• OMX Baltic−0,18%296,51
  • OMX Riga0,11%915,85
  • OMX Tallinn−0,33%2 028,04
  • OMX Vilnius0,26%1 224,29
  • S&P 500−0,43%6 439,32
  • DOW 30−0,77%45 282,47
  • Nasdaq −0,22%21 449,29
  • FTSE 1000,13%9 321,4
  • Nikkei 2250,41%42 807,82
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,86
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%93,88
  • OMX Baltic−0,18%296,51
  • OMX Riga0,11%915,85
  • OMX Tallinn−0,33%2 028,04
  • OMX Vilnius0,26%1 224,29
  • S&P 500−0,43%6 439,32
  • DOW 30−0,77%45 282,47
  • Nasdaq −0,22%21 449,29
  • FTSE 1000,13%9 321,4
  • Nikkei 2250,41%42 807,82
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,86
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%93,88
  • 22.02.11, 06:42
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Eesti eksport vajab uut taset

Pea iga päev võib mõnest ajalehest lugeda, et Eesti majanduse aitamiseks ei piisa sisemaise tarbimise kasvust, vaid tuleb oluliselt suurendada eksporti. Väidan, et ka lihtsalt välisturgudele pürgimisest enam ei piisa: eksportimisel on vaja saavutada järgmine tase, kirjutab tänases Äripäevas Vertex Consultingu juhataja, Eesti Konsultantide Assotsiatsiooni president Andro Kullerkupp.
Lühidalt öeldes on Eesti ettevõtjad täna välisturgudel paljuski konkreetsele müügile keskendunud. Üha tiheneva konkurentsiga maailmas pole aga selline tehingule orienteeritus enam jätkusuutlik. Sellisel viisil eksportides on tarnijaid suhteliselt kiiresti ja kergelt asendatavad ning tahes tahtmata ei saa meie ettevõtjad mängida rahvusvahelises konkurentsis esimest viiulit.
Lahenduseks on rahvusvahelistumine ehk suhtepõhine tegutsemine, kus ei panustata mitte niivõrd konkreetsesse müüki, vaid ärisuhete loomisse ja hoidmisse. Kusjuures pole vahet, kas toodet või teenust müüakse oma kaubamärgi alt või mitte, kas välisriikidest kaasatakse investeeringuid või paigutatakse ise kapitali piiri taha. Suhtepõhine tegutsemine genereerib ise müüki ja käivet ning maandab samas eos äripartneri kiire väljavahetamise riskid, mida üksnes ekspordile panustamine ei võimalda.
Kui seni on meie eksportööridel olnud kahetsusväärselt sageli põhiargumendiks soodne hind, siis tänaseks on Eesti odava tööjõu maana hääbumas nii Euroopa kui ka maailma kontekstis. Lihtsalt valgevenelaste, rumeenlaste ja hiinlaste palgatasemega ei ole meil mingit mõtet konkureerida. Meie trumpideks võiks hoopis olla tarnekindlus, ärikultuur, kvaliteet või uudsus ning seda kõike õiglase hinnaga. Odava tööjõu riigid ei suuda täna kindlasti pakkuda neid väärtusi Lääne-Euroopas oodataval tasemel.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Olla Eesti ettevõte ei tähenda Eestis asumist. Meenutagem taasiseseisvumisjärgset esimest aastakümmet, kui Skandinaavia ettevõtted paljud meie edukad firmad üles ostsid. Masu taandumisega on nüüd jõudnud kätte õige hetk, mil Eesti ettevõtted võiks ise julgemini asutada filiaale ja tütarettevõtteid välisturgudel, liituda või hoopis üle võtta sihtturgude firmasid. Seda kindlasti mitte ainult Balti piirkonnas, vaid kogu Kesk- ja Ida-Euroopas ning palju laiemaltki. 
Mis seni on Eesti ettevõtteid takistanud rahvusvaheliseks muutumast? Lisaks sageli prevaleerivale väikeriigi kompleksile on Eestis vaid teoreetiline rahvusvaheline turunduskompetents. Siinsed spetsid ei adu enamasti välismaiseid mastaape ja kultuurikonteksti erinevust. Sageli on siin ainsaks lahenduseks kaasata selliseid väliseksperte, kes on konkreetses regioonis või riigis suutnud ka praktikas edu saavutada.

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    0 k 22 p 6 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele