Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Riik tahab maanteed korda teha

    Valitsuse eelnõu kohaselt kavatseb riik laenata Euroopa Investeerimispangalt tee-ehituseks 234 miljonit krooni tagasimakse tähtajaga 18 aastat. Ülejäänu katab riik esialgu eelarvest, kuid taotleb tagastamatut abi Euroopa fondidest. Selleks peab riik omafinantseerima vähemalt 25% ehk 100 mln krooni. Kogu maanteeprojekti maksumus on 673 miljonit krooni.
    Eesti taotleb teede ehituseks raha Euroopa Liidu infrastruktuuri fondi ISPA ja teiste fondide kaudu. Seni on Eesti saanud Euroopa fondidelt abi kuni 470 miljoni krooni eest aastas, järgmisel aastal abiraha kahekordistub.
    Euroopa Investeerimispangast võetava laenu tagasimaksmisel tuleb esimese viie aasta jooksul tasuda vaid laenuintresse, mis on praegu umbes 6 protsenti aastas.
    Rahandusministeeriumi välislaenude ja välisabi osakonna juhataja Agate Dalton ütles, et Euroopa pangad on huvitatud kümne peamise Euroopa transiittee hulka kuuluva Via Baltica kordategemisest, mistõttu on tegemist väga odava laenuga. «Tavaliselt ei soostu pangad isegi lühiajaliste laenude puhul nii soodsa intressiga,» lausus Dalton.
    Maanteeprojekti raames on kavas uuendada 93 kilomeetrit Tallinna--Ikla maantee asfaltkatet, rekonstrueerida 15 kilomeetrit neljarealist ja 93 kilomeetrit kaherealist sõiduteed Tallinna--Narva maanteel. Samuti soovib maanteeamet uuendada ja ehitada välja Pärnu ja Jõhvi linna ümbersõiduteed ning rekonstrueerida Pärnu jõe sild. Projekt võtab aega kolm aastat.
    Riigikogu majanduskomisjoni esimees Andres Lipstok ütles, et teede renoveerimine viib Eesti riigimaanteed Euroopa Liidu infrastruktuuriga samale tasemele. Praegu on tema sõnul suureks probleemiks riigimaanteede ebapiisav läbilaskevõime. Lipstoki sõnul hakatakse kolmandat suuremat magistraali, Tallinna--Tartu kiirteed ehitama 2001. aastal. Praegu käib töö kiirtee projekti kallal.
    Rahvusvaheliste bussivedudega tegeleva MootorReisi ASi juhatuse esimees Hugo Osula ütles, et kõik kolm Eesti transiitteed on kehvas seisus, eriti ohtlikud on Jõhvist Narva poole ja Pärnust Iklasse suunduvad teelõigud. «Riik võib teede kordategemiseks laenu võtta, kuid küsitav on, kas riik suudab tagada maanteede pideva hoolde,» sõnas Osula.
    Maanteede ühe kilomeetri tavahoole maksab kuni 30 000 krooni aastas. Enam kui 16 000 kilomeetrit riiklikke teid vajab hooldeks igal aastal kuni 480 miljonit krooni.
    Maanteeameti asedirektor Aleksander Kaldas ütles, et riigiteede hoole on olnud alafinantseeritud alates 1992. aastast. Järgmisel aastal võib suureneda maanteede eelarve seoses uue teeseaduse jõustumisega, mille kohaselt kuni 75 protsenti mootorikütuse ja mootorsõiduki aktsiisist läheb maanteede korrashoiuks.
    Välislaenuseaduse kohaselt võib Eesti võtta aastas laenu 15 protsendi ulatuses jooksva aasta eelarve mahust. Tänavu on see summa umbes 2,6 miljardit krooni. Riigi lubatud välisvõla suurus on 13 miljardit krooni.
    Eesti riigi koguvõlg on praegu 3,7 miljardit krooni, millest on garanteeritud välislaene 767,4 miljonit krooni. Laenude tagasimaksed moodustavad tänavu riigieelarvest üle 300 miljoni krooni. Agate Daltoni sõnul teeb see vähem kui 2 protsenti riigieelarvest, mis on tavatult väike ning riigi maksevõimet ei pärsi.
    Otsuse kavandatava laenulepingu heakskiitmise kohta teeb riigikogu reedel. Seejärel läheb laenuleping vormistamisele ja riigikogusse ratifitseerimiseks.
    Autor: Anu Jürisson
  • Hetkel kuum
Raivo Hein: sotsid valetavad alati, aga jõudu neile Tallinnas! Vene- ja Savisaare-aegsetel lahendustel olgu lõpp
Kuulates linnaelanike, ettevõtjate ja asjatundjate häält, on nüüd võimalik kujundada Tallinnast kaasaegsem ja elamisväärsem linn võrreldes senise bütsantslikkusega, kirjutab ettevõtja ja investor Raivo Hein vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Kuulates linnaelanike, ettevõtjate ja asjatundjate häält, on nüüd võimalik kujundada Tallinnast kaasaegsem ja elamisväärsem linn võrreldes senise bütsantslikkusega, kirjutab ettevõtja ja investor Raivo Hein vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Balti aktsiad jätkasid tõusulainel
Neljapäeval sai sel nädalal alanud Balti aktsiate tõus jätku, kui Balti koondindeks Baltic Benchmark kerkis 0,36%.
Neljapäeval sai sel nädalal alanud Balti aktsiate tõus jätku, kui Balti koondindeks Baltic Benchmark kerkis 0,36%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Teabevara on nagu ülikool
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Swedbank kaotas kasumit vähem kui SEB
Eesti kahe suurema panga tulemusi vaadates on näha, et Swedbanki kasum kahanes esimeses kvartalis vähem kui SEB-l.
Eesti kahe suurema panga tulemusi vaadates on näha, et Swedbanki kasum kahanes esimeses kvartalis vähem kui SEB-l.
Bolt lobistas Eesti kaudu vastuseisu Euroopa platvormide direktiivile Lisatud Bolti kommentaar
Tänavu vastuvõetud platvormitöö direktiivile seisis Eesti alul raevukalt vastu, mida kujundas Bolt ja esitles majandusministeeriumile isegi kirju, mida Eesti võiks esitada enda seisukohtade pähe.
Tänavu vastuvõetud platvormitöö direktiivile seisis Eesti alul raevukalt vastu, mida kujundas Bolt ja esitles majandusministeeriumile isegi kirju, mida Eesti võiks esitada enda seisukohtade pähe.