• OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 2250,06%39 810,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,85
  • OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 2250,06%39 810,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,85
  • 18.12.02, 12:22
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

TIR-süsteemi jätkumine Venemaal on ajutine vaherahu

Äsjane teade, et TIR-süsteem Venemaal siiski ei kaota alates 24. detsembrist kehtivust, tähendab tõenäoliselt lühiajalist vaherahu.
Eesti Rahvusvaheliste Autovedajate Assotsiatsiooni (ERAA) TIR-osakonna juhataja Lauri Lusti hinnangul on TIR-vedude jätkumine Venemaal ajutine vaherahu, sest Vene riigile tähendaks see maksudest loobumist. Nii suur vastutulek Vene riigi poolt on Lusti arvates väheusutav.
Tüli Rahvusvahelise Maanteetranspordi Liidu, TIR-süsteemi tagava kindlustusseltsi ja teiselt poolt Vene riigivõimude vahel puhkes nimelt saamata tollimaksude pinnal. Vene tollikomitee on suunanud maksunõudeid, mis on tekkinud salakaubaveost TIR-märkmike katte all, TIR-süsteemi tagava kindlustusseltsi vastu. Selle asemel tulnuks maanteetranspordi liidu arvates välja selgitada petturid, kes TIR-märkmikke on kasutanud salakaubaveoks Venemaale ja jätnud Vene riigile tollimaksud maksmata.
Salakaubavedu on soosinud Vene maksusüsteem, mis seab näiteks elektroonikakaupade tollimaksuks 70% kauba väärtusest.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Eesti vedajatele tähendanuks TIR-süsteemi peatumine alates 24. detsembrist Vene piiril ummikus ootamist. Läbida tulnuks märksa aeganõudvam Vene nn siseriiklik tollivormistus ning piirist sihtpunkti tulnuks liikuda miilitsakonvoi saatel, kes pidanuks kindlustama, et kaup kuhugi 'vasakule' ei liiguks.
'Praegusel hetkel jõuti küll kokkuleppele, aga vaevalt et Vene riik midagi kingib,' märkis Lauri Lusti ning seostas kompromissi jõulude ajaga. Kähmlus jätkub tõenäoliselt uue hooga pärast uue aasta algust.
ERAA püüab praegu ühendust saada ka Sveitsiga, et teada saada, mis rahvusvahelises maanteetranspordi liidus toimub.
Rahvusvaheline kaubaveokokkulepe ehk nn TIR-süsteem rajaneb nõudmistel, et kaupu peab vedama kindlates, atesteeritud veokites ning riskimaksud peavad teekonna vältel olema kaetud rahvusvaheliselt kehtiva garantiiga. Samuti peab kaubaga olema kaasas rahvusvaheliselt tunnustatud TIR-märkmik, mis on võetud kasutusele lähteriigis ja mida kasutatakse kontrolldokumendina lähte-, transiit- ja sihtriigis.

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 10 p 7 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele