• OMX Baltic0,04%302,27
  • OMX Riga0,05%893,37
  • OMX Tallinn0,14%2 069,46
  • OMX Vilnius0,3%1 201,12
  • S&P 5000,52%6 204,95
  • DOW 300,63%44 094,77
  • Nasdaq 0,47%20 369,73
  • FTSE 100−0,43%8 760,96
  • Nikkei 225−1%40 081,61
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,17
  • EUR/RUB0,00%92,18
  • OMX Baltic0,04%302,27
  • OMX Riga0,05%893,37
  • OMX Tallinn0,14%2 069,46
  • OMX Vilnius0,3%1 201,12
  • S&P 5000,52%6 204,95
  • DOW 300,63%44 094,77
  • Nasdaq 0,47%20 369,73
  • FTSE 100−0,43%8 760,96
  • Nikkei 225−1%40 081,61
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,17
  • EUR/RUB0,00%92,18
  • 09.02.05, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Eesti keskkonnatasude süsteem ? saastaja maksab

Keskkonnaministeeriumi keskkonnaökonoomika ja kontrolli nõuniku Eva Kraavi sõnul tuleb saastetasude all mõista eelkõige lõivu, mis makstakse saasteainete ja jäätmete keskkonda viimisel ? välisõhu, veekogude, põhjavee või pinnase saastamine ja jäätmete ladestamine. Loodusvara kasutusõiguse tasudeks loetakse vee erikasutuse, maavarade ja maa-ainese kaevandamise eest makstavat tasu.
Eha Kraav märgib, et praegu on keskkonnatasude arvestus ja kogumine reguleeritud paljude erinevate seadustega, kuid peagi jõuab Riigikogusse lugemisele keskkonnaministeeriumi ette valmistatud ja kooskõlastatud uus keskkonnatasude seadus. Uude seadusesse on koondatud kõigi Eestis rakendatavate keskkonnatasude arvestamise, kogumise ja kasutamise põhimõtted.
Seadus käsitleb kasvava metsa raieõiguse, maavara kaevandamisõiguse, vee erikasutusõiguse, kalapüügiõiguse, jahipiirkonna kasutusõiguse ja välisõhu, veekogu, põhjavee või pinnase saastamise ning jäätmete ladestamise eest nõutavat tasu. Paika on pandud tasumäärad ja nende järk-järguline suurendamine aastani 2009.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Rohelist mõttelaadi viljelevate inimeste arvates ei pruugi praegu kogutavate keskkonnatasude suurus olla n-ö õiglane hind looduskeskkonna kasutamise eest. Kuid tasumäärade kehtestamisel peab arvesse võtma ka riigi majanduse suutlikkust vastu panna kõrgemale maksustamisele.
Siiski võivad väiksed maksud saada suureks komistuskiviks neile, kes kasutavad loodusvarasid või saastavad lubatust suuremas koguses. Lubatud suuremas koguses saasteainete või jäätmete keskkonda viimisel ja loodusvarade kasutamise eest rakendatakse keskkonnatasude kõrgendatud määrasid, mis võivad ületada kuni 500kordselt esialgse.
Saastetasu maksmise kohustust on ettevõtetel võimalik asendada tõhusate keskkonnakaitsemeetmete rahastamisega. Vabanemiseks peab rakendama meetmeid, mis tagavad saasteainete vähenemise kolme aasta jooksul meetmete rakendamise perioodile eelnenud aastaga võrreldes vähemalt 15%.
Samuti võib välja töötada ja kasutusele võtta meetmed, mis kolme aasta jooksul tagaksid ohtlike jäätmete ohtlikkuse vähenemise sedavõrd, et neid võiks tavajäätmetena ladestada prügilasse või rajada kolme aasta jooksul jäätmeseaduse nõuetele vastav prügila jäätmete kõrvaldaja poolt.
Keskkonnatasudena laekuv raha jaguneb kohaliku omavalitsuse ja riigieelarve vahel. Kui kohalike omavalitsuste eelarve kasutamise üle otsustab volikogu, siis riigieelarvesse kantav keskkonnaraha omab kasutamise sihtotstarvet, mis on loodusvarade taastootmine, keskkonnaseisundi hoidmine ja keskkonnakahjustuste heastamine.
Keskkonnakaitsesse suunatava raha sihtotstarbelise kasutuse elluviija on Eestis Keskkonnainvesteeringute Keskus (KIK). Euroopa Regionaalarengu Fondi ja Ühtekuuluvusfondi toetuste ja Põhjamaade Investeerimispanga keskkonnaprogrammi pikaajaliste laenude vahendamine ning keskkonnatasude kasutamine on keskuse programmid, mille abil viiakse ellu riiklikku keskkonnapoliitikat.
Keskkonnatasudest laekuv raha jaotatakse kaheksa programmi kaudu, mille taotluste menetlemisel osalevad ka keskkonnaministeerium ja selle allüksused, iseloomustab KIKi tegevust juhataja Kalev Aun.
Keskus vahendab lisaks toetustele ja laenudele ka riigipoolset kaasfinantseerimist keskkonnaobjektide rahastamisel.
Autor: Kuldar Kollom

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 16 p 3 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele