26 aprill 1999

Maksuvaba riik varjab lukskaatri omanikku

ASi Pressinvest juhatuse esimees Margus Mets pole oma firmale kuuluvat kaatrit välismaale registreerinud. Kaater on vana ja tema väärtus on võrdne hea sõiduauto omaga. Metsa sõnul ei ole mõtet hakata vähem kui pool miljonit krooni maksvat kaatrit registreerima maksuvabas piirkonnas. Odava kaatri registreerimiskulud on suhteliselt kõrged.

Ka kallimate ja suuremate kaatrite puhul pole rahalist kokkuhoidu. Veeteedeameti laevaregistri osakonna juhataja Ants Läänesaare kinnitusel on Eesti käibemaksuseaduse kohaselt üle üheksameetrised veesõidukid käibemaksuvabad. Ka registrimaks on väikelaevadel (pikkus alla 12 meetri) vaid 300 krooni ja suurematel laevadel 2000 krooni.

Pirita paadipoe IMK Marine omanik Koit Ann lubab endale kuuluvaid ja oma müüdavaid kaatreid varsti siiski hakata kandma välismaa laevaregistritesse. Eesti registrisse kandmine on muutunud bürokraatlikuks. Registrisse kantavat veesõidukit peab mitu korda näitamas käima ning sõidukil peab olema tehtud tehnoülevaatus. «Kui järgida kõiki varustuse nõudmisi, mis kaatril peab kaasas olema, tuleks võtta järelkäru,» kurdab Koit Ann.

Kui keegi ostab paar miljonit krooni maksva kaatri, ei ole tal tavaliselt selleks kasutada avalikku valget raha, mille eest on Eesti riigis makstud kõik tulumaksud. Üldjuhul on see raha offshore-firma nimel. Ka laev registreeritakse offshore-firma nimele ja laeva ostja saab laeva kasutamiseks firmalt volituse. Sellist skeemi kasutades ei saa maksuamet kaatri ostjat süüdistada, et inimene on oma tulu varjanud, kuna pole võimalik tõestada, kellele offshore-firma kuulub. Registreerime taoliselt aastas 5--10 lõbusõidukaatrit.

Kaatrite ja jahtide registreerimisega maksuvabades piirkondades ei oska ma mingeid erilisi probleeme näha. Inimene moodustab maksuvabas piirkonnas offshore-firma ning on selle firma kaudu kaatri omanik. Ei usu, et sadamates tulenevalt kaatri registreerimise kohast mingeid probleeme tekib.

Laevade osas on olukord teistmoodi, sest laevad on kommertsalused, mis omavad teenistust. Probleeme võib tekkida rahvusvahelise transpordiametiühingute liiduga (ITF).

Hetkel kuum