogu suhtevõrgustiku. Ühe väga hea ja peaaegu viimasel hetkel tekkinud idee ajel palkasime appi ka professionaalse digiturundaja, kellel on ka suurepärane rahvusvaheline võrgustik,” kirjeldas Aunpu protsessi.
Juunis sai enam kui 180 investori abiga soovitud 100 000 euro asemel 209 000 eurot kapitali juurde ka Funderbeami keskkonnas (tegu on n-ö minibörsiga, see tähendab, et lisaks kapitali kaasamisele muutuvad investeeringud ettevõtetesse kaubeldavaks – toim.) kampaania läbi viinud SportID, millega soovitakse laieneda ettevõtte tegevjuhi Marti Soosaare sõnul Saksamaa turule.
Lisaks tähelepanule ja finantsidele, mis aitavad eesmärki teoks teha, oli kampaania juures positiivne Soosaare sõnul ka konkreetsete kohustuste ja tähtaegade tekkimine. Kuigi laienemisplaanidega alustati juba varem, tuleb nüüd asjad kiiremini tööle panna – septembriks tahab firma täiendada oma tarkvaralahendusi, sügisel võtta tööle Saksa turu mänedžeri ja uuest aastast hakata juba Saksamaal tegutsema.
Info liikumine ettevõtte huvides
Kampaania plussiks oli Soosaare sõnul ka mõningate uute klientide leidmine ja juba olemasolevate seast investorite saamine. Kindlasti toob see kõik ettevõttele lisatööd juurde, aga seda Soosaar ei karda. “Päris börsireegleid meil pole, aga eduraportite või siis ebaeduraportite koostamine on süsteemi sisse plaanitud. See tagasiside andmine on ka inimeste jaoks mõistlik ja meie firma huvides. Et firma osakutega saab avalikult hiljem kaubelda, mingis mõttes nii nagu väärtpaberitega, tähendab, et inimesed panevad ettevõttele hinna. Kui info ei liigu, siis on selge, et hinnang või hind ei liigu ka suunda, kuhu ettevõte tahaks,” selgitas Soosaar.
Ka Skillific on arvestanud juba töökohustuste lisandumisega – regulaarse infokirja saatmisega investoritele. “Õnneks on meie investorid väga mõistlikud ega ole saatnud meile individuaalseid järelepärimisi ettevõtte käekäigu kohta. Laviinina oleks sellise infovoo haldamine ilmselt iduettevõtte jaoks liiga koormav,” täiendas ta.
Ühisrahastuse kaudu raha kaasamise eelised ja riskid
Ettevõtja eelised
Kampaania läbiviimiseks tuleb eesmärgid ja äriplaan üksipulgi läbi töötada. See on oluline abimees ka edaspidises ettevõtte arendamises.Vajaliku raha võib kokku saada suhteliselt kiiresti. Samas ei olda riskide maandamiseks valmis ühte projekti liiga palju investeerima.Esimese rahastusvooruna on ühisrahastus kindlasti alustavale ettevõttele jõukohasem kui ükshaaval potentsiaalsete investorite väljaselgitamine.Laia investorite ringi kaasamine võimaldab raha kokkusaamist ilma selge juhtinvestorita (kuigi viimane on eelistatud ka ühisrahastuskampaania puhul, kuna tõmbab ligi teisi investoreid).Sõltuvalt platvormist on juurdepääs kas kodumaisele või ka rahvusvahelisele kasvukapitalile. (Näiteks Funderbeami platvorm võimaldab rahvusvahelistel era- ja ingelinvestoritel koonduda ühtsesse sündikaati, mida juhib sündikaadi juht, ning ühisrahastuse kaudu kaasata ka väikeinvestorite investeeringud. Sündikaadi kasutamine võimaldab ettevõttel vältida klassikalise ühisrahastusega kaasnevat liigset administratiivset kohustust – nimelt lisandub sündikaadi puhul ettevõtte aktsionäriks ainult sündikaadi juht, erinevalt klassikalisest ühisrahastusest, kus aktsionärideks lisanduvad kõik investeerijad.)Investorid toovad lisaks kapitalile enesega kaasa väärtuslikke teadmisi ja kontakte, mis võivad viia uute ärivõimalusteni.Samuti on investorite seast võimalik leida pühendunud nõuandjaid, evangeliste ja isegi potentsiaalseid juhatuse liikmeid.
Ettevõtja riskid
