• OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 2250,06%39 810,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,85
  • OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 2250,06%39 810,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,85
  • 10.12.02, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Võidu võtmeks on IT-lahendus, kus võidavad kõik tehingu osapooled

Kas olete kuulnud lahendustest, kus võidavad kõik osapooled? Algul tekitab antud väide skepsist ja esimene vastureaktsioon on loomulikult ? see ei ole võimalik.
Nagu on teada läbirääkimise kunstist ja poliitikast, jõutakse enamasti kompromissidele, mis ei ole ei ühe osapoole soov ega teise osapoole täpne nägemus, vaid kolmas lahendus, mille puhul mõlemad pooled on midagi loovutanud, et mõnd teist tingimust omale rahuldavaks kaubelda. Nii käib asi näiteks poliitikas. Müügi läbirääkimine on samuti peen kunst ning ka seal jõutakse tavaliselt kompromissile ? kliendile võib oskuslik müügiinimene muidugi jätta mulje, et klient võidab rohkem. Tegelikult see muidugi nii ei ole ? asi on lihtsalt serveerimises.
Seega on olemas siiski nende nn kõik võidavad või pigem kõik kaotavad pisut, et midagi võita lahenduste kõrval ka kõik-päriselt-võidavad variant. Mida kujutab endast lahendus, kus kõik päriselt võidavad? Selle kontseptsiooni aluseks on uue väärtuse või uue teenuse loomine. Uute tegevusharude väljakujunemine on peamiselt põhjustatudki IT valdkonna arengust.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Kõikide päriselt võitmine on tegelikult väga lihtne ja rakendatav praktiliselt igas eluvaldkonnas ning ainus parameeter selleks on uus pilk olemasolevatele süsteemidele ja struktuuridele. Väidan, et olgu see tavline poeskäik, bussisõit, millegi kontrollimine, kellegi jälgimine või tarneahela funktsioneerimine ? kõike saaks IT kaasamisega optimeerida ning uusi väärtusi loovaks kujundada.
Võtame näiteks poeskäigu kõik-võidavad-lahenduse ja vaatame seda antud ahelaga seonduvate ettevõtete pilgu läbi. Pood ehk jaemüügiettevõte, hulgifirma, kes kauba müüb jaeketile, transpordifirma, kes kaubad kohale toimetab ning tarnija (tootja), kes kaubad valmis produtseerib.
Kogu eelnevalt kirjeldatud ahela kiiremaks toimimiseks võib kasutada infotehnoloogia poolt pakutavat lahendust, kus inimese tööjõud muutub vähemoluliseks, sest tellimused koostab ja laoseise erinevates tarneahela punktides peab tarkvaralahendus. Seda lahendust saaks kasutada praktiliselt kõigis ketti tootmine-müük-klient kuuluvad ettevõtetes ? ehk siis enamuses ettevõtetes ? ainsaks probleemiks on antud süsteemi mitte usaldamine ja niinimetatud vanast harjumusest kinni hoidmine ? vana harjumus ju töötab endiselt ja on turvaline.
Praegu on populaarsust võitmas mobiilse müügi erinevad lahendused ehk pihuarvutiga müügimehed, kes omavad reaalajas pidevalt ülevaadet laoseisudest, kliendi erinevatest tegevustest ajaperioodil ning tema makseharjumusi. Pihuarvutiga tellimuste koostamise süsteem on samuti üks lihtsalt selgitatav kõik-võidavad-lahendus. Vaatame, et kes mida võidab:
kliendirahulolu - klient saab soovitud tooted jaemüügist ning need on värsked, sest müügimehel ei jää ükski puuduolev toode kahe silma vahele ja jaemüüjal ei ole vajadust võtta kaupu sisse vales koguses,
jaemüüja rahulolu ? saab optimaalse laoseisu ja konkreetse ülevaate toodetest, mis hulgimüüjal laos olemas ja millal toode temani jõuab. Kuna tellimus jõuab kiiresti lattu, siis jõuab ka toode kiiremini kohale,
hulgimüügi ettevõtte müügimees - tunneb paremini klienti ja tema vajadusi, teab alati, palju kellele ja millal müünud ning teenib rohkem, kuna jõuab sama ajaga teenindada rohkem kliente firmajuhi rahulolu ? rahulolevad kliendid ja tarbijad suurendavad kasumit.
Antud näiteid võiks tuua kus iganes tegevusvaldkonnas, mitte ainult laiatarbekaupade tarneahela erinevate osade vahel. Ainus küsimus on, kui kiiresti keegi väljakujunenud tegevusraamidest välja suudab rebida. Üks on aga kindel, infotehnoloogia võimaldab meil saavutada palju rohkem, kui seda hetkel suudame.
Autor: Kristi Pool

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 11 p 5 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele