Eesti autoveonduse must olevik on jõudnud teede- ja sideminister Raivo Vareni. Ministri töölaual on Eesti rahvusvaheliste autovedajate assotsiatsiooni (ERAA) peasekretäri Toivo Kuldkepi kiri, milles palutakse peatada uutele veondusettevõtjatele litsentside väljastamine ja aktiviseerida tegevust Poolalt täiendavate veolubade saamiseks.
Keelustada uute rahvusvaheliste vedudega tegelevate ettevõtete tekkimine on väär ega sobi kokku turumajanduse põhimõtetega, kuid autovedajate nõudmine, et riik pingutaks Poola teelubade juurdehankimisega, et luua autovedajatele sobiv ettevõtluskeskkond, on õigustatud.
ERAA palve peatada kuueks kuuks uutele veondusettevõtetele litsentside väljastamine, sest pakkumine rahvusvahelisel autoveondusturul ületab nõudlust, ei ole põhjendatud. ERAA viitab Euroopa Liidu määrusele, mis lubab maanteetranspordi kriisi korral piirata uute vedajate juurdepääsu veoturule. Venemaa kriis polegi tööd ära võtnud ainult Eesti vedajatelt, vaid ka teiste Euroopa riikide veofirmadelt, aga ei Euroopa Liit ega ka Läti ja Leedu pole seetõttu turumajandusele piiranguid rakendanud. Piirangud ei too tagasi ka kaotatud tööd.
Riigi ülesanne on luua oma ettevõtetele sobiv ärikeskkond. Autoveonduses kuuluvad sinna alla ka teeload. Poola transiitlubade puuduse tõttu ei saa Eesti vedajad Venemaa turu äralangemisel teostada vedusid ka Kesk-Euroopasse (näiteks Skandinaaviast). Poolast ümbersõitmiseks pole alternatiivset teed -- Ukraina kasutamine on kallite teelubade tõttu (0,34 dollarit/km) mõeldamatu.
Raivo Vare ei tohi valida lihtsamat võimalust ja kirjutada valmis määrust, mis lõpetab uute veofirmade tekke. Selle asemel tuleb luua vedajatele töötingimused ning rakendada diplomaatilised võimalused Poolalt teelubade hankimiseks. Seda enam, et Poolal pole arvestatavat põhjust keeldumiseks -- pole ju Eesti vedaja konkurent Poola vedajale, kes ei vea Kesk-Euroopasse kaupa Eestist või Skandinaaviast.