• OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 2250,06%39 810,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,85
  • OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 2250,06%39 810,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,85
  • 03.11.98, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Veondus keelu alla

Eesti autoveonduse must olevik on jõudnud teede- ja sideminister Raivo Vareni. Ministri töölaual on Eesti rahvusvaheliste autovedajate assotsiatsiooni (ERAA) peasekretäri Toivo Kuldkepi kiri, milles palutakse peatada uutele veondusettevõtjatele litsentside väljastamine ja aktiviseerida tegevust Poolalt täiendavate veolubade saamiseks.
Keelustada uute rahvusvaheliste vedudega tegelevate ettevõtete tekkimine on väär ega sobi kokku turumajanduse põhimõtetega, kuid autovedajate nõudmine, et riik pingutaks Poola teelubade juurdehankimisega, et luua autovedajatele sobiv ettevõtluskeskkond, on õigustatud.
ERAA palve peatada kuueks kuuks uutele veondusettevõtetele litsentside väljastamine, sest pakkumine rahvusvahelisel autoveondusturul ületab nõudlust, ei ole põhjendatud. ERAA viitab Euroopa Liidu määrusele, mis lubab maanteetranspordi kriisi korral piirata uute vedajate juurdepääsu veoturule. Venemaa kriis polegi tööd ära võtnud ainult Eesti vedajatelt, vaid ka teiste Euroopa riikide veofirmadelt, aga ei Euroopa Liit ega ka Läti ja Leedu pole seetõttu turumajandusele piiranguid rakendanud. Piirangud ei too tagasi ka kaotatud tööd.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Riigi ülesanne on luua oma ettevõtetele sobiv ärikeskkond. Autoveonduses kuuluvad sinna alla ka teeload. Poola transiitlubade puuduse tõttu ei saa Eesti vedajad Venemaa turu äralangemisel teostada vedusid ka Kesk-Euroopasse (näiteks Skandinaaviast). Poolast ümbersõitmiseks pole alternatiivset teed -- Ukraina kasutamine on kallite teelubade tõttu (0,34 dollarit/km) mõeldamatu.
Raivo Vare ei tohi valida lihtsamat võimalust ja kirjutada valmis määrust, mis lõpetab uute veofirmade tekke. Selle asemel tuleb luua vedajatele töötingimused ning rakendada diplomaatilised võimalused Poolalt teelubade hankimiseks. Seda enam, et Poolal pole arvestatavat põhjust keeldumiseks -- pole ju Eesti vedaja konkurent Poola vedajale, kes ei vea Kesk-Euroopasse kaupa Eestist või Skandinaaviast.

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 11 p 12 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele