Millal jõuab ikkagi kätte see hetk, millal maksuamet taotleb maksumaksja karistamist vastavalt karistusseadustikule?
Karistusseadustik kehtib alates 1. septembrist ning selle järgi saab kedagi karistada alles nende tegude eest, mis on toime pandud pärast 1. septembrit. Varasemate süütegude puhul rakendatakse kriminaalkoodeksit eeldusel, et need teod on karistatavad ka karistusseadustiku järgi.
Kui ettevõtja esitab maksudeklaratsioonis valeandmeid, mis sellele järgneb?
On väga palju maksumaksjaid, umbes tuhat maksuameti töötajat ja lisaks veel 50 ametnikku maksupettuste uurimise keskuses. Kriminaalasju menetleme ikkagi alles siis, kui muud võimalused on ammendatud. Ja ressursside vähesuse tõttu oleme ka neid asju, mida saaks kriminaalkorras menetleda, menetlenud enamasti maksukorralduse seaduse järgi.
Kusjuures maksuotsus, mis asendab nüüd varasemat ettekirjutust, ei ole karistus, vaid maksukohustuse täitmise nõue. Karistus tähendab ikkagi mingi sanktsiooni kohaldamist, väärteo puhul siis rahatrahvi.
Kas rahatrahvi määramise alus aegub ka maksude puhul kahe aastaga?
Jah, aga maksu on võimalik määrata tagantjärele kuni kuus aastat maksudest tahtliku kõrvalehoidmise korral.
Karistusseadustiku järgi aegub teise astme kuritegu viie aastaga, ilmselt siis ka maksupettus?
Kuriteona ta küll aegub, kuid maksu on võimalik ikkagi tagantjärele kuue aasta jooksul määrata.
Kui inimene ei suuda rahatrahvi tasuda, siis karistusseadustik näeb ette võimaluse asendada trahv arestiga. Kas see on nii ka maksuameti trahvide puhul?
Seda otsustab ikkagi kohus. Loogiliselt võttes on see võimalik.
Millal rakendatakse karistusseadustikku?
Seadus ütleb üsna üheselt, et kui korra on juba sama teo eest väärteokaristus määratud, siis järgmine kord on võimalik algatada juba kriminaalmenetlust. Aga me ei pruugi seda iga kord teha. Teeme seda ikkagi vaid siis, kui maksumaksja töötab meile aktiivselt vastu, fabritseerib tõendeid, varjab ennast, kallutab võimalikke tunnistajaid andma valeütlusi.
Mis saab siis, kui ettevõtja näitab küll head tahet, aga ei suuda ikkagi nõutud makse ja intresse tasuda?
Siis on muidugi suurem risk kohtu alla sattuda ning sissenõutav summa kohtuotsusega välja nõuda.
Nii et maksumaksjat ikkagi kohe vangi ei pisteta?
Mitte mingil juhul. Eesti riigile on ju kasulik, kui ettevõtjad toovad talle maksutulu. Tavaliste maksuvõlgnikega üritatakse läbi rääkida, kuidas maksuvõlga ajatada.
___________________________________________
Nii Vahur Kivistik kui ka maksuameti peadirektor Aivar Sõerd tõdesid, et uus karistusseadustik, millesse on juba jõutud muudatusigi sisse viia, on tekitanud ka maksuameti ette mitmeid tõsiseid probleeme. Nende lahendamiseks on maksuamet pöördunud rahandusministeeriumi poole vastava märgukirjaga ning lähinädalatel on oodata ses suhtes ümarlauanõupidamise kokkukutsumist.