• OMX Baltic−0,09%290,29
  • OMX Riga−0,03%882,98
  • OMX Tallinn0,02%1 847,19
  • OMX Vilnius−0,24%1 129,13
  • S&P 5001,06%5 674,1
  • DOW 300,9%41 954,49
  • Nasdaq 1,35%17 739,8
  • FTSE 1000,02%8 706,66
  • Nikkei 225−0,25%37 751,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,92
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%91,54
  • OMX Baltic−0,09%290,29
  • OMX Riga−0,03%882,98
  • OMX Tallinn0,02%1 847,19
  • OMX Vilnius−0,24%1 129,13
  • S&P 5001,06%5 674,1
  • DOW 300,9%41 954,49
  • Nasdaq 1,35%17 739,8
  • FTSE 1000,02%8 706,66
  • Nikkei 225−0,25%37 751,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,92
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%91,54
  • 05.02.96, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Daimler-Benz tegi Saksa ajaloo suurima kahjumi

Esmalt ?okeeris avalikkust ajakirjas Der Spiegel avaldatud teade, et Daimler-Benzi kahjum võib 1995. a ulatuda 5 miljardi Saksa margani. Tegelikkuses kujunes kahjum aga esialgsetest katastroofistsenaariumidest veel miljardi võrra suuremaks. Daimleri uus juht Jürgen Schrempp kavatseb kontserni seisukorda oluliselt parandada ning kõik kahjutoovad ettevõtlusharud lõpetada.
Kontserni eelmise juhi Edzard Reuteri käe all muutus Daimler-Benz hiigelkonglomeraadiks. Tee sinna oli väga kulukas ning mitmed halvad tehingud tõid kaasa suuri kaotusi. Ka Daimler-Benzi kavandatav ümberorienteerimine firma põhitegevusele, s.o autotootmisele, ning kontserni vabastamine kahjumit andvatest tegevusharudest nõuab palju raha.
Kontserni uus juht Jürgen Schrempp lubab alles jätta vaid need kontserni osad, kus tasuvus on 15 % ja üle selle.
Oma ametisoleku kaheksa kuud on uus juht kulutanud kõige raskemate ettevõtte probleemide lahendamisele, mis on tingitud dollari kursi langusest ning pidevalt kahjumit tootvate kontserniharude AEG ja Fokker tegevusest. Kavandatavad abinõud peaksid vähemalt osaliselt heastama Daimleri hukatusliku killustamise 1980. aastatel, mil kontserni juhtis Edzard Reuter, keda omal ajal nimetati «kapitali suurimaks hävitajaks» kogu Lääne-Saksamaa ajaloos.
Läinud nädalal tekitas suurt vastukaja Daimler-Benzi otsus lõpetada toetus Hollandi lennufirmale Fokker, kus Daimler omandas osaluse 1993. aastal. Schremppi poolt on see julge samm, kuna valeks osutunud otsuse investeerida lennufirmasse Fokker tegi tema. Fokker on maailma vanim lennukitootja ning kuulus eelkõige oma kõrge tehnilise taseme ning kvaliteedi poolest. Viimased kümme aastat on lennukeid tootvate firmade rohkus, valuutakulude kasv ning dollari langus aga ettevõtte raskusi järjest suurendanud. 1995. aastal jäi Fokker ilma kogu oma aktsiakapitalist, kaotas teisel poolaastal veel 651 miljonit kuldnat ning on 4 miljardit kuldnat võlgu.
Kontserni läbirääkimised Hollandi valitsusega, kes on Fokkeri teine peamine aktsiaomanik, jooksid liiva, kuna viimane ei olnud valmis paigutama raskustesse sattunud ettevõttesse 3 miljardit kuldnat, mida Daimler-Benzi juhatus nõudis.
Osaluse likvideerimine Fokkeris läheb kontsernile kalliks maksma. Daimler-Benz, mis on alates 1993. aastast firmasse investeerinud 3 miljardit kuldnat, on teatanud, et kannab kahjumi katteks maha 2,3 miljardit marka.
Raskustes vaevleva tütarfirma AEG liitmine teiste Daimler-kontserni ettevõtetega nõuab täiendavad 1,5 miljardit Saksa marka. «Rentaablus on tähtsam kui tulud,» kirjutab Daimler-Benzi esimees Jürgen Schrempp pressiteates.
Kontserni rakendatud meetmed viitavad sellele, et Daimler muutub enam kommertsettevõtteks, mille põhihuvi on kasumi teenimine, mitte impeeriumi ehitamine.
Ilmselt on ring täis saanud ning pärast 1980ndate ülesostubuumi pöördub Daimler tagasi oma põhitegevuse juurde ja hakkab peamiselt autosid tootma.
Kuna ülesostetud ettevõtted, millest nüüd järk-järgult loobutakse, on enamikus tegutsenud suurte kahjudega, tõstab nendest vabanemine oluliselt Daimler-Benzi rentaablust. Analüütikud näevad Fokkeri suhtes langetatud otsust ettevõtte jaoks otsustava pöördepunktina, kuna suurim kahjumitootja on kõrvaldatud.
Loomulikult on pill kibe. Poole hiigelkahjumist või veelgi rohkem moodustab kontsernist väljavoolav sularaha.
Õnneks on Daimleri bilanss piisavalt tugev ning peab survele vastu. Sellest aastast edasi peaks Daimleri tulutootvad tegevusharud -- eelkõige Mercedeste tootmine -- näitajad taas üles viima. Reorganiseerimist kommenteerides lausus Jürgen Schrempp, et ümberkorraldused muudavad Daimler-Benzi mitmekülgsest tehnoloogiagrupist kitsama orientatsiooniga transpordivahendite tootjaks. FT-DI

Seotud lood

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele