• OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 2250,06%39 810,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,85
  • OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 2250,06%39 810,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,85
  • 11.02.03, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Millised toetused on vajalikud ja kellele neid maksta?

Vajalik on tagada, et kõik sotsiaaltoetused läheksid tõeliste abivajajateni ja raha jagamise süsteem oleks säästev ja tõhus. Toetuste määramise korras tuleb kontrolli inimese tegeliku sissetuleku kohta karmistada. Vältida tuleb seda, et toetust saab inimene, kes käib ise "mustalt" tööl ega maksa makse. Toetused peavad tulema vähemalt osaliselt kohalikust eelarvest. Praegu toimub kontrollimatu süsteem, kus toetused maksab välja riik, aga toetuse suuruse ja saajad määrab kohalik omavalitsus.
Lastetoetused ei ole toimetulekutoetused, vaid riigipoolne lastega perede väärtustamine. Lastetoetuse maksmisel ei ole mõistlik lahterdada lapsi pere rikkuse järgi. Parim lahendus on luua Eesti Pere Fond, kuhu rikkad pered saaksid soovi korral suunata oma lastetoetused, mida nad ei vaja.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Lastetoetust tuleb kindlasti maksta kõigile lastele ning selle maksmist ei ole õige siduda sissetulekute suurusega, kuna Eestis ei ole täna nii palju rikkaid. Esimese lapse toetus peab tõusma võrdsele tasemele teistele lastele makstava toetusega. Lapsehooldustasu kui asendussissetulek peab tõusma vähemalt miinimumpalgaga võrdse tasemeni kuni üheaastase lapse hooldamisel, edasi koos lapsetoetusega vähemalt 2000 kroonini kuus. Lisaks toetustele tuleb peredele võimaldada tasuta teenuseid - koolitoit kuni 9. klassini, tasuta töövihikud ja tasuta huviharidus.
Oleme seisukohal, et toetusi tuleb suurendada ja lastetoetusi diferentseerida sõltuvalt pere sissetulekust ja reaalsest abivajadusest. Toetuse määramine peab jääma kohaliku omavalitsuse pädevusse ? vahendid tagab riik. Tulevikku vaatava ühiskonna kohus on kanda hoolt lasterikaste ja noorte perede eest, luua eeldused iibe suurendamiseks ja tugeva ning teotahtelise sugupõlve sirgumiseks. Võimaldame soodustusi sõltuvalt laste arvust. Naistele kindlustame lapsehoolduse ajaks töökoha säilimise ja tagame tasemel koolieelsete lasteasutuste võrgu, mis võimaldab vanematel soovi korral tööd jätkata. Õpilastele kindlustame tasuta koolilõuna, õppevahendid ja huviringidest osavõtu.
Lastetoetus on olemuselt kõigile mõeldud toetus, paraku tähendab see, et kõigile jätkub vähe. Tulumaksuvaba miinimumi sidumine laste arvuga on rumal, sest ei jõua tõeliste abivajajateni. Eelistame ema keskmise palga säilitamist aastaks pärast sündi, sünnitoetuse tõstmist, protsendipunkti lisamist ema kogumispensioni lapse sünni korral, vanemale tingimuste loomist töö ja lastekasvatuse ühendamiseks, näiteks erinevaid päevahoolde süsteeme, koolivälist tegevust, paindlike töökohtade loomist, üldist lastesõbralikkust kogu ühiskonnas.
Eesmärk on, et sotsiaaltoetusi ei saaks need, kes neid ei vaja. Kujundame sotsiaaltoetuste süsteemi ümber nii, et esmajärjekorras oleks väärikas toimetulek tagatud lastega peredele, kes praegu elavad allpool vaesuspiiri. Selleks diferentseerime lastetoetused pere sissetuleku alusel, suuname senisest suurema osa vaestele peredele ja suurendame omavalitsuste õigusi, võimalusi ning vastutust sotsiaaltoetusi jagada, sätestades riiklikult minimaalse toimetulekupiiri. Toetused peavad olema koondatud ühte süsteemi, et vältida eri toetusallikate kattumist. Esmajärjekorras toetame last perekonna kaudu. Kui see ei ole võimalik, siis sotsiaaltöötajate, hooldajate, tugiisikute ja -kodude abil.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Lastetoetusel on kaks funktsiooni: osaliselt kompenseerida lastega kaasnevaid suuri kulusid ja teiseks vähendada vaesust. See toetus on erinevate uuringute järgi parima sihitusega. Edaspidi tuleb suurendada toetusi ennekõike toetusesaajate sees, st paljulapselistele peredele ja üksikemadele. Riik ja omavalitsused peavad välja töötama toimiva süsteemi, et vältida lastetoetuse raha jõudmist viinapoodi. Toetustel on aga sündimuskäitumisele väike mõju. Seetõttu lubavadki Mõõdukad vanemale asenduspalka 50 000 krooni aastas.
Autor: ÄP

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 11 p 13 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele