7 märts 1996

Allahindlus võimutseb lihtsameelsete ostjate üle

Stockmanni kaubamaja on kolimismüügi osavalt ühendanud igatalvise allahindluskampaaniaga, mis Eestis juurdus paar aastat tagasi. Sel aastal on aga Tallinna jalatsi- ja rõivakauplusi haaranud seninägematu allahindluse buum. Hinnaüllatuste poolt niigi hellitatud ostjaid peibutavad kõikjal 50--70% allahindluspommid ja tundub, nagu oleks kaupmehed talvekaupadest lahtisaamiseks sõlminud kartellikokkuleppe.

Mulje tarbijasõbralikkusest haihtub kohe, kui allahindlusse süveneda. Tegelikult on odavamaks läinud vaid üks-kaks vähem moekamat kehakatet.

Kogu maailmas korraldatakse allahindlusi kaks korda aastas: jaanuaris-veebruaris talvekaupadest lahtisaamiseks ja suve keskel talvekaupadele ruumi tegemiseks. Eestis venib talvekaupade allahindlus tihti suure kevadeni ja kasvab sujuvalt üle suvekaupade allahindluseks. Küllap on üheks põhjuseks ülehinnatud kaup, mida allahindlusnipi abil saab näiliselt odavamaks muuta.

Tallinna kaubamaja kommertsdirektori Ants Vasara sõnul kuulub see probleem tarbijakaitseameti kompetentsi. «Kaubanduslikust seisukohast on tegemist kõlvatu teoga,» lausub Vasar.

Mitmetes kauplustes on täiesti uus kaup müüki pandud mitmekümneprotsendiliselt alla hinnatult. See tähendab, et kauba alghind on kujundatud väga kõrge, selgitab Vasar.

«Kui kaup on jäänud seisma, siis see kas ei sobi inimestele või on hind liiga kõrge,» tõdeb ka vanalinna kaupluse Bona Dea tundmatuks jääda sooviv juhataja, kes kaupleb valdavalt mustades toonides nn stiiliriietusega ja meelitab parasjagu ostjaid kuni 60protsendilise allahindlusega. «Püüame mitte miinustesse jääda,» avaldab ta lootust.

Tallinna kaubamajas on allahindluse jaoks välja töötatud kindel strateegia. «Kui inimene tuleb sooduspakkumusega kaupa ostma, ei ole välistatud, et talle satuvad näppu ka teised kaubad,» ei varja Ants Vasar allahindlusele pandud lootusi. «On küllaltki palju sooduspakkumisi, mida teeme koos hankijatega,» lisab ta.

Paar nädalat tagasi ilmus Tallinna kaubamaja sissepääsu kõrvale salapärane numbrikombinatsioon, mis tähistab sel päeval alla hinnatud kaupade arvu.

Et Tallinna kaubamaja eelistab suuremat läbimüüki üksikute kallite esemete müümisele, püütakse Vasara sõnul 95% kaubast iga hinna eest maha müüa. Kõik saab tema sõnul alguse sisseostetud kauba kogusest. «Järgmiseks talveks kindlasti nii palju kaupa ei varu,» on tänu pikale ja külmale talvele edukalt talvekaupadega kaubelnud Vasar järgmise talvehooaja suhtes ettevaatlikult meelestatud.

Teadlikult läheneb allahindlusele ka Soome kaubamaja CitySokose Tallinnas avatud kaubamaja.

CitySokose tegevdirektori Liisi Jauho sõnul kaob ostjatel veebruari lõpus huvi talvekaupade vastu. Jauho lisab, et CitySokosel ei ole tavaks kättejäänud kaupa kusagile edasi või tagasi saata ja seepärast jätkatakse paralleelselt uue kollektsiooni müügiga eelmise hooaja kaupade soodusmüüki.

Allahindlusest kipub aga kõrvale jääma lastekaup. ASile Laste Maailm kuuluvates kauplustes ei olnud märgata laste talvekombinesoonide puhul mingit hinnaalandust.

«Meil on niigi väike juurdehindluse protsent ja pole mõtet alla hinnata,» põhjendas hinnaalandustest loobumist firma tegevdirektor Valve Laanemets.

Üks kaupluse müüja tõi välja ka teise allahindlusest loobumise põhjuse: firmal on pooleli remont ja selleks läheb raha vaja.

Hetkel kuum