Laevafirmad arvutavad kahjusid kokku

1. juulil maksuvaba kaubanduse lõpetamise puhul kirjutas Rootsi ärileht Dagens Industri oma juhtkirjas: «Maksuvaba kaubamüük reisilaevadel on olnud rahvalik vaba aja veetmise vorm enam kui 40 aastat. See sai alguse samal ajal kui algas Rootsi väliskaubanduse laienemine pärast sõda. Laevandus oli Rootsi tööstuse industrialiseerumise üks tahke ja nüüdseks on see lõpetatud peatükk.»

Rootsi ja Soome vahelises laevaliikluses on juulis olnud reisijaid 10% vähem kui mullu samal ajal. Kõige rohkem on reisijate arv vähenenud Umeå ja Vaasa vahelisel liinil. Taani ja Saksamaa vahel on juulis olnud reisijaid vähem 20%, Rootsi ja Saksamaa vahel 8% vähem, Rootsi ja Taani vahel 4% vähem.

Need andmed ei hõlma Rootsi laevafirmat Stena Line. Dagens Industri andmeil kaotas Stena Line Göteborgi--Fredrikshamni ning Göteborgi--Kieli liinil juulis kokku 200 000 reisijat, võrreldes 1998. a juuliga. Kui need andmed paika peavad, tähendab see reisijate arvu 20--30% kahanemist. Laevafirmal Seacat oli juulis Göteborgi--Fredrikshamni liinil mullusest vähem 30 000 reisijat, mis teeb kaotuseks 28%.

Reisijate arvu alanemine ja maksuvaba müügi lõppemisest tingitud laevafirmade tulude kahanemine sunnib firmasid reise vähendama, ütleb Rootsi laevandusekspert Klas Brogren. Tema hinnangul kannatab selle läbi riigi eksport, kuna suur osa kaubavedudest toimub laevadega. «See näitab, et poliitikud pole aru saanud, missugust mõju maksuvaba müügi lõpetamine avaldab Rootsi väliskaubandusele,» selgitas ta.

Skandinaavia maades on kokku 70 reisilaevaliini. 13 neist on Euroopa Liidu riikide vahel ja maksuvaba kaubanduse lõpetamine on andnud hoobi eeskätt neile. Reise hakatakse vähendama just neid liinidel. Samal ajal on kasvanud reisijate arv 15 liinil, millest 12 on seotud ELi mittekuuluva riigiga. Neil liinidel oli reisijaid juulis 11% rohkem.

«See tähendab, et Läänemere reisilaevandus kujundatakse põhjalikult ümber,» prognoosis Klas Brogren.

Maksuvaba müügi lõpetamine Euroopa lennujaamades on tekitanud üksjagu segadust ja nad on rakendanud eri praktikat. Soome Vantaa lennujaamas on müügil nii maksuline kui maksuvaba alkohol -- maksuline ELi kodanikele ja maksuvaba ELi mittekuuluvate riikide kodanikele. Rootsi ja Taani lennujaamades maksulist kanget alkoholi müügil ei ole.

Suurbritannia lennujaamades oli maksulise alkoholi müük seni keelatud. Kuid tax free müügi lõppemise järel on sinna ilmunud maksuline viski, kusjuures Gatwicki lennujaamas on reklaamitud maksulist viskit äärmiselt odavalt.

Maksuvaba müügi katkemise järel sündinud segadused on asjatundjate arvates tingitud sellest, et kui 1991. aastal tehti Euroopa Liidus otsus tax free kaubanduse kaotamise kohta, loodeti riikide maksud selleks ajaks ühtlustada, kuid seda ei ole toimunud.

Maksuvaba müügi käive maailmas oli 1997. a 35,8 miljardit Eesti krooni. Enim müüdi tax free kaupu lennujaamades -- 6,84 miljardi krooni eest, järgnesid laevad (5 miljardit krooni) ja lennukid (1,8 miljardit krooni).

Aastail 1994--1997 kasvas maksuvaba müügi käive Euroopa Liidus 10 mld kroonilt 13,7 mld kroonile.

Autor: ÄP

Hetkel kuum