• OMX Baltic−0,17%299,54
  • OMX Riga−0,12%888,37
  • OMX Tallinn0,11%2 063,48
  • OMX Vilnius−0,02%1 207,48
  • S&P 5000,32%6 263,7
  • DOW 300,53%44 254,78
  • Nasdaq 0,25%20 730,49
  • FTSE 100−0,13%8 926,55
  • Nikkei 225−0,04%39 663,4
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,86
  • GBP/EUR0,00%1,15
  • EUR/RUB0,00%91,06
  • OMX Baltic−0,17%299,54
  • OMX Riga−0,12%888,37
  • OMX Tallinn0,11%2 063,48
  • OMX Vilnius−0,02%1 207,48
  • S&P 5000,32%6 263,7
  • DOW 300,53%44 254,78
  • Nasdaq 0,25%20 730,49
  • FTSE 100−0,13%8 926,55
  • Nikkei 225−0,04%39 663,4
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,86
  • GBP/EUR0,00%1,15
  • EUR/RUB0,00%91,06
  • 05.07.96, 01:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Hulgiturul on raske rohkem kasumit teenida

Toidukaupade hulgifirmade tipp on püsinud mitu aastat sama, kasumit ja turuosa on neil aga raske suurendada.

«Edukamad on alkoholi edasimüüjad, siis tööstuskaupade ja kolmandaks toidukaupade hulgifirmad,» järjestab Abe Rahvusvahelise ASi tegevdirektor Jüri Vips.
«Toidukaupade hulgiturul on ka Soome kapitali osatähtsus suur ja tihtipeale arendavad nad siin vaid paariprotsendilist marginaali,» lisab Vips.
Hoolimata konkurentsist siinsel turul pole ASi Agrosif kõrval teisi suuri hulgifirmasid lähemal ajal tõenäoliselt pankrotti minemas. Samas muutub kasumi ja oma turuosa suurendamine tihedas konkurentsis järjest raskemaks.

Artikkel jätkub pärast reklaami

«Sellel aastal keegi suurtest ära ei kuku, võib olla edaspidi, kui läheb tõsisemaks löömaks,» prognoosib suurima hulgifirma ETK Hulgi tegevdirektor Rudolf Kuldkepp.
«Suuri hulgifirmasid ei mahu Eestisse nii palju,» tõdeb ta. Kuldkepi sõnul pole välistatud ka mõne hulgifirma ühinemine.
Mitmed hulgifirmad tõmbavad sellel aastal pisut koomale toidukaupade nimistut või võtavad juurde tööstuskaupu, sest sellelt saab suuremat kasumit. Jüri Vipsi sõnul on lisaväärtuse seisukohalt tööstuskaupadega märksa tulusam kaubelda kui toidukaupadega.
«Deodorandi omahind on viis krooni, aga müüa saab seda 40 krooniga,» näitlikustab Vips. Toiduainetele nii suurt juurdehindlust panna ei saa, lisab ta.
«Aasta-kaks tagasi, kui Abe oli tööstuskaupade osas eriti edukas, oli meie rentaablus tunduvalt kõrgem kui teistel,» tunnistab Vips, kelle firma müüb kaupa Abestocki kaubamärgi all. «Tookord võis võrrelda kümnemiljonilist tööstuskaupade käivet 30 miljoni kroonise toidukaupade käibega,» lisab ta.
OÜ Jungent, kes seni kauples alla paarisaja erineva toidukauba nimetusega, võttis mais hinnakirja ka tööstuskaubad. «Leidsime, et toidukaupade müügikäivet vaikselt tõstes tuleb sisse sõita ka esmatarbekaupadega,» räägib Jungenti müügidirektor Peep Vain. Aasta lõpuks peaksid tööstuskaubad moodustama kuni viiendiku Jungenti müügikäibest.
ASi Smarten müügimaht suurenes eelmisel aastal kaks korda ja firma käive ulatus kolmesaja miljoni kroonini. «Võitsime langejate arvelt turgu juurde,» iseloomustab Smarteni tegevdirektor Armin Kõomägi.
Selleks, et käesoleval aastal käivet veel 50 miljoni krooni võrra kasvatada, tahab Smarten täiustada juhtimist. «Muutus tuleb sortimendi juhtimises ehk teisisõnu, inimesed, kes enne tegelesid konkreetsete tarnijatega, tegelevad nüüd kaubagruppidega.»

Artikkel jätkub pärast reklaami

Võimsad toidukaupade tootjad, kes panevad suurt rõhku reklaamitoele, hakkavad Jüri Vipsi sõnul tasapisi Eestis oma allüksusi looma. «Enda eest väljas olles tahavad nad kogu kasumi endale võtta ja võimalikult vähe jätta hulgimüüjatele,» kommenteerib ta.
Tarnijad hakkavad Vipsi sõnul kokku mängima väikeste hulgimüüjatega, kes saavad endale lubada väiksemaid müügikulusid ja kitsalt margikauba vahendamist. Nii kaotas Abestock hiljuti Colgate'i hambapasta maaletooja õigused väiksemale hulgifirmale AS Mobec, kes sai Abe asemel maaletoojaks ka Unileveri pesupulbritele Omo ja Surf.
Olla margitoodete valdaja on siiski kasulik, kinnitab Peep Vain. Ta sõnab, et 85 protsenti Jungenti käibest tuleb sellest, mida firma müüb Eestis n-ö ainuesindajana. Sellepärast saab Jungent endale lubada ka tagasihoidlikku kaubanimistut võrreldes teiste suurte hulgifirmadega. Pangalaenuta ei saa hakkama
Keskmine maksetähtaeg, mida hulgifirmad jaemüüjatele annavad, on 20--30 päeva. See eeldab, et hulgifirma ise peab palju lühiajalist laenu võtma või sõlmima tarnijatega krediteerimislepinguid.
«Päris tarnija krediidiga välja ei tule,» tunnistab Armin Kõomägi. Tema sõnul on tavaline, et hulgifirma võetud laenud ületavad firma omakapitali.
Jungenti finantsjuht Indrek Võitra räägib, et firma pole kunagi kartnud laenu võtta, küsimus on vaid selles, palju antakse. «Laenuvajadus on meil väga suur, oleme ilmselt suurim hulgifirmast laenaja,» lausub ta. Jungentil on sellel aastal plaanis võtta laenu veel vähemalt viis miljonit krooni.
Tagatiseks annavad hulgifirmad, kellel tavaliselt endal puudub korralik kinnisvara (v.a ETK Hulgi), kas kommertspandina kaubavarusid või debitoorseid võlgnevusi, st nõudeid, mis neile kauba eest võlgu ollakse.

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 0 p 6 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele