Kui Ford Mondeod Äripäeva autotesti pakuti, pani see algul õlgu kehitama, sest väliselt ei erine 1996. aasta Mondeo kuigivõrd 1993. aasta varakevadel müügisaalidesse jõudnud Mondeost.
Kui Mondeod kolm aastat tagasi tutvustati, kõlas etteheiteid, et auto on välimuselt liiga jaapanlik. Siiski peetakse Mondeot viimastel aastatel esitletud Fordidest kõige pretensioonitumaks, sest Fiesta, Escordi ja eriti Scorpio uuendatud näod on teeninud tunduvalt enam seinast seina arvamusi.
Täna mõjub Mondeo sisemus juba igavalt. Mõni ime, sest selle disain pärineb põhijoontes 1993. aastast, kui Mondeo turule tuli. Viimased Delta-modifikatsiooni muudatused puudutavad standardvarustuses ABS-pidureid ja TRACSi (libisemisvastane seade), 15-tolliseid velgesid, plüü?sisu ja elektrilisi peegleid.
Konkreetse testauto parim osa on mootor -- 2,5-liitrine 170hobujõuline V6. Lisaks gaasipedaalile juhib selle tööd silmnähtavalt ka elektroonika, mistõttu esialgu tekitab segadust, miks pöörded aeg-ajalt peale jäävad, kui jalg gaasipedaalilt tõsta. Mõnevõrra harjumatu, kui auto juhti üle kavaldama kipub. Tundub, et isemõtleva mootori väljatöötamisel on märgatav sõnaõigus olnud ka keskkonnakaitsjatel. Järsu ja lühikese käiguga gaasipedaal sobib hästi agressiivse sõidustiili harrastajatele.
2,5-liitrine Duratec VE-mootor on dünaamikast lugu pidavale oskavale autojuhile tõeline leid. Vajutad gaasi põhja ja kuuled, kuidas 170 hobust rakkesse asuvad ja auto vilinal edasi tormab. Tigedale minekule vastab samavõrra tige hääl, mis gaasipedaalile surudes muidu vaiksest mootorist kostab.
Seni Äripäevas testitud autodest vastab konkreetsele Mondeole nii suuruselt kui iseloomult kõige paremini Alfa Romeo 155. Tõsi, tol autol oli 2-liitrine 150hj mootor, kuid nii kiirus- kui kiirendusnäitajad olid enam-vähem samas suurusklassis. Siiski võimaldab Mondeo 2,5-liitrine mootor suuremat sõidumõnu kui Alfa 2-liitrine jõuallikas. Mondeo kasuks räägib ka suurem siseruum (Mondeo teljevahe on Alfa omast 165 mm võrra suurem). Miinuseks on aga hind, mis Mondeol ulatub 311 tuhande kroonini (lisada tuleks veel raadio maksumus, sest see testautol puudus).
Ka võiks «24-klapi Mondeo» väliselt nn tava-Mondeost rohkem erineda, sest sama nägu on ka pisikese, 1,6-liitrise mootoriga auto, mis peaks oma olemuselt (ka hinnalt) olema hoopis midagi muud.
Ehkki Mondeo on ülemise keskklassi auto, tundub, nagu oleks tegu tõeliselt suure autoga. See tunne säilib ka suurtel kiirustel, kuid paaril korral jäi siiski mulje, et suure mootori tõttu on pisut paigast esi- ja tagaosa kaalujaotus. Tagaosa tundub võrreldes esiosaga olevat suhteliselt kerge ja see kipub järsemate manöövrite korral auto tagaosa vibama võtma. Kuival asfaldil ei ole see probleem, ei tea, kuidas oleks efekt lumel.
24-klapi Mondeo võimaldab kuni 225 km/h kiirust. Seega sobib ta pigem kiiruspiiranguteta Saksamaa autobahn'idele kui Eesti auklikele ja lainetavatele 90 km/h kiirust lubavatele teedele.
Algaja autojuht unustab linnas sõites tõenäoliselt ära käiguvahetuse, sest pole erilist vahet, kas sõita teise, kolmanda või neljanda käiguga. Auto kiirendab rahuldavalt ka neljanda käiguga, teise käiguga kõristades on mootor aga nii vaikne, et tahhomeetrile pilku heitmata küll aru ei saa, et käiku vahetada tuleks. Tagaistmel istudes leiti siiski, et teekonarused ja õhu vihin teevad seal liiga suurt lärmi.
Ka võiks olla võimalus esiistmeid pisut enam allapoole lasta, sest pikemal juhil ulatub pea vastu lage. Istmed on aga väga mugavad.
Hiljuti testis Äripäev uut Ford Fiestat, mida on ka mini-Mondeoks nimetatud. Võrdlus on tabav, sest neil kahel autol on peale perekonnanime nii mõndagi ühist. Sarnane on näiteks armatuurlaua kuju, kuid Fiestal mõjus see uuemale mudelile kohaselt värskemalt. Tuttav on ka istmesoojenduse nupp, mis on Mondeol paremini paigutatud kui Fiestal, kus istme alla peidetud nupu sisse- või väljalülitamisest sai aru vaid kompimismeetodil. Mondeol saab ühe pilguga selgeks, mis asendis lüliti on.
Nagu Fiestal, nii jookseb ka läbi Mondeo esiklaasi kütteelemendi peenike niit, mille efektiivsuses polnud soojade ilmade tõttu võimalik veenduda.
Hinde panemine osutus raskeks ülesandeks. Seekord kaheksa palli, kuid usun, et meist pisut konservatiivsemad autofännid annaks kindlasti palli rohkem.
Erksa ja võimsa mootori eest võiks rahumeeli kümne anda. Paraku ei koosne auto ainult mootorist, mistõttu kolme aasta vanune disain ja soolasevõitu hind tõmbavad hinde alla. Midagi pole parata, uuemad ja nooremad konkurendid mõjuvad täna efektsemalt. Ford on aga asjast isegi teadlik ja parandab kindlasti asja veel sel aastal esitletava uue Mondeoga.
Aasta auto 1994 -- Ford Mondeo, mida kohe 1993. a kõlavalt maailmaautoks tituleeriti, kannab USAs Ford Contouri või Mercury Mystique'i nime. Huvitav vahemärkus -- Mondeo näol on tegu Eesti «rahvaauto» Ford Sierra otsese järeltulijaga.