Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Teealuste maade omanikud tingivad
Tuntumad maaomanikud on Eesti Statoil, reklaamibüroo Vatson & Vatson omanik Rain Teimann, alkoholitootja Onistar omanik Igor Savenkov ja logistikafirma Smarten omanikud Indrek Prants ja Sven Mansberg.
Tallinna abilinnapea Taavi Aasa sõnul läbirääkimised praegu käivad, veel jaanuaris kohtutakse paari maaomanikuga. Vastaspoolel pole tema sõnul neid, kes on maa teadlikult soetanud, et linnalt raha välja kaubelda. Ka kinnistusregistri järgi on maad ostetud juba aastaid tagasi. Aas mainis siiski, et ühel juhul pidi omanik maad ostes teadma, et see jääb Merivälja tee pikenduse alla ja sinna midagi ehitada ei saa.
Tegemist on Rain Teimanni reklaamibüroo Vatson & Vatson ja pesemisvahendite müüja Technosol omaniku Imre Reino 2005. aastal kahasse ostetud maaga Merivälja tee 71. Linn vajab sealt 1633 ruutmeetrit. Kinnistu kogupindala on 11 000 ruutmeetrit.
Aasa sõnul tahavad omanikud maa vastu ülejäänud krundi jaoks ehitusõigust, mida linn aga ei anna. "See on mõeldud rohealaks. Eelmised omanikud tahtsid linnalt sama, nende jaoks oli peamine ehitusõigus," rääkis Aas. Rohealaks jääb see ka Pirita linnaosa üldplaneeringus, mida praegu ümber tehakse.
Aas märkis, et kui kokkuleppele ei jõuta, saab linn maa sundvõõrandada. Linn on nõus ka hinda tõstma, varem oli see 500 krooni ruutmeeter.
Maaomanik Teimann seevastu väitis, et Tallinna kehtiva üldplaneeringu ja maakasutusplaani järgi on tegemist elamumaaga ja planeeringu järgi ei näe linn seal haljasala ette. "Kui sinna meil mingi hoone tekibki, siis on see mõeldud avalikuks kasutamiseks või Pirita ranna teenindamiseks," sõnas ta. "Meiega pole pool aastat keegi viitsinud läbirääkimisi pidada ja praegu tunduvad need formaalsusena enne sundvõõrandamist," tunnistas Teimann.
ASilt Eesti Statoil peab linn ostma kolm maatükki, millest üks, Narva mnt 77a, asub eriti hea koha peal. Aasa sõnul tahab kütusefirma selle vastu uut kohta bensiinijaamale.
Põhjaväila alla jääb ka tankla Lootsi Rimi hüpermarketi juures. Statoili soovid on Aasa sõnul mõistlikud, välja arvatud üks nõue, millest Aas ei soovinud rääkida. Ta kohtub Eesti Statoili esindajaga uuesti täna. Firma tegevjuhi Helle Kirs-Toigeri sõnul loodavad nad jõuda linnavalitsusega rahuldavale kokkuleppele, enne ei tahtnud ta midagi kommenteerida.
Igor Savenkovi ja kinnisvaraärimees Abram Beinensoni ühisele firmale kuulub aastast 2004 Merivälja muul ja maa selle ümber, kust 112 ruutmeetrit tahab linn Merivälja tee rekonstrueerimiseks kuni linna piirini.
Savenkov polnud linna huvist veel kuulnud, kuid arvas, et nad saavad kokkuleppele. "Vaevalt me miljoneid küsime, see ju väike tükk," arvas ta. Savenkovil on plaan muulile sadam ja restoran ehitada, detailplaneeringu tegemine käib.
Kokku peab Tallinn saama maid 13 omanikult, sealhulgas Smarteni omanikelt, Tallinna Sadamalt, Kaitseliidult ja paarilt Merivälja eramaja omanikult. Smarteni omanikel on seal firma Baltek Arendus kaudu krunt mere ääres Merivälja-Viimsi piiril. Kavas on ehitada 2008. aasta suveks restoran, rääkis firma juhatuse liige Monika Rõbtšenko. "Linn pole veel meile pakkumist teinud, tegeleme oma eskiisiga," lisas ta.
Põhjaväilale ette jääva Petrooleumi 8 varemed tahab linn peremehetuks varaks kuulutada, sest varemeid esindaval pankrotihalduril pole linna juristide meelest esindusõigust.