• OMX Baltic0,19%303,87
  • OMX Riga0,22%871,73
  • OMX Tallinn0,39%1 987,75
  • OMX Vilnius−0,19%1 191,99
  • S&P 5000,00%5 606,91
  • DOW 300,00%40 829
  • Nasdaq −0,87%17 689,66
  • FTSE 100−0,55%8 549,87
  • Nikkei 225−0,14%36 779,66
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,88
  • GBP/EUR0,00%1,18
  • EUR/RUB0,00%92,15
  • OMX Baltic0,19%303,87
  • OMX Riga0,22%871,73
  • OMX Tallinn0,39%1 987,75
  • OMX Vilnius−0,19%1 191,99
  • S&P 5000,00%5 606,91
  • DOW 300,00%40 829
  • Nasdaq −0,87%17 689,66
  • FTSE 100−0,55%8 549,87
  • Nikkei 225−0,14%36 779,66
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,88
  • GBP/EUR0,00%1,18
  • EUR/RUB0,00%92,15
  • 28.01.08, 15:56
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Kuidas panna vesinik kütusepaaki?

Vesinik on küll ahvatlev alternatiiv bensiinile, kuid kerget gaasi pole sugugi lihtne kütusepaaki sundida.
Juba mõnda aega otsitakse vedelkütustele autode energiaallikana alternatiivi. Suured lootused on seotud vesinikuga, mida saaks saastevabalt kasutada nii sisepõlemismootoreis kui ka kütuseelemendis elektrienergia tootmiseks. Peamiseks takistuseks on seni gaaskütuse mahutamine sõidukisse, kirjutas fyysika.ee Science’i vahendusel.
Üheks võimaluseks on gaas suure rõhu all kokku suruda ja teda sel moel talletada, ent see teeb tankimisseadmete projekteerimise äärmiselt keerukaks kuivõrd vesinik on väga plahvatusohtlik ja teisalt ei paku see moodus siiski konkurentsi harilikule bensiinipaagile läbitavate kilomeetrite osas.
Teine võimalus on gaasimolekulid siduda mingisse peenstruktuuri, mis neid kinni hoiab, ilma et tarvitseks kõrget rõhku rakendada. Niisuguse, metallorgaanilise võrestiku, on teadlased nüüd loonud.
Esialgu kavandati see siduma metaani ja tulemused näitavad, et raskusteta saaks autosse paigutada piisavalt niisugust materjali läbimaks paagitäie metaaniga üle 500 kilomeetri. Teadlaste sõnul saab materjali struktuuri kohandada ka vesiniku säilitamiseks. Praeguses staadiumis on selle kasutamisel takistuseks kõrge hind, kuid tehnoloogia areng ja masstootmine võivad tulevikus sellegi puuduse kõrvaldada.

Seotud lood

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele