Olav Osolin reklaamibüroost Kolm Karu ütleb, et sageli läheb Eesti firmajuht kergema vastupanu teed ja saadab mitmesse reklaamiagentuuri faksi, kus ta palub agentuuril saata oma idee ja hinnapakkumus koostöö kohta.
Võistupakkumine, mis toimib suurepäraselt näiteks ehituses, jätab aga arvestatavate reklaamiagentuuride juhid sageli külmaks, väidab Osolin. Klientide puuduse üle Eesti reklaamiagentuuride eliit ei kurda.
Osolin soovitab reklaamiagentuuri valides firma esindajal välja valida 2--3 agentuuri, kelle tööd on talle kõige enam silma jäänud ning mis firmajuhi arvates võiks sobida firma stiiliga.
Agentuuri valides soovitab Osolin silmas pidada ka seda, kas tahetakse kohandada sissetoodud kauba reklaami Eesti turule või vajab toode imago kujundamist nullist alates.
Alo Streimann räägib, et AS Standard valis reklaamiagentuuri Vatson & Vatson koostööpartneriks «vana tutvuse alusel». Tema arvamuse kohaselt on see üks kindlamaid viise vältida eksimist agentuuri valikul.
«Tundsin neid inimesi isiklikult juba pikemat aega,» jutustab Streimann. «Minu arvates on väga tähtis, et agentuuri saab täielikult usaldada; et nad oleksid kursis ka firma sisemise küljega.»
Tallinna Piimatööstuse ASi marketingidirektor Mart Nilson, kellel enda sõnul pole häid tuttavaid üheski reklaamiagentuuris, tegi valiku ASi Division kasuks pärast läbirääkimisi 4--5 reklaamibürooga. «Seejuures pidasime silmas agentuuride varasemaid töid, eelkõige aga nende originaalsust,» selgitab ta.
Kui ettevõte on leidnud sobiva agentuuri, kerkib üles järgmine küsimus, mida reklaamiagentuurid formuleerivad tavaliselt küsimusega: «Kui suur on teie reklaami investeering?»
Osolini kinnitusel tekitab nimetatud pöördumine kogenematus firmajuhis sageli paanika ja enamik küsib seepeale: «Aga kui suur see peaks olema?» Agentuuri vastus on tavaliselt -- nii suur kui võimalik, lisab Osolin.
ASi Microlink marketingijuht Janek Oblikas kinnitab, et nende firma puhul moodustab reklaamiraha teatud protsendi käibest. Ta märgib samas, et ei pea kindla protsendi arvutamist kõige õigemaks mooduseks. «Reklaami tuleb teha selleks, et kaupa ostetaks,» ütleb Oblikas. «Seega peaks tegema reklaami vastavalt vajadusele -- ka tulevase kasumi arvelt.»
Osolin ütleb, et enne agentuuri poole pöördumist peab firma kindlasti teadma, mida ta soovib reklaamida, kui palju raha on ta nõus sellesse kampaaniasse investeerima ja mida ta loodab seeläbi saavutada.
Hetkel kuum
7 kontrollküsimust: kas käitud ettevõtjana õigesti?
Kui reklaamiagentuur ja firmajuht on pidanud nõu kampaania korraldamise tingimuste üle, võib firmajuhti tabada üllatus -- agentuur keeldub koostööst.
Osolini sõnul on agentuuril õigus valida, kas ta tahab teha ettevõttega koostööd või mitte. Äraütlemise põhjus võib olla ka see, et agentuuril on juba üks samas valdkonnas tegutsev klient, kes ei soovi, et agentuur teeks koostööd tema konkurendiga. «Võib ka olla, et pakkumine pole agentuuri jaoks lihtsalt huvitav,» sõnab Osolin.
Omaette probleem on ettvõtte jaoks reklaamiagentuuri vahetamine juhul, kui koostöö ei paku mingil põhjusel rahuldust.
«Reklaamiagentuuri vahetamine on nagu elukaaslase vahetamine -- kõik tuleb uuesti ümber õppida,» ütleb Coca-Cola Balti Jookide ASi reklaamidirektor Ave Peetri, kes hiljuti vahetas reklaamiagentuuri Age Kolme Karu vastu.