Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Võidu võtmeks on IT-lahendus, kus võidavad kõik tehingu osapooled
Kas olete kuulnud lahendustest, kus võidavad kõik osapooled? Algul tekitab antud väide skepsist ja esimene vastureaktsioon on loomulikult ? see ei ole võimalik.
Nagu on teada läbirääkimise kunstist ja poliitikast, jõutakse enamasti kompromissidele, mis ei ole ei ühe osapoole soov ega teise osapoole täpne nägemus, vaid kolmas lahendus, mille puhul mõlemad pooled on midagi loovutanud, et mõnd teist tingimust omale rahuldavaks kaubelda. Nii käib asi näiteks poliitikas. Müügi läbirääkimine on samuti peen kunst ning ka seal jõutakse tavaliselt kompromissile ? kliendile võib oskuslik müügiinimene muidugi jätta mulje, et klient võidab rohkem. Tegelikult see muidugi nii ei ole ? asi on lihtsalt serveerimises.
Seega on olemas siiski nende nn kõik võidavad või pigem kõik kaotavad pisut, et midagi võita lahenduste kõrval ka kõik-päriselt-võidavad variant. Mida kujutab endast lahendus, kus kõik päriselt võidavad? Selle kontseptsiooni aluseks on uue väärtuse või uue teenuse loomine. Uute tegevusharude väljakujunemine on peamiselt põhjustatudki IT valdkonna arengust.
Kõikide päriselt võitmine on tegelikult väga lihtne ja rakendatav praktiliselt igas eluvaldkonnas ning ainus parameeter selleks on uus pilk olemasolevatele süsteemidele ja struktuuridele. Väidan, et olgu see tavline poeskäik, bussisõit, millegi kontrollimine, kellegi jälgimine või tarneahela funktsioneerimine ? kõike saaks IT kaasamisega optimeerida ning uusi väärtusi loovaks kujundada.
Võtame näiteks poeskäigu kõik-võidavad-lahenduse ja vaatame seda antud ahelaga seonduvate ettevõtete pilgu läbi. Pood ehk jaemüügiettevõte, hulgifirma, kes kauba müüb jaeketile, transpordifirma, kes kaubad kohale toimetab ning tarnija (tootja), kes kaubad valmis produtseerib.
Kogu eelnevalt kirjeldatud ahela kiiremaks toimimiseks võib kasutada infotehnoloogia poolt pakutavat lahendust, kus inimese tööjõud muutub vähemoluliseks, sest tellimused koostab ja laoseise erinevates tarneahela punktides peab tarkvaralahendus. Seda lahendust saaks kasutada praktiliselt kõigis ketti tootmine-müük-klient kuuluvad ettevõtetes ? ehk siis enamuses ettevõtetes ? ainsaks probleemiks on antud süsteemi mitte usaldamine ja niinimetatud vanast harjumusest kinni hoidmine ? vana harjumus ju töötab endiselt ja on turvaline.
Praegu on populaarsust võitmas mobiilse müügi erinevad lahendused ehk pihuarvutiga müügimehed, kes omavad reaalajas pidevalt ülevaadet laoseisudest, kliendi erinevatest tegevustest ajaperioodil ning tema makseharjumusi. Pihuarvutiga tellimuste koostamise süsteem on samuti üks lihtsalt selgitatav kõik-võidavad-lahendus. Vaatame, et kes mida võidab:
kliendirahulolu - klient saab soovitud tooted jaemüügist ning need on värsked, sest müügimehel ei jää ükski puuduolev toode kahe silma vahele ja jaemüüjal ei ole vajadust võtta kaupu sisse vales koguses,
jaemüüja rahulolu ? saab optimaalse laoseisu ja konkreetse ülevaate toodetest, mis hulgimüüjal laos olemas ja millal toode temani jõuab. Kuna tellimus jõuab kiiresti lattu, siis jõuab ka toode kiiremini kohale,
hulgimüügi ettevõtte müügimees - tunneb paremini klienti ja tema vajadusi, teab alati, palju kellele ja millal müünud ning teenib rohkem, kuna jõuab sama ajaga teenindada rohkem kliente firmajuhi rahulolu ? rahulolevad kliendid ja tarbijad suurendavad kasumit.
Antud näiteid võiks tuua kus iganes tegevusvaldkonnas, mitte ainult laiatarbekaupade tarneahela erinevate osade vahel. Ainus küsimus on, kui kiiresti keegi väljakujunenud tegevusraamidest välja suudab rebida. Üks on aga kindel, infotehnoloogia võimaldab meil saavutada palju rohkem, kui seda hetkel suudame.
Autor: Kristi Pool