Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Lääne oskusteave kaalus kodumaise üle
Peamiseks põhjuseks, miks Hansapank Eesti reklaamibüroodele konkurssi ei korraldanud, toob pank selle, et Eestis on kogemusi finantsteenuste kaubamärgi loomiseks veel vähevõitu. Hansapanga turunduse ja suhtekorralduse divisjoni juhi Kristi Liiva sõnul sai Hansapank Norra firmalt Scandinavian Design Group know-how, mida Eestis ei ole.
Havera Grupi juhatuse liige Ants Lusti ütleb, et Eesti tellijad üldjuhul ei oskagi konkursse korralda, sest ei osata reklaamibüroole piisavalt arusaadavalt ja läbimõeldult ülesandeid püstitada. Norra firma aga suutis Hansapangale kui tellijale end atraktiivselt müüa.
Põhja-Euroopa suurima kaubamärgi arendaja Scandinavian Design Groupi valis Hansapank kolmel põhjusel: nad pakkusid kogemust, tulevikunägemust ja fokuseeritust.
Ligi aasta väldanud kaubamärgi uuendamise protsessis, sealhulgas logovahetus, kulutas Hansapank 2/3 ajast analüüsidele. Kristi Liiva ütleb, et pank oli protsessi vedaja ja Scandinavian Design Group katalüsaator.
Kokku läks kaubamärgi uue olemuse väljatöötamine Hansapangal maksma 1,7 miljonit krooni, millest otseselt disaini peale kulus üle 700 000 krooni.
Ants Lusti sõnul oleks Eesti reklaamibüroo selle töö teinud umbes kümme korda odavamalt. 170 000 krooni eest teeks kohalik reklaamibüroo valmis logo nii pangale kui ka tema tütarfirmadele koos tunnusgraafika ja kasutamisjuhistega. Nii näiteks on Inorek & Grey välja töötanud Alma kaubamärgi, mis on end naaberturgudel hästi sisse söönud ja eristub selgelt konkurentidest.
Optiva Pank kulutas uue kaubamärgi väljatöötamisele 300 000 krooni. Optiva Panga turukommunikatsiooni direktor Ranno Pajuri arvab, et peamine hinnavahe tuleneb kohalike ja n-ö Euroopa hindade erinevusest. Optiva Pank kasutas ühte lääne nõustajat Inglise firmast ERGO, kes alguses struktureeris protsessi ja siis lükkas selle käima. Ülejäänu tehti Eesti jõududega.
Välisnõustaja kasutamist põhjendab Ranno Pajuri sellega, et tal on teadmised uue identiteedi loomiseks, millest kodumaal jääb vajaka.
Reklaamibüroo Kontuur Leo Burnett kunstiline juht Henri Jääger märgib, et Eestis ei ole sellist disainibürood, kes pakuks tugevat kaubamärgi ülesehituse (brand building) süsteemi. Puuduvad oskused ning teadmised, kuidas terve turu ulatuses jõuliselt läbi suruda üheselt mõistetavat sõnumit.
Henri Jääger tunnistab, et siiski on Eestilgi tuua näiteid kodumaal loodud kaubamärkidest, mis on n-ö rahvusvaheliselt läbi löönud. Hansapank aga eelistas minna kindla peale välja. Uue näo loomisel lähtuti sellest, et lahendus oleks konkurentsivõimeline 5--10 aasta perspektiivis.