Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Saabus uue tõusu esimene pääsuke!
Eile saabus paljudele eestimaalastele kauaoodatud rõõmusõnum - Ryanair otsustas siiski Tallinna oma sihtkohtade nimistusse lisada.
Äripäev kiidab riiki, täpsemalt riigi otsust panustada lennujaama miljoneid kroone, et too saaks alandada lennujaamatasusid. Tõsi, eilsele uudisele eelnesid aastatepikkused läbirääkimised Tallinna Lennujaama ja selle omaniku Eesti Vabariigiga, et lennujaamatasud võiks odavamad olla. Nüüd ongi siis riik lõpuks otsustanud, et kõrgete lennujaamatasude alandamisega kaasneb lennuühenduste kasv, ühesõnaga - mahuefektist tulenev kasu väärib küünlaid. Tallinna Lennujaama juhataja ütleski eile, et Ryanairiga koostöö alustamine elavdab Eesti lennundusturgu, et tugeva vedaja lisandumine toob kaasa elavnemise, see toob hulgaliselt turiste ja äriinimesi. Samuti pidas ta reaalseks juttu, et uue lennufirma lisandumine võib Eestisse tuua ca 300 uut töökohta. Kõik head uudised ju.
Äripäev kiidab riiki, täpsemalt riigi otsust panustada lennujaama tuleval aastal 65 miljonit krooni, et ettevõte saaks alandada lennujaamatasusid reisijate hulka suurendavatele lennufirmadele. Esimene pääsuke on kohal - Ryanair teatas eile, et hakkab Tallinnast lendama detsembris, kuuldavasti käivad läbirääkimised ka teiste odavlennufirmadega, Eesti Päevaleht mainis Air Berlini.
Riigi otsus lennujaamatasusid alandada ja sellega odavlennufirmadele rohelise tee andmine on seda enam kiidetav, et alles septembris sai Eesti riik Estonian Airi suuromanikuks. See tähendab, et ehkki riik saeb lennujaamatasude alandamisega ja lennundusalase konkurentsi tihendamisega oma lennufirma kasumlikkust, on siiski selle sammuga näidanud, et on valmis kogu Eesti turismisektori hea käekägu nimel loobuma ühe ettevõtte kasumist. Ja kes teab, kas see kasum kusagile kaobki, sest Estonian Air on ju avalikult deklareerinud, et ei konkureeri odavlennufirmadega, et pakub hoopis kvaliteetteenust.
Väikese kõrvalepõikena - see juhtum näitab taas ilmekalt, miks Äripäev on seda meelt, et riik ei peaks aktiivselt ettevõtlusega tegelema ehk vabal turul eraettevõtjatega konkureerima - mõnikord lihtsalt tuleb valida, kas kogu sektori hea käekäik või ühe, kuid suuresti riigile kuuluva ettevõtte kasum. Seepärast olemegi pooldanud mõtet, et Estonian Air tuleks siiski tulevikus maha müüa.
Ryanairi siiatulek on ühtlasi ka omamoodi märk tärkama hakkavast majandusest - reisi- ja lennufirmade aktiviseerumine on igapäevastele reisipakkumiste jälgijatele juba mõnda aega märgata olnud. Tõsi, need ei ole veel sellised pakkumised, milliseid mäletame mõne aasta tagant. Mäletate, enne eelmist majandusbuumi olid rännumeestel samuti kiired ajad: näiteks 2002. aasta varakevadel paiskas Lufthansa siin müüki üliodavad edasi-tagasi lennupiletid (3333 krooni Euroopa, muu ilm 4444 krooni), 2007. aastal müüdi aga veelgi odavamaid India reise. Ehk olemegi uuele tõusule lähemal, kui arvata oskame?
Autor: 1185-aripaev
Minu Äripäeva kasutamiseks logi sisse või loo konto.