Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Raudtee erastamine venib
RE Eesti Raudtee haldusnõukogu liige Mati Prints ütles, et ASi Eesti Raudtee asutamisdokumendid esitati Tallinna äriregistrile juba 14. augustil, kuid seni pole registrikannet veel tehtud. Ta lisas, et Eesti Raudtee erastamise seisukohalt oleks vaja registrikanne teha võimalikult ruttu.
Vastavalt valitsuse kinnitatud Eesti Raudtee erastamiskavale moodustatakse ettevõtte baasil neli tütaraktsiaseltsi, mille aktsiad hiljem erastatakse. Erinevate aktsiaseltside eesmärk on Tallinna elektriraudtee haldamine, reisijateveo korraldamine, veeremi ja veduripargi haldamine ning kaubavedude korraldamine. Eesti Raudtee kaubavedude vastu on suurt huvi üles näidanud välisinvestorid.
Lisaks neljale tütaraktsiaseltsile kavatseb riik erastada ka Eesti Raudtee varade baasil moodustatud ASi Edelaraudtee ja 49 protsendi suuruse osaluse Eesti Raudtee tehnilise seisukorra eest vastutavas ASis EVR Koehne.
Mati Printsi sõnul on seni kõige suuremat segadust tekitanud linnalähiliiklust korraldava Tallinna elektriraudtee edasine saatus. Ta ütles, et elektriraudtee üleandmine Tallinna linnale on takerdunud, kuna linnavalitsus pole elektriraudtee haldamiseks veel valmis.
Eesti raudteeseaduse on välja töötanud Inglise firma Denton Hall, kellelt tellisid selle töö Euroopa Liidu abiprojekt Phare ja Prantsusmaa pank CCF. Inglased valisid oma koostööpartneriks Eestis advokaadibüroo Concordia, mida juhib endine justiitsminister Urmas Arumäe.
Raudteeseaduse alusel asub tööle reguleeriv struktuur, mis hakkab erastatud raudteeüksustes esindama riigi huve, selgitas erastamisagentuuri infrastruktuuri ettevõtete erastamise peaspetsialist Avo Annus. Näiteks hakkab see struktuur litsentseerima raudtee operaatorfirmasid, rääkis Annus. Tema sõnul võiks see struktuur sarnaneda erastamisagentuuri nõukoguga.
Annus ütles, et enne, kui valitsus ja riigikogu pole raudteeseadust heaks kiitnud, ei saa Eesti Raudtee erastamisega alustada. «Loodetavasti võtab riigikogu raudteeseaduse vastu järgmise aasta keskpaigaks,» lausus Annus.
Annus ütles, et Eesti Raudtee erastamine on seni Eestis toimunud erastamistest ja erastamisel olevatest ettevõtetest juriidiliselt kõige põhjalikumalt ette valmistatud.
Annuse sõnul on vale rääkida, et Eestis pole raha investeeringute tegemiseks, mida vajavad Eesti Raudtee tütarfirmad. «Tuleb vaid luua tingimused, sest Eesti Raudtee puhul ei investeerita ainult aktsiatesse, vaid ka perspektiivsesse majandusharusse,» rääkis ta.
RE Eesti Raudtee eelmise aasta netokäive oli 756,8 miljonit krooni ja kasum 1,3 miljonit krooni. Ettevõtte bilansimaht oli aastavahetuseks 841,9 miljonit krooni.