Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Eesti mürgitab vanaõliga taevaseid avarusi

    Kas hoida kokku kroone ja eurosid ning põletada saast salaja filtrita ahjus, mürgitades niiviisi atmosfääri räige koguse keemiaga või säästa keskkonda ning viia kasutatud õli ohtlike jääkide kogumispunkti, makstes selle eest kasuga võrreldes tühise summa - selles on paljude jaoks siiani küsimus. Tänapäeva masinapark ja -värk ei saa õlideta hakkama. Autoajaloo esimesed jõuvankrid kasutasid määrdeainena küll veel taimeõli, kuid nüüdsel ajal kasutatakse juba ammugi erinevaid mineraal- ja ka sünteesõlisid. Mootoritele ja ajamitele lisaks kasutavad mitmesuguseid õlisid ka masinate hüdrosüsteemid. Samuti kasutatakse õli muudeski valdkondades, nagu metallitööstus ja elektrotehnika.
    Ükskord muutuvad kõik asjad ja materjalid niikuinii jäätmeteks. Kindlasti läheb osa, eriti mootoriõli, kaotsi. Vanemad mootorid ja hüdrosüsteemid lekivad, osa põleb aga mootoris ära. Siiski kogutakse masinate ja seadmete hooldamise ning remontimise käigus leitud nõuetele mittevastav õli kokku. Kui auto lammutatakse, kogutakse õli samuti kokku. See ongi õlijääde ehk vanaõli.
    Ametlikus jäätmearuandluses eristatakse mootori- ja käigukasti õlisid, hüdraulikaõlisid, lisaks muid. Taimsete õlide jäätmeid antud juhul ei käsitleta, sest tegemist on loodusliku ja biolaguneva jäätmega. See aga liigitub omakorda tavajäätmeks. Kõik muud õlijäägid on aga ohtlikud jäätmed.
    Statistikaamet koostas 2001. aastal koos keskkonnaministeeriumi Info-Tehnokeskusega uuringu, millest selgub, et Eestis toodi toona turule kokku umbes 14 000 tonni õli. Selles 62% oli mootoriõli ja 21% hüdraulikaõli.
    Pool sellest kogusest pidanuks saama kokku korjata. Ülejäänud 50% võinuks aga kaduda leketena, samuti võinuks see mootorites ära põleda. Sellisel juhul oleks kõikide vanaõlide kogumise tulemus pidanud olema ligikaudu 7000 tonni, oli aga 1820 tonni ehk kõigest 26% eeldatavast tekkinud vanaõli kogusest.
    2006. aasta jäätmearuande järgi koguti vanaõlidena kokku juba 2700 tonni kasutatud õli. Samas on ARKi (Riiklik Autoregistrikeskus) andmetel autopark vahepeal märgatavalt kasvanud. Nii tulebki nentida, et praegugi kogutakse tegelikult tekkivast vanaõlist kokku vaid umbes napp kolmandik.
    Kuhu vanaõli kaob? Nii märgatavas koguses?
    Teatavasti kasutatakse mingit osa mootoriõli lekkivate hüdrosüsteemide täitmiseks, samuti mootorsaagide ketiõlina. Valdavalt aga põletakse kasutatud õli selleks mitte ettenähtud kateldes ja muudes seadmetes.
    Alles hiljuti pakuti lausa müüa väiksed katlaseadmed vanaõli põletamiseks. Siiski on kehtiv seadus ses suhtes karm. Vanaõli ei ole kütus, vaid ohtlik jääde ja seda tohib põletada vaid spetsiaalses jäätmepõletuse luba omavas rajatistes.
    Ametlikud põletuspaigad asuvad Kunda tsemenditehases, aga ka Maxit Estonia kergkruusatehases Häädemeestel, samuti Tartus tegutsevas aktsiaseltsis Epler & Lorenz.
    Vanaõli sisaldab sõltuvalt kasutusvaldkonnast metalliühendeid ja tahma, mis nõuetele mittevastaval põletamisel välisõhku satuvad ja seeläbi keskkonda saastavad.
    Eraldi probleem on vanaõli PCB/PCT (polüklooritud bi- ja terfenüülid) võimalik sisaldus. Need on kloori sisaldavad ained, mida pikka aega kasutati trafodes ja kondensaatorites ainete heade dielektriliste omaduste tõttu.
