Schenker ASi tootearendusjuhi Tõnis Hintsovi sõnul on parimaks viisiks kaubaveoteenuse sisseostmise kasuks otsustamisel põhjalik SWOT-analüüs.
"Kas on eesmärgiks kulude kokkuhoid, lahenduse leidmine tööjõupuudusele, vajadus investeeringute järele kõrvaltegevusalal või midagi muud?" nimetab Hitsov küsimusi, millele tuginedes on parim viis igal ettevõttel oma vajadusi kaardistada.
"Samuti vajavad analüüsi ka ettevõtte protsesside kulud," möönab Hintsov, mis on tihti probleemiks, sest ettevõte ei tea oma sisemiste protsesside kulusid ning seega on pea võimatu hinnata ka siseostetava teenuse hinnataseme õigsust.
Üha olulisemaks muutub ka teenuse kvaliteet.
Näiteks eriti kvaliteeditundlikud on jaotusveod, kuna nende teostamisel on seotud otseselt firma klienditeeninduse ning turundusega ja esindab ju teenusepakkuja sel juhul ju ka ettevõtet, mille kaupa ta tarnib.
Tamro Eesti OÜ logistikadirektor Ewe Kaselaan ütleb, et kaubavedude sisseostmiseks ei ole nad veel teinud põhjalikku SWOT-analüüsi.
"Tamro jaotusveod on olnud pikki aastaid meie üks tugevamaid külgi ja varem ka üks suuremaid konkurentsieeliseid," selgitab Kaselaan, kuid tõdeb, et turg on jaotunud ja oma vedusid ei saa enam otseselt konkurentsieeliseks lugeda.
"Orienteeruvalt 80% ulatuses oma veod ja ülejäänud sisseostetud toimis hästi kuni möödunud sügise-talveni, kui tekkis terav ja ootamatu vajadus sisseostetud teenuse järele," räägib Kaselaan vajadusest, mis oli tingitud autojuhtide nappusest.
"Keeruline olukord kvalifitseeritud tööjõuga võibki olla tulevikus üks põhjusi, mis paneb mõtted aina rohkem sisseostetud teenuse poole liikuma," analüüsib Kaselaan.
Kindlasti tuleb analüüsida, kas teatud tegevuste oma käes hoidmine annab turul konkurentsieelise, kas tahetakse vabaneda probleemidest masinatega ja personali pigem põhitegevuses kasutada.
"Kui teha endale selgeks, millised on teenuse sisseostmise eelised ja puudused, võiduvõimalused ja riskid, rahanumbrid ja võimalikud koostööpartnerid, pole otsustamine ilmselt väga keeruline," on Kaselaan põhjaliku analüüsi poolt.
Hetkel kuum
Uue tootega tabati naelapea pihta
Praeguseks on Tamro analüüsinud põhjalikult vaid mõnda marsruuti.
ASi Schenker tootearendusjuhi Tõnis Hintsovi sõnul pelgavad logistikud teenuse sisseostmist, kuna kardavad tööst ilma jääda.
"Mõeldakse, et kui teenus ostetakse sisse, siis pole ettevõttes logistikut vaja," lausub Hintsov ja lisab, et tegelikult on olukord vastupidine.
Veoteenuse sisseostmine tähendab, et logistikajuhtimine läheb ettevõttes efektiivsemaks - kõik otsused ja analüüsid muutuvad strateegilisemaks.
"Protsesside mõõtmine ja kaardistamine, kaubavoogude hindamine - logistiku töö muutub siinjuures palju vastutusrikkamaks, kui ta haldab neid protsesse," selgitab Hintsov.
Ragn-Sells ASi väärtustamisjuhi Ülo Kasema sõnul võib veoteenuse sisseostmisega kaasneda segadus.
"Kuidas mõõta, kas sisseostmine on efektiivne või mitte? Kui oled käest ära andnud veod, siis hiljem on raske võrrelda," räägib Kasema.
"Eestis jaotaksin mina veod pooleks, siis oleks pidevalt võrdlus olemas, kas teeme ise paremini või teeb lepinguline partner paremini," lisab Kasema.
Aili Sutt, Farm Plant Eesti ASi müügijuht
Praegu me ei ole analüüsi teinud tõestamaks, kas veoteenuse sisseostmine on mõistlik. Kunagi on seda kindlasti tehtud. Farm Plant on kogu tegevuse aja, 13 aastat, kaubaveoteenust sisse ostnud. Põhjus on ka lihtne, 90% on eriveod ja poleks mõistlik nii palju erinevaid autosid omada. Samas on meie veod ka sesoonsed. Kui on parajasti viljakoristusperiood, vajamegi rohkem transporti, talvel see-eest jällegi vähem.
Arvan, et juhtkond on kunagi selle koha pealt põhjaliku analüüsi teinud. Praegu me isegi ei mõtle, et ostaks oma firmale auto, selleks puuduvad põhjapanevad argumendid.
Tõnis Hintsov, Schenker ASi tootearendusjuht
Teenuste sisseostmine ei ole kindlasti eesmärk omaette ja samuti pole rusikareeglit, millal ise teha, millal sisse osta - see on ikkagi ettevõtte strateegiline otsus. Maailma trendid muidugi näitavad selgelt sisseostetava teenuse kasvu. Logistikavaldkonnas on see peamiselt seotud transporditeenuste, aga ka ladustamise ja muude lisaväärtusteenuste sisseostmisega.