Ärisaladus(t)e avalikuks tulemine. Kampaania käigus ja selle järel tuleb ettevõttel paratamatult tutvustada oma konkurentsieeliseid. Oluline on seda teha nii hästi kui võimalik, seejuures ärisaladusi suuresti avaldamata. Kui teatud investoritele tuleb siiski ärisaladusi avaldada, tasub sõlmida kirjalik konfidentsiaalsuslepe.Kampaania põrumine. Kui esimene kampaania ei õnnestu, siis on uue kampaania õnnestumise või ingelinvestorite leidmise tõenäosus väiksem.Rahastusmudeli puhul, kus tuleb juurde palju uusi osanikke, muutub ettevõtte n-ö korporatiivse juhtimise pool töömahukamaks ja keerulisemaks. Otsuste tegemiseks võib olla vajalik kõigi osanike nõusolek ja siis võib endale 200 euroga osaluse soetanud osanik osutuda ettevõtte arengu piduriks. Sellised riskid on aga võimalik eelnevalt maandada.Järgmise rahastusvooru õnnestumine ingelinvestoritega või riskikapitalifondidega võib suure osanike arvu puhul osutuda keeruliseks või isegi võimatuks. Sel puhul tasub kaaluda osanike struktuuri ümbertegemist nii, et kõik senised finantsinvestorid oleksid esindatud läbi ühe juriidilise isiku.Keskkonnad on suhteliselt uued ega koonda veel väga palju investeerimishuvilisi. Esimesed ettevõtted, kes seal oma pakkumistega väljas on, loovad alles huviliste baasi.
Investori eelised
Taskukohane investeering, ettevõtte osanikuks võib saada juba mõnesaja euroga.Saad osa eri majandussektorite ettevõtete edulugudest.Võimalus hajutada, kasvatada ja laiendada oma senist investeeringuportfelli, investeerides suure potentsiaaliga ettevõtete osakapitali.Saad enda oskuste ja võrgustikuga panustada oma investeeringute edusse.Sõltuvalt platvormist järelturu võimalus (kõik keskkonnad seda ei paku).
Investori riskid
Varases faasis ettevõttesse investeerimine on riskantne, sest ettevõtlus ei pruugi osutuda edukaks või areneda, nagu kavandatud. Seetõttu on oluline põhjalik kodutöö, firma ja meeskonna tausta ning ärimudeli uurimine – kas neil on juba midagi ette näidata või on kõik veel idee tasandil, kas neil on juba mõned kliendid ja toimiv ärimudel või mitte.Platvormi pakkuja ei saa tagada, et keegi ettevõtetest oma tegevust ei lõpeta ja investor oma investeeringut ei kaota. Kui ettevõte, millesse investeeritakse, ei ole edukas, ei maksa investeeringut tagasi ei ettevõte ega rahastusplatvorm.Kui ettevõtte tegevus ei osutu edukaks, võib kaotada kogu oma investeeringu või osa sellest. Seetõttu on oluline investeerida ainult selline summa, mida ollakse valmis kaotama.Osa platvormide vähene likviidsus. Ettevõtte osalust ei ole kerge müüa.Platvormide kaudu kapitali koguvad ettevõtted on suuresti idufirmad või noored ettevõtted, kes maksavad harva oma investoritele dividendi. See tähendab, et tõenäoliselt ei saada oma investeeringult enne tulu, kui osalus maha müüakse.
Allikad: Dea Martinjonis, Fundwise'i turundusjuht; Kaidi Ruusalepp, Funderbeami asutaja ja tegevjuht; Rainer Aunpu, Skillificu asutaja ja tegevjuht; Marti Soosaar, SportID tegevjuht

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 09.12.24, 08:00
Wallester ühendab jõud MTÜ-ga Naerata Ometi, et toetada abivajavaid Eesti peresid
Eestis seisavad tuhanded lapsed ja pered silmitsi väljakutsetega, mida on raske ette kujutada. Üks väike heategu võib nende elus palju muuta. Sel aastal astus Wallester – innovaatiline finantstehnoloogia ettevõtte, mida tunnustati hiljuti Eesti edukaima idufirmana – olulise sammu ja asus partneriks MTÜ-le Naerata Ometi. Selle organisatsiooni eesmärk on tagada, et keegi ei peaks eluraskustega üksi silmitsi seisma.

Äripäeva TOPid

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele