Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Propagandaajastul toob äris edu sõna
Turul ei konkureeri mitte ettevõtted, vaid inimesed, kelle mõteviisis ja mallidest kõik alguse saab, ütles strateegiline nõustaja Priit Karjus teisipäeval Äripäeva seminaril ?Kuidas strateegiast kasu saada??.
Karjuse sõnul tagab edu võime käituda läbimõeldult tulevikus ette tulevates muutuvates oludes. Ettevõtte strateegia ongi teadmine sellest tulevikulisest käitumisest muutuvates oludes.
Kui väiksemad tulijad tahavad turule tulla, siis on küsimus ülekaalus. Esmapilgul tundub, et väikestel firmadel ei ole võimalustki. Kuid me ei arvesta sel juhul teadmus-, kapitali ega kommunikatiivset ülekaalu.
Konsultatsioonifirma Ajutrust eksperdi Raul Rebase sõnul võib kommunikatiivne pool äris määrata palju ja hea jutuga võib palju ära teha. ?Ükskõik, mis termineid me ei tarvitaks, me elame propagandaajastul, kus ülekaal saavutatakse jutuga, hea tekstiga,? selgitas Rebane.
Firmadel on kommunikatsioonistrateegiad, mida keegi ei loe ja mis midagi ei mõjuta. Kreeka olümpia ajal kindlustasime info edastamise neljakordselt, kuid ikkagi selgus, et üle 40% inimestest ei saanud mitte kunagi mitte midagi teada, rääkis Rebane.
Tuli hakata personaalselt helistama. Rebase sõnul on tõhus kommunikatsiooniformaat selline, mis selgitab asja lühikeste täpsete sõnadega. ?Kui teil on mingi asi käes, siis ärge piirduge sellega, vaid mõelge, kuidas seda edasi anda, sest see annab asjale turbokiirenduse,? soovitas Rebane.
Oluline on mõelda erinevalt, et minna endast suurema ja jõu poolest üle oleva vaenlase vastu. Pampersi tootja Procter & Gamble andis välja allahindluskupongi oma mähkmete ostmiseks. Sellele reageerisid väikesed firmad, öeldes, et täpselt samade kupongidega saate allahindluse meie poest!
Rebase sõnul on äris nagu males ? kunagi ei saa teha kahte käiku järjest. ?Sinu suvalist käiku kontrollib kriitiline mõistus teiselt poolt,? selgitas ta. ?Mina teen lolli käigu ja vastane annab mulle tappa.?
Selle aasta juulist alustasime fotode printimisega ja oleme mõningatel andmetel saavutanud 20% fototurust ja foto hind on kolm korda langenud.
Kui me alustasime, oli olukord nutune, mitu firmat oli müügis. Nüüd käivad Läti kolleegid meie juures õppust võtmas ja seal on oodata midagi analoogset, Soomes samamoodi. See, et arvutipood tegeleb fotodega, on trend. Meie olime esimene pääsuke.
Meie eelisteks on kauplustevõrk strateegiliselt heades kohtades, võimalus toota 24 tundi päevas ning hästi töötav turundustugi.
Me ei hoia kokku tehnoloogialt, materjalidelt, hoolduselt ega personalilt, samuti mitte reklaamilt ja tootearenduselt.
Esimeste kuude reklaamieelarve oli 500 000 krooni, kuid me säästsime selle, sest meie tegevus pälvis ajakirjanduses selletagi suure tähelepanu ja vajadus reklaamiraha kasutamiseks on tulnud alles nüüd.
Aastal 1995 erastasime me 10 000 krooni eest 8miljonilise võla, 7hektarise maatüki, ja 1,5 hektari lekkivate katustega seisva tikuvabriku. Tikuvabriku saime ruttu käima ning võitsime 25% Ukraina tikuturust. Teenisime 7?10miljonilisi aastakasumeid, kuni 1998. aasta augustis rubla devalveerus ja kaotasime turud üleöö. Samal ajal olime alustanud küünalde tootmist, mis arenes jõudsalt edasi, kahekordistudes igal aastal. Praegu on meil võimalus küünaldega teenindada 10% maailma teeküünla turust. Täna on meil positiivne probleem: vaatamata tänavu kahekordistunud tootmisvõimsusele ei suuda nii palju toota, kui oleks ostjaid. Plaanime edasi kasvada sama arvu töötajatega automatiseerimise arvel.