Magnum suurim erakondade toetaja valimistel

Magnum Grupi juhatuse liikme Margus Linnamäe sõnul on firma kogu aeg Isamaaliitu toetanud ja kavatseb seda teha ka edaspidi. «Olen ka ise Isamaaliidu liige, nii et midagi kummalist selles pole,» ütles Linnamäe. Summa suurust selgitas ta asjaoluga, et võrreldes eelmiste valimistega on kõvasti kasvanud erakondade kulutused.

Tublisti toetasid Isamaaliitu tavapärased sponsorid AS Norma ja tema tuumikaktsionär Norma Grupp.

Kõige agaram eraisikust annetaja oli valimiste eel ASi Pakterminal nõukogu esimees Aadu Luukas, kes toetas 100 000 krooniga Koonderakonda, Isamaaliitu, Mõõdukaid ja Keskerakonda. Teine suurärimees Jaan Manitski andis sama suure summa Isamaaliidule ja Mõõdukatele.

Valimiskomisjonile esitatud aruande kohaselt on suurima sponsorsumma välja käinud küll Reformierakonnale kuuluv OÜ R-Hooldus, kuid mitme allika väitel on selle firma 2,1 mln kroonise annetuse taga sponsorid, kes ei soovi oma nime avalikku seotust Reformierakonnaga.

Erakondade rahastajatest üllatas ka OÜ Cordiale, kes andis Maarahva erakonnale 354 000 krooni. Krediidiinfo andmetel tegeleb ettevõte muuhulgas jae- ja hulgikaubandusega, ekspordi ja impordiga, toitlustamise, pagaritoodete valmistamise ja autode rentimisega. 10 000kroonise põhikapitaliga firma telefonil vastab kauplus. Maarahva erakonna peasekretär Andres Varik kinnitas, et selline firma on olemas, kuid rohkem ei oska ta midagi öelda. «Seda peab küsima Villu Reiljani käest, tema tegeles selle firmaga ja mina ülejäänutega,» selgitas Varik.

Mõõdukatele läks üks koht riigikogus 3,6 mln kroonise valimiseelarve juures kõige vähem maksma. Erinevalt teistest erakondadest olid Mõõdukate põhisponsorid fondid. Johannes Mihkelsoni fond toetas Mõõdukaid 368 700 krooniga ja Olof Palme Center 262 605 krooniga.

Mõõdukate peasekretäri Lembit Lutsu sõnul on Johannes Mihkelsoni fond asutatud sotsiaaldemokraatide poolt, kellest hiljem said Mõõdukad. Fond tegeleb koolitusprojektidega ja suur hulk raha erakonnale andmiseks saadi Lutsu väitel kokku tänu sellele, et «mitmesuguste lääne fondidega on sõlmitud erinevaid lepinguid.»

Olof Palme Center on Lutsu sõnul aga Rootsi sotsiaaldemokraatide välisilmaga suhtlemise kanal, mis tegeleb poliitiliste projektide toetamisega terves maailmas.

Keskerakonna eelarve oli oodatult suurim -- 7 mln krooni, millest kulus Keskerakonna peasekretäri Küllo Arjakase sõnul 6,4 mln krooni reklaamile. «Meil oli kaks valimiseelarve varianti,» ütles Arjakas. «Esimene umbes 3,5 mln kroonine ja teine kallim, mis kokkuvõttes siis ka tuli.»

Suur osa oli Keskerakonna eelarves eraisikute annetustel, mille täpne suurus selgub pärast valimisaruande avalikustamist valimiskomisjoni poolt. Suurim eraisiku annetus Keskerakonnale oli 200 000 krooni ja väikseimad 300kroonised.

Keskerakonna reklaamikampaaniat aitas ette valmistada AS Idea AD, kellega Keskerakond tegi koostööd juba 1996. a kohalike valimiste ajal. Tõenäoliselt on Idea ka riigikogu valimistelt kõige rohkem teeninud reklaamifirma.

Suuruselt teise eelarvega Reformierakonna koostööpartner Brand Sellers DDB sai erakonna valimiskulutustest endale 4,3 mln krooni.

Valimistel 3,8 mln krooni kulutanud Koonderakonnale koos Maaliidu ning Pensionäride ja Perede erakonnaga läks üks koht riigikogus maksma üle poole miljoni krooni. Koonderakonna valimistoimkonna juhi Aivar Ojavere sõnul olid erakonna põhisponsorid Valga Group, AS Mainor ja AS ESS, kuid täpsete summadega valimisaruande peab avalikustama valimiskomisjon.

Kõige odavamalt ajasid valimistel läbi vene erakonnad. Ühendatud Rahvapartei kulutas valimisteks veidi üle miljoni ja riigikogust välja jäänud Vene Erakond Eestis vaid 600 000 krooni.

Valimisaruandeid sai valimiskomisjonile esitada eile õhtuni. Täna vaatab komisjon aruanded läbi, vajadusel täpsustab ning avalikustab täies mahus homme.

Hetkel kuum