Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Kütuse hinnariski saab ka Eestis maandada

    Nii mõnelgi firmal võib kütuse hinnarisk olla valuuta- või intressiriskist suurem.
    Riski suuruse mõõtmiseks tuleks vaadata, kui palju firma mingil perioodil kütust tarbib või müüb ja kuidas hinna muutus mõjutab firma tegevuskasumit, rahavooge ja toodete või teenuste hinnakujundust ja marginaale.
    Firma seisukohast on kõige lihtsam panna kütuse hinnarisk kundede õlule: kui tõuseb kütuse hind, tõuseb toote või teenuse väljamüügihind. Alati pole see aga võimalik ? klient võib olla hinnatundlik. Keegi konkurentidest võib katta kütuse hinnariski ja saavutada seeläbi konkurentsis eelise.
    Kui otsustati riski maandamise kasuks, tuleb teha selgeks, kuidas kujuneb firmasse sisseostetava kütuse hind. Eesti tanklates olevat jaehinda pole lihtne katta, kuna see ei liigu alati maailmaturu hindade varjus ja ulatuses. Kui kütuse ostukogused on suured, tasub kütuseturustajatega pidada läbirääkimisi, et saavutada kütuse hinna sõltuvusse seadmine mingist üldtunnustatud hinnast, näiteks diisli puhul EN590 NWE + marginaal. See on vajalik, kuna üldtunnustatud kütuse hinnariski saab maandada.
    Kui firma kardab kütuse hinnatõusu ja ostab muutuva hinnaga kütust, saab ta pangaga tehingus vahetada (swap?ida) muutuva hinnaga kütuse fikseeritud hinnaga kütuse vastu. Tasub panna tähele, et see ei tähenda, et firma peaks nüüd hakkama füüsiliselt kütust pangast ostma. Klient ostab ikka kütust sealt, kust varemgi hankinud on, eraldades lihtsalt hinnariski tarnetest ja maandades hinnariski pangas.
    Kütuse hinnariski maandamine ja kasutatavad instrumendid ning strateegiad ei erine oluliselt valuuta- või intressiriski maandamisest. Pankade vahendusel saab maandada kõikide kütuste või energiasaaduste hindasid, mida arvutab ja avaldab infoagentuur Platts. Pangad pakuvad nii börsil kaubeldavaid kui ka börsiväliseid tuletisinstrumente.
    ?Panga vahendusel on võimalik fikseerida näiteks bensiini, erineva kvaliteediga kütteõli, diisli, masuudi, lennukikütuse hindu,? ütles Pärt Kivaste Hansapank Marketsi derivatiivide osakonnast. ?Lisaks on võimalik maandada börsidel kaubeldavate energiasaaduste, nagu toornafta ja diiselkütuse, hinnariske.?
    Miinimumkogustena kaubeldakse börsivälisel turul Hansapangas kütustega alates 500 tonnist. Börsidel kaubeldavate tehingute miinimumkogusteks on üks leping. Näiteks Londonis asuval rahvusvahelisel naftabörsil (IPE) on toornafta lepingu suuruseks 1000 barrelit. Börsidel saab hinnariski maandada kuni kolmeks aastaks, börsiväliselt kuni kümneks aastaks.
    ?Futuuridest harvemini tehakse optsioone,? ütles Eesti Ühispanga kapitaliturgude divisjoni direktor Jaak Raivo.
    ?Enam kasutatud instrumentideks kütuse hinnariskide maandamisel on futuurid ja energia swap?id,? ütles Kivaste. ?Futuuridega maandatakse peamiselt diisli ja toornafta, swap?idega bensiini ja teiste naftasaaduste hinnariske. Vähem kasutatakse optsioone.?
    Hansapangas on tänasel päeval umbes paarkümmend aktiivset kütuse hinnariski maandajat ? peamiselt kütuse vahendajad ja jae- ja hulgimüüjad ning naftasaaduste hinna suhtes tundlikud firmad. Ühispangas on kümmekond riske katvat klienti ning potentsiaalseid kliente võiks Eestis olla umbes 50 firmat. Ka kütuse suurtarbijad, nagu autobussikoondised, transpordifirmad ja energeetikaettevõtted, võiksid saada abi kütuste hinnariskide maandamisest. Tooraineriske saab maandada ka Nordea pangas. Sampo Pangas käivad läbirääkimised esimeste klientidega toorainetehingute limiitide kehtestamiseks.
  • Hetkel kuum
Artur Praun: ettevõtted hakkavad varem või hiljem omaenda digiprügisse uppuma
Ei ole mõistlik ega jätkusuutlik säilitada kõiki andmeid lihtsalt seepärast, et pilveruumi juurdehankimine on äärmiselt lihtne. Kahjuks aga praegu just sinnapoole liigutakse, kirjutab Elisa ärikliendiüksuse juht Artur Praun.
Ei ole mõistlik ega jätkusuutlik säilitada kõiki andmeid lihtsalt seepärast, et pilveruumi juurdehankimine on äärmiselt lihtne. Kahjuks aga praegu just sinnapoole liigutakse, kirjutab Elisa ärikliendiüksuse juht Artur Praun.
USA aktsiaile tähtis nädal algas börsiindeksite tõusuga
USA peamised indeksid alustasid rohelise värviga nädalat, mil keskpank Föderaalreserv otsustab, kas langetada Wall Streeti kergenduseks baasintressimäära või mitte.
USA peamised indeksid alustasid rohelise värviga nädalat, mil keskpank Föderaalreserv otsustab, kas langetada Wall Streeti kergenduseks baasintressimäära või mitte.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Esimesed naised, kes purustasid investeerimismaailmas klaaslae
Kuigi investeerimisvaldkond ja eriti just selle tippladvik kipub olema meeste domineerimise all, ei ole naine investeerimismaailmas enam mingi haruldus. Asjad hakkasid muutuma 1960ndatel ning üha rohkem tuleb juurde nii naisinvestoreid kui ka tippjuhte investeerimisettevõtetes. Ingelinvestor ja Grünfini investeerimisfirma kaasasutaja Triin Hertmann on naine, kes on tehnoloogiaettevõtetes ennast tippu töötanud. Suurema osa oma tööelust ongi Hertmann veetnud kiiresti kasvavates tehnoloogiafirmades, kus on kõigil töötajatel tohutu töökoormus.
Kuigi investeerimisvaldkond ja eriti just selle tippladvik kipub olema meeste domineerimise all, ei ole naine investeerimismaailmas enam mingi haruldus. Asjad hakkasid muutuma 1960ndatel ning üha rohkem tuleb juurde nii naisinvestoreid kui ka tippjuhte investeerimisettevõtetes. Ingelinvestor ja Grünfini investeerimisfirma kaasasutaja Triin Hertmann on naine, kes on tehnoloogiaettevõtetes ennast tippu töötanud. Suurema osa oma tööelust ongi Hertmann veetnud kiiresti kasvavates tehnoloogiafirmades, kus on kõigil töötajatel tohutu töökoormus.
Tuntud ettevõtte turundusjuht leevendas Mihkel Raua süütunnet
Neste Eesti turundus- ja kommunikatsioonijuht Risto Sülluste ütles konvrentsil “Password 2024” esinedes, et roheliste tarbimisvalikute puudumisel peaks süüdi tundma ettevõte, kes ei paku alternatiive.
Neste Eesti turundus- ja kommunikatsioonijuht Risto Sülluste ütles konvrentsil “Password 2024” esinedes, et roheliste tarbimisvalikute puudumisel peaks süüdi tundma ettevõte, kes ei paku alternatiive.
Auto|Piloot. Uus Škodiaq on kohal. Kas nüüd tasub vana sissemaksuks anda?
Niigi äärmiselt ruumikas Škoda Kodiaq sai uue põlvkonnaga veelgi avaram, ent mitte ainult.
Niigi äärmiselt ruumikas Škoda Kodiaq sai uue põlvkonnaga veelgi avaram, ent mitte ainult.
Valmistoidutootja tuli kahjumist välja
Valmistoidutootja Usin-TR suurendas eelmisel aastal käivet ja jõudis üle mitme aasta tagasi kasumisse.
Valmistoidutootja Usin-TR suurendas eelmisel aastal käivet ja jõudis üle mitme aasta tagasi kasumisse.
Auto|Piloot. Uus Škodiaq on kohal. Kas nüüd tasub vana sissemaksuks anda?
Niigi äärmiselt ruumikas Škoda Kodiaq sai uue põlvkonnaga veelgi avaram, ent mitte ainult.
Niigi äärmiselt ruumikas Škoda Kodiaq sai uue põlvkonnaga veelgi avaram, ent mitte ainult.