    Mõnda aega tagasi avastati, et keskkonda sattudes on aga tegemist ülipüsivate mürgiste ühenditega. Selle mürgi sisaldust on määratud isegi Arktika loomades (PCBd põhjustavad muutusi loomade paljunemissüsteemis) - tuhandete kilomeetrite kaugusel piirkondadest, kus nimetatud ained saanuks üldse keskkonda sattuda.
    Lisaks on PCB sisaldusega õlide põletamine otsene dioksiidide allikas. Tegemist on ühe mürgisema ainega, mida inimene suudab üldse tekitada. Et aine keskkonda pääseks, piisab PCB sisaldusega õli, aga isegi ka näiteks ehitumaterjalina kasutatava PVC põletamisest tavaseadmetes või lõkkes.
    Kuidas peaks vanaõli omanik käituma, et keskkond saastamata jääks?
    Põhiliselt nii, nagu see peaks käima ka muude ohtlike jäätmetega. Ka vanaõli tuleb esialgu eraldi koguda, pakendada selleks ettenähtud mahutisse ja seejärel üle anda ohtlike jäätmete käitluslitsentsi ja jäätmeluba või keskkonna kompleksluba omavale ettevõttele.
    Nagu muude ohtlike jäätmete eest, tuleb ka vanaõli käitluse eest maksta. Sõltuvalt vanaõli kogusest, puhtusest ja pakendist võtavad ohtlike jäätmete kogumiskeskused Tallinnas, Tartus ja Vaivara vallas õli vastu 600-1000kroonise tonnihinnaga.
    Suuremaid koguseid saab Kunda tsemenditehasele ASi Rec Eesti kaudu ära anda ka odavamalt, isegi paarisaja krooni eest. Kui vaja, saab ohtlike jäätmete kogumisfirmaga kokku leppida ning käitlejad viivad kasutatud õli ise kliendi juurest kogumispunkti.
  • Hetkel kuum
Kui riigikaitsemaks, siis nüüd, aga kärped enne
Riigikaitsemaksu maha hõikamiseks on jõudnud kätte õige hetk, ent ühe väga olulise eeldusega, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Riigikaitsemaksu maha hõikamiseks on jõudnud kätte õige hetk, ent ühe väga olulise eeldusega, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Dow Jones ja S&P 500 hoiavad tõusutrendi, kuid tarbijaid hirmutab inflatsioon
Dow Jonesi tööstuskeskmine tõusis reedel, lõpetades kaheksanda järjestikuse võiduka päeva ja registreerides oma parima nädala 2024. aastal.
Dow Jonesi tööstuskeskmine tõusis reedel, lõpetades kaheksanda järjestikuse võiduka päeva ja registreerides oma parima nädala 2024. aastal.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Uusi turge vallutava Eesti firma toodet jäljendavad nii hiinlased kui britid
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Rektor: tehisintellektile saab anda osa juhtimisülesandeid
Mainori rektor Andrus Pedai andis ülevaate, kuidas saaksid juhid kasutada tehisintellekti enda töö hõlbustamiseks.
Mainori rektor Andrus Pedai andis ülevaate, kuidas saaksid juhid kasutada tehisintellekti enda töö hõlbustamiseks.
Juhtimisekspert: enne muudatuste tegemist peab jalgealune stabiilne olema
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Kas raskevõitu jalaga Auto-Marko on liikluses probleemiks?
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Eksport kahanes märtsis kuuendiku jagu
Märtsis vähenes kaupade eksport aastaga 16%, eksport Euroopa Liidu riikidesse kahanes koguni 22 protsenti, teatas statistikaamet.
Märtsis vähenes kaupade eksport aastaga 16%, eksport Euroopa Liidu riikidesse kahanes koguni 22 protsenti, teatas statistikaamet.
Postimees sai loa müüa suure osa reklaamifirmast
Konkurentsiamet andis Postimees Grupile loa müüa suurema osa otsepostitustega tegelevast reklaamifirmast Target Master.
Konkurentsiamet andis Postimees Grupile loa müüa suurema osa otsepostitustega tegelevast reklaamifirmast Target Master.