Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Euroliit sunnib müüjaid investeerima
Küsimusele, kuidas on Euroopa Liiduga kaasnenud vabaturg on mõjutanud automüüjate tegevust, vastasid automüüjad kui ühest suust, et kõige enam puudutab see erinevaid sertifitseerimisnõudeid. Seda nii ettevõtte kvaliteedijuhtimise sertifikaadi taotlemisel kui ka salongi ja teeninduse vastavusse viimisel Euroopa nõuetega.
See omakorda on nõudnud ettevõtetelt miljoneid kroone investeeringuid, mis kohati on tekitanud suisa absurdsusteni küündivaid väljaminekuid. Näiteks nõuavad mõned autotootjad oma sertifitseeritud edasimüüjatelt kogu salongi mööbli hankmist tootjatehase enda määratult mööblitootjalt, olgugi et kohalikelt tootjatelt saaaks ssamaväärse mööbli märksa soodsama hinnaga kätte.
?Seoses grupierandi seadusega kehtivad meile uued nõudmised, mis toovad kaasa täiendavad kulutusi müügi- ja teenindusruumide nõuetele vastavusse viimiseks, lisainvesteeringud seadmete ja inventari soetamiseks,? tunnistas ASi Agdeck-Auto juhataja Toivo Loide ning lisas, et seoses Euroopa Liidu liikmeks saamisega kaasnenud vabaturuga on tõusnud ka osade väljaspool Euroopa Liitu toodetud sõidukite hinnad.
Ka ASi Silberauto PR-juht Raivo Murde tunnistas, et tänavuse aasta üheks märksõnaks on olnud üleeuroopaline standardiseerimine, mille eesmärgiks on eeskätt see, et klient saaks üle kogu Euroopa samaväärset teenust.
?Sellest tulenevalt ehitasime Tartusse DaimlerChrysleri autokaubamaja ja laiendasime Silberauto Järve Mercedes-Benzi müügisaali. Lisaks avaramale salongile ja tööde vastuvõtu ruumile on klientidele loodud ka oluliselt paremad vaba aja veetmise võimalused ajal, kui ta ootab auto tehnohooldest väljumist,? lausus Murde, kelle sõnul on Silberauto Järve esindus ilmselt ainus autoesindus Eestis, kus klientide käsutuses on lisaks tavapärasele puhkenurgale ka butiik, juuksurisalong, energiakookon ning solaarium.
Novembris taotleb AS Silberauto kvaliteedijuhtimise sertifikaati ISO 9001:2000. Sertifikaadi olemasolu on Murde sõnul mitmel põhjusel autofirmadele vajalik: paraneb klienditeenindus, kuna ettevõtte juhtimine, struktuur, töötajate koolitus jms muutub täpselt reglementeerituks, selgemaks ja läbipaistvamaks. Pannakse paika täpsed ametijuhendid, koostatakse kvaliteedikäsiraamatud ja muud juhendid.
Teisisõnu kehtestatakse kõrged standardid klientide teenindamisel, mida peab järgima terve organisatsioon. Teiseks loob sertifikaat eeldused kõikide osapoolte (klient ja tarnijad, omanikud ja juhid, töötajad ja ametkonnad) paremaks koostööks ning kolmandaks aitab autofirmadel rakendada senisest efektiivsemaid juhtimis-, kontrolli- jms süsteeme, kuna turuolukord Euroopa Liidus on muutunud.
Lisaks nõuavad sertifikaadi olemasolu tõenäoliselt paljud autotootjad, ühena esimestest sai selle tänavu aprillis AS Veho Eesti, mille tegevjuht Ando Nõel tunnistas, et selle saamine nõudis ettevõttelt suuri jõupingutusi. ?Küll aga on EL meie jaoks kaasa toonud ka selle, et tolliformaalsused on sisuliselt kadunud,? lausus Nõel.