• OMX Baltic0,07%300,58
  • OMX Riga0,97%888,53
  • OMX Tallinn0,1%2 058,29
  • OMX Vilnius0,04%1 198,54
  • S&P 5000,71%6 010,28
  • DOW 300,73%42 513,34
  • Nasdaq 0,84%19 611,47
  • FTSE 100−0,19%8 758,04
  • Nikkei 225−0,13%38 354,09
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,86
  • GBP/EUR0,00%1,17
  • EUR/RUB0,00%90,83
  • OMX Baltic0,07%300,58
  • OMX Riga0,97%888,53
  • OMX Tallinn0,1%2 058,29
  • OMX Vilnius0,04%1 198,54
  • S&P 5000,71%6 010,28
  • DOW 300,73%42 513,34
  • Nasdaq 0,84%19 611,47
  • FTSE 100−0,19%8 758,04
  • Nikkei 225−0,13%38 354,09
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,86
  • GBP/EUR0,00%1,17
  • EUR/RUB0,00%90,83
  • 13.03.07, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Kallis jäämurdja seisis enamiku talvest katkisena

EVA elektrimuundur oli katki juba enne Pärnu lahe jäämurdeaja algust 6. veebruaril. Laev käis garantiiremondis Norra firma Wacon inseneride juures. 11. veebruaril jõudis laev tagasi Pärnu lahele, kuid nädala pärast tekkis sama viga. Vahepeal hakkas EVA tööle, kuid 6. märtsil rauges elektrikonverteri jõud taas ning laev seisab praegu Pärnu sadamas jõude.
Veeteede ameti peadirektor Andrus Maide ütles, et tegemist on tehnilise veaga. "Tegemist on õnnetu veaga," põhjendas Maide. "Ühel inimesel sõidab auto viis aastat ja teisel laguneb iga päev. Loodetavasti parandab laevaehitaja laeva niiviisi ära, et ta rohkem katki ei lähe," sõnas ta.
Jäämurdjana tegutseb poilaev alates mullusest kevadest. Enne seda kulutas riik ta ümberehitusele sadu miljoneid kroone.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Hädad hakkasid ilmnema kohe pärast laeva valmimist. Kõigepealt parandas BLRT Grupp kuu aega laeva, sest sõumootorid kuumenesid üle. Laev jõudis vähem kui kuu aega töötada, kui elektrisüsteem hakkas endast märku andma.
Enne Pärnusse viimist käis vastvalminud EVA ka Pärispea lähedal keskkonnareostuse piirkonnas. Laevale reostustõrjetehnika peale pannud Soome tootjafirma esindaja leidis, et raskete jääolude tõttu ei saa tehnikat koristustöödeks kasutada.
Sel ajal, mil EVA oli remondis, asendasid teda Soomest toodud Alfons Hakansi laevad.
Iga asenduspäeva eest maksab riik 98 000 krooni prahi- ehk rendiraha, pluss kütusekulud. Maide rääkis, et EVA peale ei kulunud oluliselt vähem raha, sest aastane garantiitasu on nagunii 1 miljon krooni. "Praegu jäävad rendikulud veel selle n-ö valmisolekutasu piiresse," lisas ta.
Veeteede amet esitas ka laeva ümberehitajale BLRT Grupile pretensiooni ja nõuab selgitust, miks ei suudeta riket lõplikult kõrvaldada. Maide ei välistanud tulevikus kahjude tagasinõudmist kohtus.
Seni pole amet välja kuulutanud riigihanget mitmeotstarbelise jäämurdja projekteerija ja ehitaja leidmiseks, kuigi lubas seda teha jaanuaris. Maide rääkis, ethange kuulutatakse välja märtsikuu jooksul.
Autor: Airi Ilisson

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 24 p 11 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele